Impacte Humà i Riscos del Sòl: Erosió i Desertificació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,21 KB
L’Activitat Humana i els Sòls
La pèrdua de sòls és un risc greu perquè:
- Els productors (vegetació) de qualsevol ecosistema en depenen directament i, en conseqüència, tot l’ecosistema.
- La seva regeneració és molt lenta.
La destrucció dels sòls pot provocar problemàtiques:
- Ambientals
- Socials
- Econòmiques
L’erosió i la desertificació són els principals riscos i poden tenir causes naturals o antropogèniques.
L'Erosió
És un procés geològic extern a través del qual els materials de la superfície terrestre (roques, sòls i sediments) són desgastats, arrencats i transportats d’un lloc a un altre per l’acció d’agents externs.
Conseqüències de l'erosió:
- Pèrdua de fertilitat.
- Afavoriment de la desertització.
- Deteriorament de rius i litorals per acumulació de sediments.
- Soterrament de sòls cultivables per sorres o graves.
- Inundacions per acumulació de sediments als cursos d’aigua.
L’erosió d’un sòl depèn de:
- Erosivitat: Capacitat erosiva dels agents que hi intervenen.
- Erosionabilitat: Vulnerabilitat del sòl enfront a ser degradat. Depèn de:
- Tipus de sòl
- Orografia
- Vegetació
1 Erosió Hídrica
- Impacte de les gotes de pluja trenca els terrossos que constitueixen la superfície, destruint la primera capa edàfica.
- El sòl va absorbint aigua fins a la saturació.
- En terrenys plans es formen tolls a la superfície del sòl; en pendents l’aigua s'escola.
L’erosivitat de la pluja i l’erosionabilitat del terreny determinen els efectes d’aquest procés.
L'aigua pot començar fent solcs petits, però si l'erosió continua, es formen barrancs i males terres que ja no es poden arreglar.
2 Erosió Eòlica
L’erosió eòlica (produïda pel vent) és típica de les zones àrides, perquè:
- Escassa vegetació: La vegetació subjecta les partícules del sòl i redueix la velocitat del vent.
- Manca d’humitat: L’aigua ajuda a cohesionar les partícules del sòl, per tant, si hi ha poca humitat el sòl està poc compacte i les partícules fines es desprenen amb facilitat.
- Presència de sediments fins: En deserts i zones semiàrides hi ha abundància de sorres i llims, que són fàcilment transportables pel vent.
Vents freqüents i intensos: En moltes regions àrides hi ha forts gradients tèrmics que generen vents constants i potents.
Desertificació
Desertització: Procés natural de formació de deserts.
Desertificació: Degradació del sòl i pèrdua de sòl fèrtil provocada directa o indirectament per l’ésser humà.
Processos que afavoreixen terrenys desèrtics:
- Degradació física: Pèrdua de l’estructura del sòl (compactació, pèrdua de permeabilitat i porositat,...) per ús de maquinària agrícola i el pasturatge intensiu.
- Degradació química: Pèrdua de la riquesa i la fertilitat del sòl per l’abocament d’elements contaminants, l’acidificació, el rentatge de nutrients o la salinització o alcalinització del sòl.
- Degradació biològica: Pèrdua d’éssers vius per la desaparició de matèria orgànica i mineralització de l’humus que provoca la desestructuració del sòl.
Erosió hídrica i eòlica: Pèrdua de la massa del sòl.
Espanya és l’únic estat europeu que té un alt risc de desertificació. Les causes són:
- Agricultura intensiva (mala gestió)
- Pasturatge intensiu (mala gestió)
- Incendis (negligències)
- Tala indiscriminada (mala gestió)
CONSEQÜÈNCIES
- Pèrdua de biodiversitat.
- Canvi climàtic.
- Disminució del volum d'O2 en l’atmosfera.
- Increment del CO2 atmosfèric.
- Increment de l’efecte hivernacle.
- Disminució de l’evapotranspiració vegetal.
- Pèrdua de sòl fèrtil.