Història de la protecció a la infància
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,47 KB
Atenció a la infància
Consideració infància món antic: Grècia i Roma → els infants són propietat. Abandonament, esclavitud i maltractament pràctiques habituals i tolerades. L'estat té el poder.
Època medieval i renaixentista
L'església té el poder. El cos no es podia ensenyar, per tant els nobles estudiaven i no feien esport. Moral cristiana: Infància pren valor progressivament, infanticidi ja és delicte. Abandonament i maltractament ben vistos. Humanisme: Creació d'institucions de protecció a la infància (orfenats). Apareix el mestre figura de coneixement, els infants s'adapten a ell.
Il·lustració
Idees noves de l'infància: Rousseau emocions i fases maduratives respectades, Pestalotzzi integrar socialment als menors amb pocs recursos. Industrialització: Menors com a força de treball en tasques dures i sobreexplotació. Fan lleis de protecció. L'època d'or de la pedagogia i psicologia: Creixement Escola Nova, renovació dels mètodes pedagògics es va frenar a causa de guerres. Reconeixement mundial infància: Reconeixement dels drets civils als infants 20% → vida digna 80% → necessitats bàsiques cobertes.
Organismes internacionals d'atenció a la infància
1945 → ONU (Organització de les Nacions Unides). Objectius centrats en impulsar la cooperació en assumptes de drets interns, pau i seguretat internacionals, desenvolupament econòmic i social i drets humans.
ONU ha creat organismes ocupats en diferents àrees:
UNICEF: responsable dels interessos de la infància des de 1946. UNESCO: responsable de la cultura, educació i ciència des de 1945. OMS: responsable de la salut des de 1948. OMEP: responsable de l'educació preescolar des de 1948. UIPE: protecció a la infància des de 1946. IIN: niño niña y adolescente des de 1949.
El marc internacional dels drets dels infants
DG 1923: Es conceptualitza la infància com a col·lectiu objecte per garantir un bon desenvolupament material i espiritual, 5 articles. DDI 1959: Final de la Segona Guerra Mundial torna la preocupació per la infància, 10 articles. CDI 1978: S'introdueixen nous aspectes no tractats abans, els infants no només són objectes sinó també subjectes de drets civils i polítics. Atenció especial a infants amb condicions difícils, qui no compleixi serà sancionat, 54 articles.
Protocols facultatius
La convenció pretén millorar les condicions de vida dels infants de tot el món. Per afrontar situacions d'explotació o abús, es van crear els protocols facultatius que determinen que la participació d'infants en conflictes armats sigui als 18 anys, l'edat mínima per participar. La venda d'infants, prostitució infantil i la pornografia infantil.
La protecció jurídica del menor
Pàtria potestat → Conjunt de deures i drets que tenen els pares sobre els seus fills. Tutela → Institució jurídica que concedeix a un tutor el poder sobre la persona. Curatela → Té per objecte la intervenció del curador en les actuacions en què el menor no pot intervenir per ella mateixa. La curatela és com una persona que vigila al menor. Defensor judicial → Defensa els interessos del menor quan el tutor no exerceix les seves necessitats. Acolliment familiar → Atorga la guarda d'un menor a una persona temporalment. Adopció → Figura jurídica que consisteix en la creació d'una filiació feta per decisió jurídica. Emancipació → Extinció de la tutela o la pàtria potestat sobre una persona que ja pot actuar i gestionar-se sola.
Protecció de l'estat del benestar
Salut: És el conjunt de recursos sanitaris que una comunitat organitza per atendre els problemes de salut del seu poble. Universal -> Tothom té dret a tenir accés. Descentralitzat -> No a tot arreu hi ha hospital. Accessibilitat -> Tothom hi té accés.
Serveis socials Cartera de serveis socials -> Document que recull el conjunt de prestacions. Hi ha dos nivells. El primer nivell orienta i avalua el cas i el segon nivell hi ha serveis més especialitzats.
El II Pla Estratègic Nacional d'Infància i Adolescència
La manera de dur-lo a terme és que primer arriba l'Estat, després a les Comunitats Autònomes, a la Generalitat i als ajuntaments. Aquest pla fixa uns objectius per tal de poder dur-lo a terme, perquè es realitzi, que es compleixi. Objectius: 1. Informació sobre la infància i l'adolescència. 2. Suport a les famílies. 3. Mitjans i tecnologies. 4. Protecció i inclusió social. 5. Prevenció i rehabilitació davant situacions de conflicte social. 6. Educació de qualitat. 7. Salut integral. 8. Participació infantil i entorns adequats.