Immersió lingüística en l'escriptura d'una postal a l'aula de 4 anys

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,15 KB

Immersió Lingüística amb una Postal

Context de l'Activitat

L'activitat d'immersió lingüística consisteix en l'elaboració d'una postal dirigida a Cristina, una persona coneguda pels alumnes de 4 anys. Aquesta activitat resulta motivadora i permet treballar la funcionalitat del llenguatge en una situació de comunicació real, promovent un aprenentatge significatiu. La professora, considerant el nivell de l'aula, opta per un enfocament comunicatiu i una metodologia constructivista per a dur a terme l'activitat col·lectiva.

Enfocament Comunicatiu i Metodologia Constructivista

L'enfocament comunicatiu es basa en un text real (la postal), amb xiquets actius, treballant la comprensió i expressió oral i escrita de forma conjunta. La metodologia constructivista es manifesta en l'atenció a la zona de desenvolupament pròxim i l'agrupament reduït amb els xiquets menys avançats.

Característiques de l'Enfocament Comunicatiu:

  • Text real: la postal.
  • Text complet.
  • Xiquets actius.
  • Treball conjunt de la comprensió i expressió oral i escrita.
  • Correspondència entre l'oral i l'escrit.

Característiques del Plantejament Constructivista:

  • Zona de desenvolupament pròxim.
  • Agrupament reduït amb xiquets menys avançats.
  • Activitat oral.

Aquestes metodologies fomenten la lectoescriptura en situacions comunicatives reals, millorant el nivell dels alumnes de forma significativa i divertida.

Aprenentatge de la Llengua Oral (L2)

L'activitat comença amb l'ús del llenguatge oral, permetent als alumnes establir correspondències entre la L1 i la L2, i aprendre nou vocabulari. Els alumnes utilitzen la L2 per comunicar-se amb la mestra, tot i que a vegades cometen errors de transferència lingüística. L'acomiadament, per exemple, sorgeix espontàniament, però es perfecciona per imitació de la lectura de la mestra. La professora fomenta la consciència de la transferència lingüística i la correspondència entre so i grafia.

Aprenentatge de la Llengua Escrita

L'activitat treballa la funció comunicativa del llenguatge escrit, concretament la comunicació diferida. La mestra emfatitza les parts de la postal i escriu les idees dels alumnes a la pissarra. S'observa la necessitat d'estratègies per a la comprensió de la relació entre el codi oral i escrit, i la diferenciació entre emissor i receptor. La metodologia constructivista i la capacitat d'imitació dels alumnes són elements clau en aquest procés.

Composició del Text Escrit en L2

L'escriptura de la postal es realitza de forma col·lectiva. Els alumnes dicten a la mestra, inicialment en castellà, i ella ho escriu a la pissarra. La manca de relació inicial entre el dictat i l'escrit es resol amb el dictat sil·labejat, establint la correspondència fonema-grafia. La mestra guia l'acomiadament i la inclusió dels noms.

Coneixements sobre el Sistema d'Escriptura

L'activitat fomenta la comprensió i l'ús de la llengua escrita. Els alumnes dicten a la mestra el contingut de la postal, que ella escriu a la pissarra. Inicialment, mostren dificultats per relacionar el dictat amb l'escrit, però posteriorment, amb el dictat sil·labejat, participen plenament. Es troben en la fase alfabètica de la lectura, demostrant consciència fonològica i la cerca del significat. En l'escriptura, es troben en l'etapa sil·làbica, relacionant l'escriptura amb la pauta sonora.

Integració a la Programació de Classe

Aquesta activitat es pot integrar a l'assignatura de llenguatge, dins d'un projecte, unitat didàctica o com a activitat complementària. Es recomana una durada de 30-40 minuts i una metodologia constructivista. Es proposa l'ús de materials tecnològics i tradicionals per a enriquir l'experiència.

Conclusió

Aquest tipus d'activitats constructivistes fomenta l'aprenentatge de la L2, promou l'aprenentatge lingüístic i social, i destaca la importància de treballar la lectoescriptura des de l'educació infantil, despertant l'interès per la lectura i l'escriptura mitjançant activitats motivadores i lúdiques.

Entradas relacionadas: