Hobbes, Locke i Rousseau: Teories del Contracte Social

Enviado por merinfusti98 y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,27 KB

Hobbes: L'Estat com a garant de la seguretat

Per a Hobbes, tots els homes estan dotats per naturalesa de capacitats similars. Aquestes capacitats són emprades pels individus per assolir tots aquells fins que la necessitat els obliga a satisfer i, atès que estan abandonats a les seves pròpies forces, es converteixen en enemics els uns dels altres.

La por a la mort i el desig de les coses necessàries per a una vida confortable fan que tots els éssers humans considerin desitjable instituir un estat diferent de l'estat de naturalesa. La raó dicta que tots els individus han de renunciar a l'ús de la força natural. Així, els homes celebren un contracte pel qual cadascú renuncia al seu poder natural i el transfereix a una instància que s'encarrega de vigilar que cap individu empri la seva força contra altres i, en cas de fer-ho, garantir el seu càstig. La finalitat és, doncs, la pau i la seguretat.

El sistema polític resultant: l'absolutisme

El sistema polític que sorgeix és l'absolutisme, on:

  • No hi ha pacte amb el governant.
  • La renúncia als drets és irrevocable.

Locke: La defensa dels drets i les llibertats

Segons Locke, l'estat de naturalesa no és idíl·lic, ja que l'home té una gran quantitat de necessitats. A això cal sumar que els individus no posseeixen un mitjà efectiu per preservar les seves llibertats i drets. La societat civil es justifica perquè amb ella podrem salvaguardar els nostres drets i llibertats.

Per aconseguir-ho, calen dos elements fonamentals:

  1. Una llei escrita que desenvolupi els termes de la llei natural.
  2. Una instància que s'encarregui de dirimir les diferències entre els individus en cas de conflicte sobre assumptes que no respectin la llei o les sentències.

El sistema polític resultant: el liberalisme

El sistema polític que en resulta és el liberalisme, on:

  • Els individus conserven la majoria dels drets naturals.
  • El poder del governant és revocable.

Rousseau: La voluntat general i la democràcia

Per a Rousseau, si els éssers humans viuen en societats complexes és per la seva incapacitat per superar amb èxit les dificultats que els planteja la supervivència individual o en petits grups prepolítics. Rousseau afirma que els éssers humans només renunciarien a emprar les seves forces naturals de manera individual i en el seu propi benefici si tinguessin la seguretat que els altres obraran de la mateixa manera.

El gran problema polític consisteix a descriure una forma d'organització política que sigui capaç de:

  • Aglutinar les forces dels individus.
  • Garantir la seva supervivència.
  • Garantir que seguiran sent lliures.

Així, els individus deleguen la seva força a l'Estat, el qual queda limitat en les seves actuacions per la raó que justifica la seva existència.

El sistema polític resultant: la democràcia

El sistema polític que sorgeix és la democràcia: el contracte crea la voluntat general i, en obeir-la, l'individu s'obeeix a si mateix.

Entradas relacionadas: