La Il·lustració al Segle XVIII: Prosa Didàctica i Pedagogia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Francés

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,21 KB

La Il·lustració: Prosa Didàctica i Segle de les Llums

La Il·lustració és l'època històrica que succeeix el Barroc durant el segle XVIII. Aquest segle s’anomena també Segle de les Llums, fent referència a la llum de la raó que il·lumina les tenebres (la ignorància).

Característiques i Ideals Il·lustrats

Durant aquest període històric destaquen els següents trets:

  • L’esperit crític i la normalització de l'ús del mètode matemàtic racional.
  • La creença que l’ésser humà està destinat a ser feliç.
  • La reivindicació dels drets humans, on la llibertat és el principi principal.
  • La voluntat d’organitzar i difondre el coneixement.

L'Art i l'Arquitectura Il·lustrada

En el terreny artístic es torna a mirar l’art i l’arquitectura clàssiques (grecoromanes i renaixentistes), però s'incorporen elements nous.

La Prosa i la Renaixença

La prosa no és el gènere literari més important de l'època, però serveix per crear les bases del següent moviment literari: la Renaixença. Es crea un corrent literari erudit que té una intenció pedagògica i que tindrà continuïtat en la literatura catalana del segle XIX.

El Pensament Pedagògic de Reixac

L’Aprenentatge de les Llengües

A Catalunya, Reixac reflexiona sobre l'ús i l'aprenentatge de les llengües. Afirma que als nens se'ls hauria d’ensenyar en català, ja que és la seva llengua materna, i no en llatí, com se solia fer. Aquesta idea ja havia estat expressada anteriorment per Joan Lluís Vives.

Reixac destaca la importància d’aprendre diferents llengües. Segons ell, s’han d’aprendre en aquest ordre:

  1. Català
  2. Llatí
  3. Castellà
  4. Francès
  5. Italià

Justificació de l'Ordre d'Aprenentatge

Català
És la llengua que millor han de conèixer els nens, ja que és la seva llengua materna i la que parlen en l’àmbit més proper (família i escola). Reixac diu que els catalanoparlants tenen facilitat per aprendre altres idiomes.
Llatí
És la llengua de l'Església i de l’alta cultura. Cal estudiar-la si es vol tenir un bon coneixement de les lletres.
Castellà
Serveix per comunicar-se formalment al regne d’Espanya.
Francès
És la llengua de cultura del segle XVIII (el Neoclassicisme i la Il·lustració neixen a França) i serveix per explicar bé les coses amb poques paraules.
Italià
És la llengua del Vaticà (Església). Qui vulgui fer la carrera eclesiàstica l’hauria de parlar. Serveix per recrear l’esperit quan s'està cansat.

Mètodes d'Ensenyament i Traducció

El rector d’Ollers diu que és millor llegir els textos en llengua original, ja que amb la traducció es perd part del significat.

Reixac aporta tècniques i mètodes per facilitar l’ensenyament als infants de forma lògica i estructurada. Això és important perquè els mètodes educatius solien estar destinats als adults, com és el cas de Charles Rollin.

Entradas relacionadas: