Hizkuntz Trebetasuna

Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en vasco con un tamaño de 2,55 KB

EMB

Hizkuntz trebetasuna zailkatzeko markoa, europar kontseilukoa

Gaitasun linguistikoa: hizkuntzalariaren praktika kodetzea

gaitasun lexikoa: hiztegiaren ezagutza eta erabiltzeko ahalmena.

... gramatikala: hizkuntza baten baliabideen ezagutza eta horiek erabiltzeko ahalmena(morfolojia,sintaxia)

... semantikoa: esanahia antolatzea(hitzen eremu semantikoari erreferentzia

fonologikoa: esaldiak entonatzeko gaitasuna, batez ere prosoodia gramatikala

ortografikoa: idatziko seinuak ondo erabiltzea(ortografia)

ortoepikoa: ozen irakurri eta zuzen ahozkatu.

Gaitasun soziolinguiztikoa: Talde sozial ezberdinen harremanetan pragmatika erabiltzeko gaitasuna

gizarte erreferentzia: kortesia erabiltzeko gaitasuna( estatusa, hurbiltasuna)

adeitasun-arauak: interesa, mehatxua adierazteko gaitasuna

herri-jakintzaren adierazpenak: hitzaren edo hizkuntzaren forma bereziak

erregistro desberdintasuna: formal eta informal

gaitasun pragmatikoa: Diskurtso gaitasuna: idatzizko testu produkzioak zuzenak eta koherenteak izatea

Gaitasun komunikatiboak:

gramatikala: Hizkuntzaren korpusaren zuzentasunaren gaitasuna

soziolinguistikoa: kultur edo gizarte desberdinen aurrean moldatzeko gaitasuna

Diskurtsiboa: Testu baten koherentzia eta kohesioa mantentzeko gaitasuna eta diskurtso hori erakargarria egiteko gaitasuna

Estrategikoa: gauza bakoitza nola eta non esateko gaitasuna, egoera desberdinean mezua nola esaten den jakitea.

Chomsky

Gramatika unibertsala: gaitasuna hizkuntza naturalizatzeko eta hizkuntza guztiak gai arau sozialak betetzeko

hizkuntzaren 2 alderdiak: 1- Gramatikala(hizkuntzaren arauak) 2- aktuazioa(hizkuntzaren erabilera)

Saussure

Barne hizkuntza: erantzun aurretik eta kanpo hizkuntza baino garrantzitsuagoa

Kanpo hizkuntza: gero ematen den erantzuna

Hymes:

Chomskyren ideiak osatu

Pragmatika bearrezkoa aur batek esaldi zuzenak egiteko

komunikatzeko gai, hizkuntza ondo ez jakinda

Eskola sobietarra:

hizkuntza: arau soziala, gizartea ikasteko garrantzitsua

Piageten teoriaren kontra

Marxen jarraitzaile: Materialismoan oinarrituta

Pentsamendua vs hizkuntza: beti batera, sinbiotikoa, elkarri eragin.

Schaff:

Eskola sobietarren barne

Hizkuntza eta pentsamendua ez da bereizten: animalien instintoa=hizkuntza

sapir eta Whorf:

Erlatibismo linguistikoa: Ama hizkuntzak zehazten pentsamendua

Hipotesi- biguna: Hizkuntzak pentsaera-markoa baldintzatu

Entradas relacionadas: