Identitat, Temperament i Intel·ligència: Claus del Desenvolupament Personal

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,51 KB

La Identitat: Consciència i Recerca Personal

La identitat és la consciència de ser un mateix, la definició de com som. La recerca d'aquesta identitat comença a l'adolescència, i per crear-la hem d'integrar les diverses dimensions de la nostra persona.

Dimensions Clau de la Persona

Les dimensions de la persona són:

  • Dimensió biològica
  • Dimensió psicològica
  • Dimensió sociocultural
  • Dimensió moral

Totes aquestes dimensions estan interrelacionades i són interdependents.

Factors Configuradors de la Identitat

Els factors que configuren la identitat inclouen:

  • L'herència genètica: Determina la constitució física i també els gens que incideixen en aspectes complexos de la nostra personalitat.
  • El medi: Format pel conjunt de persones que ens envolten i que aporten valors, gustos, costums, etc., semblants o diferents dels nostres, i que a poc a poc formen part de nosaltres mateixos. Aquest medi inclou:
    1. La família
    2. L'escola, els amics, el barri on vius, els mitjans de comunicació

El Temperament: La Nostra Manera de Ser

El temperament és la nostra manera de ser innata, els nostres instints. Els trets del temperament inclouen:

  • Susceptibilitat (tot t'afecta)
  • Velocitat en les reaccions
  • Irritabilitat
  • Condescendència (el perdó)
  • Fredor
  • Tendresa
  • Expressivitat
  • Estats d'ànim

Tipologies de Kretschmer: Físic i Temperament

Hi ha una relació entre l'aspecte físic i el temperament. Kretschmer va identificar tres tipus de persones:

  • Pícnics: Extremitats curtes, aspecte gras, estatura baixa. Són persones sociables, amb bona fe i bon humor.
  • Astènics: Membres llargs, aspecte prim, estatura alta. Són persones fredes, distants, reservades, tímides, sociables, amables de bon geni, però amb canvis explosius.
  • Atlètics: Gran desenvolupament físic, membres forts, estatura mitjana. Són persones a qui els agrada ser els líders, violentes o explosives, i a qui els costa resoldre les situacions socials.

El Caràcter: Temperament i Educació

El caràcter és el resultat del temperament i l'educació. Implica el propòsit de fer alguna cosa i dur-la a terme.

  • Tenir caràcter: Fer allò que t'has proposat.
  • Tenir mal caràcter: Reaccionar violentament.

Es pot entendre amb l'analogia del cavall (temperament) i el genet (caràcter).

La Intel·ligència: Capacitat i Components

La intel·ligència és la capacitat de relacionar els coneixements que tenim. La seva composició inclou:

  • Atenció
  • Capacitat d'observació
  • Memòria
  • Aprenentatge
  • Habilitats

Tipus d'Intel·ligència Múltiple

Existeixen diversos tipus d'intel·ligència:

  • Lògica-matemàtica
  • Lingüística-verbal
  • Visual-espacial
  • Corporal-cinètica
  • Musical
  • Interpersonal
  • Intrapersonal
  • Naturalista

La Intel·ligència Emocional

La intel·ligència emocional és la capacitat de percebre els sentiments propis i els dels altres.

Sentiments: Impulsos i Percepcions

Els sentiments són impulsos cap a allò que hem sentit o imaginat com a bo, o de rebuig envers allò que hem sentit o imaginat com a dolent.

Emoció: Un Estat Afectiu

Una emoció és un estat afectiu.

Components de la Intel·ligència Emocional

Els components de la intel·ligència emocional són:

  • Autoconeixement emocional: Conèixer com l'estat d'ànim influeix en el comportament, les virtuts i els punts dèbils.
  • Autocontrol emocional: No deixar-se portar pels sentiments del moment.
  • Automotivació: Fixar l'atenció en les fites i no en els obstacles.
  • Autoestima: Sentiment d'acceptació i estima cap a un mateix.

Els factors que influeixen en l'autoestima són:

  • L'assimilació de l'opinió dels altres respecte de nosaltres.
  • Les experiències viscudes, que ajuden a descobrir les nostres aptituds (què sabem fer?), les nostres actituds (interès) i les nostres motivacions (què volem fer?).
  • La valoració del nostre comportament, que implica un sentiment de gust o desgrat.

Entradas relacionadas: