La Il·lustració al Segle XVIII: Prosa Didàctica i Pedagogia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Francés
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,21 KB
La Il·lustració: Prosa Didàctica i Segle de les Llums
La Il·lustració és l'època històrica que succeeix el Barroc durant el segle XVIII. Aquest segle s’anomena també Segle de les Llums, fent referència a la llum de la raó que il·lumina les tenebres (la ignorància).
Característiques i Ideals Il·lustrats
Durant aquest període històric destaquen els següents trets:
- L’esperit crític i la normalització de l'ús del mètode matemàtic racional.
- La creença que l’ésser humà està destinat a ser feliç.
- La reivindicació dels drets humans, on la llibertat és el principi principal.
- La voluntat d’organitzar i difondre el coneixement.
L'Art i l'Arquitectura Il·lustrada
En el terreny artístic es torna a mirar l’art i l’arquitectura clàssiques (grecoromanes i renaixentistes), però s'incorporen elements nous.
La Prosa i la Renaixença
La prosa no és el gènere literari més important de l'època, però serveix per crear les bases del següent moviment literari: la Renaixença. Es crea un corrent literari erudit que té una intenció pedagògica i que tindrà continuïtat en la literatura catalana del segle XIX.
El Pensament Pedagògic de Reixac
L’Aprenentatge de les Llengües
A Catalunya, Reixac reflexiona sobre l'ús i l'aprenentatge de les llengües. Afirma que als nens se'ls hauria d’ensenyar en català, ja que és la seva llengua materna, i no en llatí, com se solia fer. Aquesta idea ja havia estat expressada anteriorment per Joan Lluís Vives.
Reixac destaca la importància d’aprendre diferents llengües. Segons ell, s’han d’aprendre en aquest ordre:
- Català
- Llatí
- Castellà
- Francès
- Italià
Justificació de l'Ordre d'Aprenentatge
- Català
- És la llengua que millor han de conèixer els nens, ja que és la seva llengua materna i la que parlen en l’àmbit més proper (família i escola). Reixac diu que els catalanoparlants tenen facilitat per aprendre altres idiomes.
- Llatí
- És la llengua de l'Església i de l’alta cultura. Cal estudiar-la si es vol tenir un bon coneixement de les lletres.
- Castellà
- Serveix per comunicar-se formalment al regne d’Espanya.
- Francès
- És la llengua de cultura del segle XVIII (el Neoclassicisme i la Il·lustració neixen a França) i serveix per explicar bé les coses amb poques paraules.
- Italià
- És la llengua del Vaticà (Església). Qui vulgui fer la carrera eclesiàstica l’hauria de parlar. Serveix per recrear l’esperit quan s'està cansat.
Mètodes d'Ensenyament i Traducció
El rector d’Ollers diu que és millor llegir els textos en llengua original, ja que amb la traducció es perd part del significat.
Reixac aporta tècniques i mètodes per facilitar l’ensenyament als infants de forma lògica i estructurada. Això és important perquè els mètodes educatius solien estar destinats als adults, com és el cas de Charles Rollin.