Història de la Ràdio: Evolució, Tecnologia i Impacte Social
Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 13,53 KB
Històries de la Ràdio
Històries de la ràdio - Luis Saenz de Heredia
Característiques de la Ràdio
- Codi acústic (no visual)
- Canal sonor/auditiu
- Mitjà “transparent” (permet fer altres coses mentre s'escolta)
- Informació i caràcter persuasiu: immediatesa i agilitat.
- Simultaneïtat de la recepció. Redueix els temps d'elaboració.
- Fins a l'aparició d'internet (ràdio a la carta), la recepció és simultània per a tota l'audiència.
- Creació de climes d'opinió i reaccions col·lectives.
- Interacció: el primer mitjà a introduir-la considerablement. Facilitat de producció; l'audiència participava en el resultat.
Invents Predecessors de la Ràdio
Agustín Rius. 1925: un radiotransmissor es compon d'un generador d'ones contínues i un dispositiu que les moduli, d'acord amb les variacions de la veu. Això s'aconsegueix per mitjà d'un micròfon que transformi les vibracions acústiques en corrent elèctrica rigorosament proporcional.
Evolució tècnica fins a la ràdio.
Molts autors, en paral·lel (s. XIX):
- Transmissió del senyal a distància, sense cables.
- Transmissió i registre de sons (veu o música).
- Autonomia i eficàcia dels equips electrònics.
Guglielmo Marconi, telegrafia sense fils: ràdio (1897).
Importància dels avenços previs.
Necessitats comercials dels països. Colonització.
Antecedents de la Ràdio
- 1780: Luigi Galvani, contracció muscular.
- 1799-1800: Volta. Inventa la pila elèctrica.
- 1832: Samuel Morse, primer prototip de telègraf elèctric. 1844, primera línia (60km), Washington-Baltimore.
- 1837: Michael Faraday, camps de propagació del corrent elèctric.
- 1842: Joseph Henry, naturalesa oscil·latòria de les descàrregues elèctriques.
Descobriment de les Ones Hertzianes
- 1865: James Clerk Maxwell. Força magnètica i elèctrica (4 equacions).
- Base científica per a l'estudi de les ones hertzianes.
- Llum -> ones acústiques.
- Idea de línies de força de Faraday.
- Concepte d'èter.
- 1875: Alexander Graham Bell, inventa el telèfon. 1874, experiments amb telegrafia acústica: traslladar so a senyals elèctriques. Telègraf saturat comercialment.
- 1876, perfeccionat. 1877, primera línia (Boston).
- 1877, Thomas Alva Edison, fonògraf, que registra i reprodueix so mecànicament.
- 1888, Heinrich Rudolph Hertz. Ones electromagnètiques, com les de la llum i mesurables.
- ”Longitud d'ona”.
- Oscil·lador d'ones electromagnètiques (1877): inici de la telegrafia sense fils. L'oscil·lador permet crear i rebre ones electromagnètiques.
- 1888: Ones acústiques o hertzianes.
- 1 Hz = 1 cicle per segon.
- 1890-1891: Edouard Brandly. Cohesor, permet la recepció de telegrafia sense fils.
- 1894: Oliver Joseph Lodge. Sistemes de sintonització que milloren la qualitat de recepció.
- 1896: Alexander Stepánovich Popov: 1894: primer receptor d'ones electromagnètiques. Considerat l'inventor de l'antena. Primer a enviar un missatge sense fils, en codi Morse.
- Nikola Tesla. Descobreix el corrent altern i el motor de corrent altern. Experiments de transmissió d'energia sense cables.
L'Invent de la Ràdio: Guglielmo Marconi
Guglielmo Marconi (1874-1937).
Compilació i síntesi de materials existents, més que un descobriment. Fort component d'invent col·lectiu. Relació entre l'altura de l'antena i la distància a cobrir.
És la patent (1897) la que li atorga el títol d'inventor.
No es pensava com a comunicació de masses. Funció econòmica: comunicació de grans companyies amb els seus vaixells mercants.
L'Invent de la Ràdio: Investigació
Burgès. 1894 comença les investigacions amb ones hertzianes.
1895, transmissió 1700m.
Radiotransmissor: reuneix invents previs.
Sense recolzament a Itàlia, marxa al Regne Unit. Servei militar a Itàlia: transmissions amb vaixells i entre vaixells (radiocomunicació marina). Retorn a Londres.
- 1896, presenta investigacions a British Post Office.
- 1897, presenta en premsa, canal de Bristol, 15km.
- 1897, obté la patent de la telegrafia sense fils.
Sense cables costosos, llarg abast, instantània, possibilitat de penetrar en nous àmbits.
- 1897, Marconi Wireless Telegraph Company. Direcció tècnica, participa en un 50% de l'empresa.
- Aviat, estacions transmissores amb finalitat comercial.
- Transmissió d'esdeveniments (Titanic, 1912) o col·laboració en transmissió d'informació a la premsa.
- 1898, transmissió temps rècord d'una regata.
- 1899, servei radiotelegràfic entre el Regne Unit i la resta d'Europa.
- 1907, connexió amb Canadà apta comercialment.
- 1909, premi Nobel de física.
L'Invent de la Ràdio: Comercialització
Altres investigacions aporten:
- 1904, díode, per John Ambroise Fleming (a partir de la làmpada incandescent d'Edison. Substitueix el cohesor i es considera l'inici de l'era electrònica).
- 1906, Lee de Forest. Afegeix un elèctrode: tríode. El denomina “audió”. Permet augmentar la potència del senyal inicial, la seva “amplificació”.
- 1900, Reginald Aubrey Fessenden. Transmissió de veu, més de 10.000Hz.
- 1905, millora la transmissió, 45km, missatge de Nadal a vaixells. Confirmada modulació d'ones electromagnètiques.
Després de la Primera Guerra Mundial, Marconi s'especialitza en ona curta i sistemes de seguretat per a vaixells.
L'Invent de la Ràdio: Monopolització
Interès en l'explotació comercial:
- França: Societé française de télégraphie et telephonie sans fil.
- Alemanya: Telefunken.
Marconi volia establir un monopoli:
- No comunicar-se amb emissores d'altres companyies.
- Denúncies judicials per drets de patent.
Sentències favorables. Ex: BPO (1911), National Electric Signaling Company (1914).
Sense competència a Itàlia o Gran Bretanya, i dominador del mercat a altres països.
RNE i RTVE
Radio Nacional de España, 1937 (Guerra Civil)
Telefunken, regal d'Alemanya.
- Parts oficials de guerra. Ridiculització de l'enemic.
- Altaveu del franquisme, també en política internacional.
- Des del 1939, “diaris parlats”, d'obligada connexió.
- Procés d'internacionalització i planificació de la xarxa.
- 1944, potent emissora (Arganda del Rey). Ja hi havia altres estacions.
- 1945, Madrid, potent emissor d'ona curta, emissions internacionals.
- 1955, Unió Europea de Radiodifusió
- Des del 1957, es va introduint la FM.
- Expansió i diversificació: dècada 1960.
- Xarxa comercial: Radio Peninsular (1962-1973)
- 1964, potents centres emissores territorials, cobreixen tot el territori.
- 1965: Radio 2 o Ràdio Clàssica
- 1979: Radio 3, programes musicals i culturals.
- 1976: Radio 4, primera íntegrament en català des de la Guerra Civil. Autonòmiques s'agrupen al 1988. Des del 1991, només Radio 4 a Catalunya.
- 1989: Radio 5 Todo Noticias. Radiofórmula informativa al 1994.
- 1980, l'Estatut de la Ràdio i la Televisió crea RTVE i una societat per a cada canal.
- 2006, Corporació RTVE. President escollit pel congrés.
Catalunya Ràdio i la CCRTV
- 1982: Corporació Catalana de Ràdio i Televisió (entre públic).
- 1983, Maig, el Parlament l'aprova.
- 1983, juny, emissions. Al juliol, informatius.
- Promocionar i difondre la cultura catalana.
- 1984: 80% del territori i 90% de la població.
- 1986: delegacions territorials. 1989: desconnexions.
- 1989: líder en audiència per primera vegada.
Models de Programació Radiofònica
Depèn del tipus d'emissora (Classificació J.M.Martí)
- Tipus d'ona: Emissions intercontinentals (OC), emissions estatals (OL), emissions 100-150km (OM), emissions locals (FM).
- Determina l'abast i afecta els continguts.
- Titularitat (propietat de l'emissora): pública, depenen de les administracions, i privada (guany).
- Tipus d'organització:
- Depenents de l'estat i enteses com a servei públic (model europeu: BBC).
- Autònomes o privades, fruit de la iniciativa particular, negoci amb fins lucratius (model americà, RCA)
Segons la seva autonomia i llibertat:
- Independents: total llibertat
- Part d'una cadena: part programació i màrqueting
- Associades: es vinculen a la cadena, beneficis.
- Afiliades: parts de programació, assessorament.
- Tipus de producte:
- Monoproducte: una sola freqüència
- Multiproducte: varies freqüències.
Ràdio Generalista o Ràdio Especialitzada
- Generalista:
- Es dirigeix a tots els públics.
- Requereix més personal i pressupost.
- Varietat de continguts i gèneres.
- Busca la màxima audiència.
- Duració en funció de l'audiència de cada franja.
- Especialitzada:
- Audiència més concreta.
- No persegueix una audiència més general.
- Menys personal i pressupost.
- Continguts monotemàtics.
- Diferents formats o gèneres.
- Rutina repetitiva -> identificació
Submodels de Blocs o Submodel de Mosaic
1. Blocs:
- Pocs programes.
- Segons el segment d'horari.
- Duració llarga.
- Acostumen a ser magazine (a les grans cadenes)
- Magazine (“contenidor”): programa informatiu amb diversos gèneres periodístics, que inclou espais divulgatius i amb la personalitat del presentador com a fil conductor (J. Cuní).
Aquests espais poden tenir una vida diferenciada.
30% de la graella (als grans gèneres) seria magazine.
Característiques del magazine (J. Cuní):
- Familiaritat amb l'oient.
- Presència de col·laboradors populars i contrastats.
- Seguiment de l'actualitat.
- Continguts diferents amb un marc comú.
2. Mosaic:
- Diversitat i quantitat de programes i formats.
- Un mateix segment horari, cobert per varis programes.
- Duracions molt variables.
- Típic de les cadenes públiques.
3. Calaix de sastre (o de continuïtat):
- Emissores petites, pocs recursos: programació + redifusió o música.
Innovacions a la Ràdio
1. Digitalització i DAB (Digital Audio Broadcasting)
- Elimina prèviament sons imperceptibles per l'oïda.
- Elimina interferències o ecos.
- Multiplicació de canals.
- Serveis d'informació electrònica
- PAD (Program Associated Data)
- N-PAD (Not Program Associated Data): sense connexió amb el contingut.
Es generalitza al 2008: necessitat del receptor digital. S'havia regulat al 1999.
Digitalització dels estudis. Producció i emissió.
Programes editors (integren so, textos i fonts d'informació).
2. Radio Data System (RDS), des de 1990.
- En emissions FM, petites quantitats de dades digitals.
- No emissió digital (≠DAB). Senyal digital independent.
- Serveis similars a PAD.
3. Ràdio a internet. Exclusiva online o portal de ràdio tradicional: noves formes de consum i relació amb l'oient
- Ràdio a la carta: descàrrega o online (bit streaming).
- Podcast (Play-On-Demand+Broadcasting).
- Fi de la barrera temporal.
- Ràdio en directe: simultaneïtat de l'escolta.
- Notícies escrites, imatges, xats, contacte (mail, foro), newsgroups.
Ràdios Pirates, Ràdios Lliures
Innovacions: transistor, estereofonia, FM.
Radioaficionats -> ràdios lliures
- Relleu generacional.
- No identificació amb continguts ni estil.
Anglaterra 1964: Radio Caroline.
Propagació: especialment França i Itàlia.
Generalització: partits, sindicats, grups financers, periòdics…
- Carença de professionals i recursos
- Ús directe
- Forma de protesta.
Ràdio lliure: les lleis la permeten i reglamenten.
Ràdio pirata: il·legals, segueixen emetent.
- Comercials: benefici, publicitat.
- Revolucionaries: transformació de la societat.
- Sectorials: compromeses amb un grup
- Epicúries: plaer d'emetre.
- Avançament de les noves tendències radiofòniques.
- Adaptació del mitjà de la ràdio a la societat.
El Vídeo
Hi ha una càmera de TV i una càmera de cinema, que ho enregistrava insonoritzat. Electronicam.