L'Impacte dels Òscars i el Mercat Cinematogràfic: Anàlisi Global i Espanyola

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,41 KB

El Mercat Cinematogràfic Global i l'Impacte dels Òscars

Entre principis de gener i finals de febrer, el principal espai de venda de pel·lícules dels Estats Units és el mercat europeu. Això es deu a l'aproximació dels Òscars, que impulsen un tipus de cinema més dramàtic i d'autor, al qual l'espectador europeu està més acostumat.

Inicialment, els Òscars tenien molt poc prestigi mediàtic. No va ser fins als anys 50, quan es van començar a retransmetre per televisió, que van adquirir una dimensió més popular. A partir d'aleshores, es va començar a percebre el seu potencial com a eina de promoció de pel·lícules i de venda al públic.

Existeix un desequilibri notable entre el cinema europeu i l'americà: el cinema europeu entra molt dèbil al mercat americà, mentre que el cinema americà penetra amb gran força al mercat europeu; hi ha un desequilibri evident entre ambdós mercats. És difícil que el cinema no americà s'introdueixi al mercat dels Estats Units, i això es deu principalment a:

  • El doblatge: El cinema estranger no es dobla als Estats Units, sinó que es projecta en versió original. Això limita el públic a un segment molt concret que busca cinema europeu.
  • El proteccionisme de Hollywood: La indústria de Hollywood exerceix un fort proteccionisme sobre el seu propi mercat. La quota de mercat nacional a la Unió Europea és d'un 16,5%. Els països que millor competeixen amb els EUA són França i, per raons lingüístiques, el Regne Unit.

Mercat Espanyol: Tendències i Reptes

  1. Irregularitat estacional: L'assistència al cinema varia significativament segons l'època de l'any.
    • Entre finals de novembre i finals de febrer: Època molt lligada als festivals de cinema.
    • Entre juliol i setembre: Temporada molt fructífera, amb la projecció de les pel·lícules més taquilleres i populars, dirigides a un públic massiu.
  2. Augment de la mitjana d'edat de l'espectador: Aquest és un dels grans problemes del cinema europeu. La gent jove assisteix menys, i la gent gran va desapareixent. No s'ha aconseguit una reposició de públic equiparable a la pèrdua.
  3. Valor dels elements addicionals d'una pel·lícula: El públic té en compte dos elements principals:
    1. La recomanació: Una bona crítica suposa un incentiu, tot i que la recomanació s'està desplaçant cap a un àmbit de més proximitat (amics, familiars, etc.).
    2. Elements "extra" de la pel·lícula: Com ara un premi o una nominació. Això té una força especial durant l'època de festivals.

L'Impacte dels Òscars en l'Explotació Cinematogràfica

  1. Els beneficis de les nominacions i els premis van lligats al manteniment en cartellera. Els cartells de les pel·lícules van mutant en funció dels premis obtinguts pel film.
  2. Els Òscars han passat a ser un element estratègic. Ja no són simplement un element de prestigi. La temporada de premis s'utilitza per explotar les pel·lícules i representa un 25% de les estrenes anuals.
  3. El calendari dels tres mesos (de premis i festivals) està totalment lligat, per part dels distribuïdors, als festivals, premis i nominacions. Són dates clau. Durant aquests tres mesos de festivals, el cinema espanyol "tira la tovallola".

Entradas relacionadas: