Identitat, Temperament i Intel·ligència: Claus del Desenvolupament Personal
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,51 KB
La Identitat: Consciència i Recerca Personal
La identitat és la consciència de ser un mateix, la definició de com som. La recerca d'aquesta identitat comença a l'adolescència, i per crear-la hem d'integrar les diverses dimensions de la nostra persona.
Dimensions Clau de la Persona
Les dimensions de la persona són:
- Dimensió biològica
- Dimensió psicològica
- Dimensió sociocultural
- Dimensió moral
Totes aquestes dimensions estan interrelacionades i són interdependents.
Factors Configuradors de la Identitat
Els factors que configuren la identitat inclouen:
- L'herència genètica: Determina la constitució física i també els gens que incideixen en aspectes complexos de la nostra personalitat.
- El medi: Format pel conjunt de persones que ens envolten i que aporten valors, gustos, costums, etc., semblants o diferents dels nostres, i que a poc a poc formen part de nosaltres mateixos. Aquest medi inclou:
- La família
- L'escola, els amics, el barri on vius, els mitjans de comunicació
El Temperament: La Nostra Manera de Ser
El temperament és la nostra manera de ser innata, els nostres instints. Els trets del temperament inclouen:
- Susceptibilitat (tot t'afecta)
- Velocitat en les reaccions
- Irritabilitat
- Condescendència (el perdó)
- Fredor
- Tendresa
- Expressivitat
- Estats d'ànim
Tipologies de Kretschmer: Físic i Temperament
Hi ha una relació entre l'aspecte físic i el temperament. Kretschmer va identificar tres tipus de persones:
- Pícnics: Extremitats curtes, aspecte gras, estatura baixa. Són persones sociables, amb bona fe i bon humor.
- Astènics: Membres llargs, aspecte prim, estatura alta. Són persones fredes, distants, reservades, tímides, sociables, amables de bon geni, però amb canvis explosius.
- Atlètics: Gran desenvolupament físic, membres forts, estatura mitjana. Són persones a qui els agrada ser els líders, violentes o explosives, i a qui els costa resoldre les situacions socials.
El Caràcter: Temperament i Educació
El caràcter és el resultat del temperament i l'educació. Implica el propòsit de fer alguna cosa i dur-la a terme.
- Tenir caràcter: Fer allò que t'has proposat.
- Tenir mal caràcter: Reaccionar violentament.
Es pot entendre amb l'analogia del cavall (temperament) i el genet (caràcter).
La Intel·ligència: Capacitat i Components
La intel·ligència és la capacitat de relacionar els coneixements que tenim. La seva composició inclou:
- Atenció
- Capacitat d'observació
- Memòria
- Aprenentatge
- Habilitats
Tipus d'Intel·ligència Múltiple
Existeixen diversos tipus d'intel·ligència:
- Lògica-matemàtica
- Lingüística-verbal
- Visual-espacial
- Corporal-cinètica
- Musical
- Interpersonal
- Intrapersonal
- Naturalista
La Intel·ligència Emocional
La intel·ligència emocional és la capacitat de percebre els sentiments propis i els dels altres.
Sentiments: Impulsos i Percepcions
Els sentiments són impulsos cap a allò que hem sentit o imaginat com a bo, o de rebuig envers allò que hem sentit o imaginat com a dolent.
Emoció: Un Estat Afectiu
Una emoció és un estat afectiu.
Components de la Intel·ligència Emocional
Els components de la intel·ligència emocional són:
- Autoconeixement emocional: Conèixer com l'estat d'ànim influeix en el comportament, les virtuts i els punts dèbils.
- Autocontrol emocional: No deixar-se portar pels sentiments del moment.
- Automotivació: Fixar l'atenció en les fites i no en els obstacles.
- Autoestima: Sentiment d'acceptació i estima cap a un mateix.
Els factors que influeixen en l'autoestima són:
- L'assimilació de l'opinió dels altres respecte de nosaltres.
- Les experiències viscudes, que ajuden a descobrir les nostres aptituds (què sabem fer?), les nostres actituds (interès) i les nostres motivacions (què volem fer?).
- La valoració del nostre comportament, que implica un sentiment de gust o desgrat.