Història de la Música: Grècia, Roma, Gregorià i Barroc

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,09 KB

Música a Grècia i Roma

A Grècia la música es converteix en art.

La música té importància, per primera vegada, en altres àmbits de la vida: recitals de poesia, representacions dramàtiques, celebracions esportives com els Jocs Olímpics. Apareix per primer cop la figura del públic i les obres són interpretades per a ell, perquè en gaudeixi.

La música a l'Imperi Romà

Roma estengué el seu imperi des del segle II aC fins al segle V dC. Heretà la cultura grega i amb ella, la musical.

La majoria de músics eren esclaus grecs capturats a les batalles.

La música formava part dels grans actes públics, com els jocs o els combats al circ.

El Cant Gregorià

El papa Gregori I, per donar sentit d'unitat al cristianisme, va treballar per recopilar els cants propis dels primers cristians.

Aquest tipus de música que va anar recopilant al llarg de dos segles va ser el propi i únic de l'Església cristiana durant molt de temps i encara s'utilitza avui dia en algunes esglésies i monestirs. Avui dia el coneixem com a cant gregorià.

Característiques del Cant Gregorià

  • És en llatí
  • Vocal, a capella
  • De temàtica religiosa
  • Monòdic, a l'uníson
  • Cant col·lectiu
  • Melodia d'àmbit reduït
  • Ritme marcat pels accents del text
  • Caràcter de recolliment
  • D'autor anònim

Compositors destacats per període

Edat Mitjana

Guillaume de Machaut

Renaixement

Giovanni P. Palestrina (1525-1594), Orlando di Lasso (1531-1594), Cristobal de Morales (1500-1553) i Tomás Luis de Victoria (1548-1611)

Barroc

Finalitza el 1750 amb la mort de J.S. Bach

Classicisme

Franz Joseph Haydn (1732-1809), Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) i Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Característiques de la Música Barroca

La melodia acompanyada

Els compositors concentren l'expressió musical en una sola melodia, llarga i fluida, que sobresurt mentre les altres veus l'acompanyen.

El baix continu

És una línia melòdica greu que acompanya la melodia. És interpretat per instruments greus com la Viola de gamba...

Estil Concertant

Una de les manifestacions d'aquest dramatisme que es busca en l'art i l'estètica del barroc és el contrast.

La tonalitat

Els compositors se serveixen de la tonalitat dividida en dos modes, el major i el menor, que han perdurat fins als nostres dies.

Compositor i Mecenes: Relació Històrica

El Renaixement

L'artista està al servei d'un mecenes, un protector que contracta els serveis dels artistes. Aquest fet és positiu, però fa que el creador estigui sotmès a les imposicions del seu protector i expressi més els pensaments i les idees d'aquest, no pas les pròpies.

El Classicisme

És igual que al Renaixement, però Mozart, després d'estar al servei de l'arquebisbe de Salzburg, decideix emancipar-se i provar sort vivint de la seva música sense rebre ordres de ningú.

Entradas relacionadas: