Història i protecció dels drets de la infància

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,65 KB

Infant

Periode naixement-pubertat. Durant creixement, subjecte vulnerable, necessita protecció especial. Individu amb drets i respons apropiades per la seva edat i estat de desenvolupament

Evolució

Grècia i Roma (Interès per la infància es reduïa fins a plantejar gen. fam. com una propietat més) Roma Antiga (Entrada familia pare acceptava/reconeixia fill, Neixament social, pare rebutja fill i adopta un altre. Europa (Nou model familia beneficia infants, matrimoni unió parella, repercuteix en la infància) Edat Mitjana (Canvis socials + pels nens/es, infància adquireix valor (infanticidi delicte), finalment ignorada) S. XVII (Pensadors Comeni, Joan Baptista Salle i Vicenç de Paül, Bloquejar tendresa que infantesa despertava, amb rigidesa d’altres plantejaven l’educació) S.XVIII (Infància descoberta per publicació d’Emili, obra de Rousseau, va recollir idees Quintilià com pares tractar fills, l’Emili, Rousseau reclama emocions i fases maduració infans respectades) Edat Moderna: (Afectivitat nou model infància, valora que volgues fills, societat protegir i estimar infància, Autors pedagogs (Pestalozzi, Montessori i Decroly) contribuir infància i l’escola conceptes relacionats, Aquests canvis per societat europea, concretar-se en declaració i convenció 2NA g(nens tot mon desemparats, sense familia ni llar, impacte guerra i postguerra va ser - societat, provoca Europa i Amèrica una sensibilitat especial envers infants que havien quedat desemparats, van sorgir organismes dedicats protecció infants que han tingut paper decisiu en reconeixament, difusió i control dels drets infants. Actualment (classificar organismes defensa d'h+di funció relació que tenen amb govern. Tipus: governamentals/no governamental

Protecció

EMI: infants abandonats, no valors per familia ni societat, aconsegueix valor però no suficient donar educació. EM: incorpora nou model infància, societat protegir i estimar l’infància. 2na guerra mundial crea impacte i milers de nens es queden al carrer sense familia. Crida l’atenció Europa+Amèrica i es creen organismes de protecció a la infància després de guerra. Janusz Korzak (pedagog+metge polonès), Englantyna Jebb (save the children), precursors d'econeixement dels di de les normatives que avui regulen la protecció dels infants als diferents països Dret a l’educació: Estats garantir ensenyament obligatori i gratuït als infants, primària i secundària. Nens+adolescents no poden anar escola o acabar formació “pobresa/discriminació/conflictes/desplaçaments/canvi climàtic/falta d’infraestructures i mestres”. L’educació nenes és pitjor, a països han de superar barreres socials+culturals per accedir-hi. Convenció els estats han de vetllar perquè infant desenvolupi al màxim personalitat, aptituds i capacitat mental, En les zones en conflicte, cada cop més escoles són objectius bèl·lics. Dret a la vida, salut i desenvolupament: Estats han de cuidar perquè els nens gaudeixin al màxim la salut, així com el desenvolupament “físic, mental, espiritual i social” Molta gent amb desnutrició crònica, pateixen emaciació i passen gana. Al contrari, 1r mon sobrepès/obesos. Entre el 10/20% infants+adolescents pateixen problema salut mental (autolesions, depressió, suïcidi). Aprox 50% trastorns de salut mental abans 14, i 75% abans 20. Cada any moren moltes embarassades i nadons acabats de néixer.. Dret a una infància lliure de violència Govern protegir infants contra violència, abusos o desatenció per part dels pares o cuidadors. Violència present vida de molts nens. Determinades regions, 4/10 nenes estan casades abans 18, i 3/10 ja han tingut un fill. Menors obligats a treballar, molts perillosos. Assetjament escolar (motiu preocupant per l’ONU, desenvolupa campanyes sobre el bullying)A cada aula 2 infants pateixen assetjament presencial/virtual. Nois/es pateixen violència de companys escola. Països on llei no protegeix càstigs corporals a l’escola. El dret a conèixer els teus drets Dret opinió sigui escoltada i respectada, Dret llibertat d’expressió, pensament i religió, Dret formar grups Dret privacitat Dret a tenir una nacionalitat i una identitat, etc. Dret conèixer seus drets

Dec. Ginebra (1924)

Homes+ dones totes nacions declaren i accepten que el nen: Ha d’estar en condicions de desenvolupar-se des del punt de vista material i espiritual, (farmolenc-alimentat) (malalt-ates) (deficient-ajudat) (desadoptat- reeducat) (abandonat- recollit/ajudat) Ha de ser el primer en rebre socors en cas de calamitat. Ha d’estar en condicions de guanyar-se la vida i ha de ser protegit de qualsevol explotació, Ha de ser educat, inculcant-li el sentiment del deure que té de posar les millors qualitats al servei de proïsme

Dec. Dr. Inf (1959)

Adoptada Assemblea General de les NU. Declaració: document on queden recollits els principis+voluntats d'un estatut jurídicament vinculat pels estats que la subscriuen. No negar ni contradir cap tractat/acord que govern espanyol hagi ratificat. Proclamava dret a: protecció especial per créixer, un nom i una nacionalitat, Rebre atencions particulars infants que ho necessitin Creixer acompanyat i sota responsabilitat pares (excepcions), A l’educació+joc, A figurar entre els primers en rebre auxili+ajuda. Problema: Falta d’obligatorietat jurídica pels països signants, era necessari batre si es volia que protecció arribés a ser realment efectiva.

Any Internacional Infant (1979)

La declaració es va convertir en instrument jurídic que tingui força legal. Comissió va treballar recerca de diferents organismes, societats, cultures i religions fins que va redactar document convincent

Convenció (1989)

Aprovada per ONU nov1989 i entrar en vigor set 1990. Recollia punts tractats declaració, segons principis de llibertat, justícia i pau al món que defensa l’ONU. Document jurídicament vinculat que conté clàusula de: Difusió per donar a conèixer els seus principis, Preveu mecanismes control sobre el grau d’acompliment. Té força de llei per tots els estats que el van ratificar. Representa un compromís voluntari per adaptar legislació de cada país a normes de convenció. Per millorar condicions de vida infants, Dona prioritat interès menor. Infant: Reconegut com a subjecte de dret, se li reconeixen drets civils i polítics i així ser un objecte passiu de protecció 54 articles. Destaca responsabilitat de la família i necessitat d’una protecció+atencions especials abans/després de néixer SV: dret a tenir nivell de vida adequat i accés atenció medica DESENVO: dret educació, informació i llibertat de pensament. PROTECCIÓ: contra l’explotació/separació família davant maltractament/abandono PARTICIPACIÓ: Dret a ser escoltat, tenir en compte les seves decisions i ha expressar-se

En el món no

igual a tots els països signataris del document, diferència entre societats: Riques (viuen notable benestar): Infants gaudeixen per llei de protecció dels seus drets, i quan es vulneren, poder denunciar-los i perseguir els infractors. Pobres (condicions infants continuen caracteritzant per vulnerabilitat extrema): Infants objectes d’explotació i d’abús, tant per famílies com institucions. Millorar condicions de vida infants tot mon, seguir treballant en compliment els seus drets, tenir en compte interès superior l’infant La majoria de països han ratificat text convenció. Educadors: persones en defensa i promoció drets infant, faciliten infants aprenentatges que permetin apropiació progressiva dels drets com referents culturals OG: Institució estatal, la seva administració depèn de l’estat. Se s’estenen a partir dels impostos + altres ingressos estat. ONU (1945) OBJ: Facilitar cooperació en temes de: Dret internacional, Pau, Seguretat, Drets humans. Per complir compromisos amb drets, diferents estats han anat creant organismes que tenen missió de vetllar per seu compliment. UNESCO (1945): OBJ: Contribuir en: Conservació de la pau+ seguretat (mitjançant l’educació, ciència i cultura) Col·laboració entre les nacions. Finalitat: Garantir a tothom el respecte universal de la justícia, llei, drets humans i llibertats fonamentals que Carta de Nacions Unides reconeix a tots els pobles. MISSIÓ: Donar suport desenvolupament per: Promoure atenció infància manera integrada, Sistema educatiu inclogui desenvolupament benestar infants. No és organisme específic d’atenció infància. 1972 incorporar un programa d’educació preescolar. UNICEF (1946) Font internacional d’emergència creada per l’ONU. OBJ: Atendre infants europeus abandonats després 2na Guerra. actuals: Garantir drets infant de tot món. Programes Unicef: Atenció+educació infància preescolar i dones embarassades. S’inclou lluita contra malalties i fam. OMEP: Promoure educació infants des de naixement. Treballar per complir condicions que garanteixen benestar, salut i desenvolupament correcte família, institucions i comunitats. Reuneix diferents professionals de pedagogia, psicologia i dret. Cap persona pot ser exclosa per gènere, nacionalitat, etc. ONG: Entitat caràcter privat, sense ànim de lucre, amb finalitats+objectius definits pels integrants. Creades amb independència dels governs locals, autonòmics, nacionals o internacionals. Són independents dels poders polítics. Poden ser associacions, fundacions,... TIPUS: Mitjanes+grans: Persones voluntàries + equip tècnic (professionals cobren) Petites: Persones voluntàries. Es poden comunicar entre elles per intercanviar informació+opinions. MISSIÓ: Denunciar incompliments drets: Sensibilitzar població sobre realitat que viu Quan estats no compleixen obligació, ONG intenten millorar qualitat de vida població. Acostumen a treballar sota paraigües dels DH, poden especialitzar-se en diferents camps d’acció: Promoció+denuncia DH (Associació contra tortura, SOS racisme). Ajuda humanitària (CR, Metges sense fronteres), Protecció medi ambient (Greenpace) Cooperació pel desenvolupament (Educació sense fronteres) Ajuda a l’infància (Fundació Vicenç Farrer, Save the Children)

Entradas relacionadas: