Hizkuntza Gaitasunak eta Elkarrizketa Estrategiak

Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en vasco con un tamaño de 6,72 KB

Gaitasun Linguistikoa

Hiztun idealak hizkuntzan sor daitezkeen zuzenak sortzeko arauen ezagutza eta testuinguruari egokitzeko gaitasuna da. Gaitasun honek sistemari begiratzen dio, hau da, sistema azaltzea (gramatika arauak...) da garrantzitsuena. Laburbilduz, hizkuntzaren barne egiturari (forma) erreparatzen dio, gramatika da irizpidea eta zuzentasuna gramatikan oinarritzen da.
Adibidez: Nik (ni) izan naiz /// Nik (nik) pentsatzen dut.


Gaitasun Komunikatiboa

Hiztun errealari erreparatzen dio, hau da, testuinguru sozial jakin bateko hiztunari, ez dio formari erreparatzen, baizik eta hizkuntzaren erabilerari, kanpo egiturari.
Adibidez: -Badakizue zer ordu den? +2min gehiago mesedez!
Ez dauka zentzurik gauza bat galdetzea eta beste bat erantzutea, baina beste pertsonak zer esan nahi digun ulertu dugu. Egoeraren arabera esanahia aldatu.


Elkarrizketa Faseak

1. Harrera

Interesa eta errespetua erakutsi behar. Agurra, ez formala ez informala. Adibidez: "Arratsalde on, zer moduz?" edo "Sar zaitezkete, eseri mesedez".

2. Entzute Aktiboa eta Azterketa

Informazioa lortzeko egiten diren galderak egin, laburpen txikiak edo birformulazioak ere, familiak esana ulertu dugula ikusteko.
Adibidez: "Nola ikusten duzue zuen semea etxean?" / "Duela hilabete bat triste ikusten duzue..." Azalpena: Fase honetan adi gaudela erakutsi behar zaie. Haurrari buruz galdetzen badute, adibideak jarri, ikus dezaten haurra ezagutzen duzula.

3. Bileran Jarraitu Beharko Estrategia Garapena

Lehenik eta behin sarrera txiki bat egingo da, irakasleak bilera eskatu badu helburuak azalduko dizkie, gurasoek eskatu badute, haiei galdetuko diegu, zergatik eskatu duten.
Adibidez: "Eskatu dizuet etortzeko, zuen semeagatik arduratuta nagoelako". Azalpena: Hizkuntza ulergarrian informazio laburra. Adibidez: "Zuen semea, lanak amaitzeko besteek baino denbora gehiago behar du askotan, atsedenaldietan hauek amaitzen geratzen da besteek jolasten duten bitartean". Azalpena: Soluzioak bilatzen saiatu galdera honen bitartez.

4. Akordioak eta Konpromesuak

Gurasoei har dezaketen konpromesuak azalduko dizkiegu eta haiek zeintzuk onartuko dituzten jakin behar dugu.

5. Bukaerako Agurra

Agurtu ziurtatuz elkarrizketa amaitu egin dela eta hurrengoko elkarrizketa bat izateko aukera eman. Adibidez: "Ondo iruditzen bazaizue bilera hemen utziko dugu eta beste hurrengo baterako data aurkituko dugu".


Ezaugarriak:

  1. Irakasleak, familiak nahi duen hizkuntzan egin ahal du.
  2. Erregistro formala erabili eta gero gurasoen erregistrora hurbildu.
  3. Irakasleak ikaslearen bizitza pribatuaz galde dezake, kontrakoa ez.
  4. Irakasleak elkarrizketa gidatu.
  5. Irakasleak galderak egin eta konpromesuak bota, besteek erantzun eta onartu edo ez.
  6. Elkarrizketa amaitu irakasleak.
  7. Irakasleak familiarekiko arreta eduki.



AHOSKERA (EBAZ)

l: Irakurtzerako orduan bokal bilkurak daude. Gainera, idatzi bezala maila zainduan ahoskatzen direnak ere badaude: b, k, g, z, s, ts, tz, tx,… Hitz batzuk irakurtzerako orduan lotu egiten dira, adibidez, ez ziren/etziren, ez dakit /eztakit, etab.

p: Irakurtzerako orduan edo hitz egiterako orduan beste pertsonai baten ahotsa jarri nahi duzunean.

Adibidez: ni eg naiz euskalduna … frantses batek hitz egiten duAZALPENA: Esaldi hori esaten baduzu, bere ahoskeragatik nabarmena da frantsesa dela.

AZENTUA

L:Azentuan eta doinuan aldeak daude, eta nabarmenak batzuetan, euskalkitik euskalkira eta eskualdetik eskualdera

P: Euskaldun berria naizela jakin dezaten azentua gaztelaniaz bezala azkenaurreko silaban jarriko dut.

Adibidez: ikastolara noa autobusean. Azalpena: Euskaldun berriak ez du azentua markatu nahi.

INTONAZIOA

l: Intonazioa hitzen musika da, enuntziatu batean ematen diren tonuaren, intentsitatearen eta etenen gorabeherek eragiten duten musika da intonazioa. Haren funtzioa, perpausa enuntziatiboa, galde-esaldia edo harridura-esaldia den bereiztea da.

p: Galdegaia nabarmentzeko erabiltzen den baliabidea da.

Adibidez: “Ikerrek baloia erosi du” “Ikerrek baloia erosi du”.

Azalpena: Nahiz eta bi esaldiak berdinak izan, esaldi bakoitzean zein hitz ahoskatzen den intentsitate handiagoarekin, esaldi bakoitzak galdera bati erantzungo dio. Lehendabiziko esaldiak, kasu, Ikerrek ZER erosi duen galderari erantzungo lioke, bigarrenak, ordea, baloia NORK erosi duen galderari.

Entradas relacionadas: