Classificació de les Idees segons Locke
Les idees dels modes de ser ("dic modes a aquestes idees complexes que, sigui quina sigui la combinació, no continguin en si el supòsit que subsisteixin per si mateixes, sinó que se les considera com a dependències o afeccions de les substàncies. Aquestes són les idees significades per les paraules triangle, gratitud, assassinat, etc." Assaig sobre l'enteniment humà, II, cap. 1.) es classifiquen, al seu torn, en simples i compostes (o mixtes). Si combinem una idea amb si mateixa tenim una idea complexa de manera simple com, per exemple, la idea de tres, que resulta de combinar la idea d'1 tres vegades amb si mateixa. Però si combinem idees diferents obtenim una idea complexa de mode mixt (o compost), com passa amb les idees de bellesa, deure, hipocresia... Les idees complexes poden correspondre amb la realitat o no, ja que la ment pot combinar les idees arbitràriament, donant lloc a combinacions que no necessàriament han de correspondre amb alguna cosa real.
Qualitats Primàries i Secundàries
Al capítol 8 de l'Assaig... ("Algunes altres consideracions sobre les nostres idees simples"), abans de parlar més àmpliament de les idees complexes, Locke es planteja el problema de l'origen de les idees de privacions, és a dir, les idees sobre qualitats que els objectes no tenen. Es tracta d'un problema ja que des d'una interpretació simplista de l'empirisme no podríem dir que tinguem l'experiència corresponent al gust de l'aigua (diem que és insípida, ja que no percebem cap gust). Per tal de sortir d'aquest problema Locke proposa la distinció entre les idees i les qualitats, primer, i posteriorment la distinció entre les qualitats primàries i les secundàries.
Les idees són, doncs, sensacions o percepcions, mentre que les qualitats són "capacitats de l'objecte" per produir en nosaltres alguna idea. Vegem l'exemple que utilitza Locke per introduir-nos en aquesta distinció: "Així, ...". Però podem distingir encara dos tipus de qualitats: les primàries i les secundàries.
Distinció entre Qualitats Primàries i Secundàries
Les primàries es defineixen pel fet de ser inseparables de l'objecte, encara que l'objecte pateixi alteracions; continua tenint les qualitats simples (o originals) de solidesa, extensió, forma i mobilitat i produeixen a la nostra ment les corresponents idees. D'altra banda, les qualitats secundàries en realitat no es troben als objectes sinó que es tracta del poder de produir en nosaltres determinades sensacions per mitjà de les seves qualitats primàries; aquestes sensacions són els colors, els sons, les olors i els gustos.
Objectivitat i Subjectivitat de les Qualitats
Locke considera, doncs, que les qualitats primàries reprodueixen una cosa que està en l'objecte, mentre que les secundàries no, de manera que les primàries serien "objectives" i les secundàries "subjectives", seguint la distinció adoptada ja anteriorment per Galileu i Descartes, i que ja havia estat tinguda en consideració en l'antiguitat per Demòcrit d'Abdera.
Les idees de qualitats primàries, en representar una cosa que està en l'objecte, són vàlides per a progressar en reconeixement objectiu, mentre que les qualitats secundàries, al "no estar" en els objectes, no ho són, de manera que les inferències o deduccions que puguem extreure d'elles no tenen valor cognoscitiu, valor objectiu.
Entradas relacionadas: