Imatge corporativa i manual corporatiu: importància i gestió de crisis
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,39 KB
Imatge corporativa:
És la percepció de les qualitats funcionals que el públic mentalment atribueix a l’empresa. Per les quals el públic associa, recorda i descriu un producte o servei d’una empresa determinada. La classificació de la imatge es divideix en 7 nivells:
- Imatge de producte o servei
- Imatge de marca
- Imatge d’empresa
- Imatge del sector
- Imatge del punt de venta
- Imatge del país
- Imatge del consumidor
Les comunicacions corporatives conformaran el procés que converteix la identitat corporativa en imatge corporativa.
Manual corporatiu:
1. És un document o guia que recull de forma homogènia les normes d’aplicació de la identitat visual en qualsevol suport comunicatiu. Regula els logotips, tipografia, forma color. 2. També és el conjunt de normes homogènies que regulen les actuacions de l’empresa en les accions comunicatives. És la referència de la identitat corporativa. Es parteix del símbol i els colors que representen la imatge corporativa per exterioritzar la identitat corporativa. Per a l’elaboració d’un manual corporatiu hem de tenir en compte tant al públic intern com al públic extern.
Estructura del manual corporatiu:
Identitat visual, Formats, Normes d'uniformitat, Comportament corporatiu...
La crisi empresarial:
La crisi és una situació d’alerta no desitjada i inesperada per a l’empresa. Tota crisi requereix una actuació urgent per part de l’empresa ja que la seva imatge pública pot veure's seriosament afectada. És important comptar amb un pla de crisi que marqui els protocols d’actuació a seguir.
Conseqüències de la crisi empresarial:
Pèrdua de confiança del públic intern i extern. Incertesa del públic extern, cancel·lacions i pèrdua de vendes. Investigacions. Afectats
Causes de la crisi empresarial:
Catàstrofes: El dany causat en la imatge i les conseqüències jurídiques en concepte d’indemnització a les víctimes suposa un important repte en la supervivència i continuïtat de l’empresa. Les catàstrofes tenen una immediata i enorme repercussió social per la directa difusió dels mitjans de comunicació. Normalment en aquest tipus de crisis els poders públics intervenen de forma directa amb els seus propis gabinets de crisi.
Errors greus en el funcionament per defectes o mala pràctica: Abasten des d’una avaria en un mitjà de transport que causa ferits fins a un error humà amb les mateixes conseqüències. Aquests danys afecten la imatge de l’empresa i aquesta ha de recuperar la confiança del client i la posició que ocupava en el mercat. Crisis interna: El seu origen es troba dins de l’empresa, en canvis en la direcció amb problemes amb els treballadors, conflictes amb els sindicats, baixa productivitat... Crisi per gestió indeguda: La crisi afecta la cúspide de l’empresa en la qual s’ha detectat corrupció per part d’un o més dels seus membres. Els efectes per a l’empresa són molt negatius i la imatge es deteriora de forma pràcticament irreparable. Crisi econòmico-financera: La mala situació econòmica d’una empresa pot acabar en la pèrdua de valor de la mateixa o inclús de la gestió de la pròpia empresa. Si es fa pública, els inversors perden confiança. A) La política comunicativa de l’empresa en situacions de crisi ha d’estar perfectament planificada i detallada. B) Es nomenarà un portaveu per centralitzar la comunicació i donar informació de manera veraç i transparent.
Principis comunicatius per adoptar una política acorde amb la imatge corporativa de l’empresa:
L’anticipació, Rapidesa en les respostes, Reunió amb el comitè de crisi, Transparència i veracitat, Actitud positiva, Controlar continuament la comunicació, Avaluar els resultats, Agraïments
Estratègies comunicatives davant la crisi:
Assumir responsabilitats, Disculpes, Mesures correctores, Mesures pal·liatives, La millor defensa és un bon atac, Negociació de la crisi. (1. Identificar a tots els públics afectats. 2. Demostrar que el problema ha estat identificat i que s'està fent alguna cosa. 3. Comunicar només el que ha estat confirmat amb certesa absoluta. 4. No mentir sobre cap aspecte. 5. Mantenir la calma. 6. Documentar totes les comunicacions. 7. No deixar de comunicar-se.)