Història de la Medicina Romana: Salut, Metges i Hospitals
Enviado por Chuletator online y clasificado en Religión
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,42 KB
La Salut, Metges i Hospitals a l'Antiga Roma
La importància de la salut per als romans
Per als romans, la salut era molt important. Fixem-nos només en la forma que tenien de dir adéu, que era vale, que significava literalment 'que estiguis bé de salut’. També començaven les cartes amb la fórmula habitual: “Si vales, bene est, ego valeo” ('Si la teva salut és bona, n’estic content, la meva ho és').
Divinitats i orígens etimològics
El terme salut prové del nom d'una divinitat primitiva anomenada Salus, protectora de la salut pública. Els romans primitius van divinitzar també els símptomes de les malalties, com la febre, que va prendre el nom de Febris, deessa molt temuda a Roma.
L'arribada d'Esculapi a Roma
L’any 293 aC, a Roma hi hagué una gran epidèmia i els romans van enviar una delegació a Epidaure (Grècia) a buscar Esculapi, el déu de la medicina. Aquest déu, transformat en serp, va ser traslladat a Roma i la divinitat romana relacionada amb la salut va passar a segon terme.
Sanitat militar i l'origen del metge
Si bé els recursos destinats a la salut pública eren escassos, la sanitat militar estava força més potenciada. Era important tenir les tropes sanes per controlar un imperi tan gran.
Va ser dels campaments romans d'on va sorgir la paraula metge, ja que l'oficial metge de les unitats era el medicus, el guaridor. Al començament, els metges de l'exèrcit creien en rituals i curacions divines, però ben aviat van assistir a l’escola de medicina militar per tenir una base de coneixements teòrics. Van avançar molt, sobretot en el camp de la cirurgia, perquè les ferides en els soldats eren freqüents. Vulnera era el mot que designava les ferides. Avui en dia utilitzem derivats d'aquest ètim llatí (vulnerable, invulnerable, vulnerar) en un sentit no tant de ferida física sinó emocional o psicològica.
L'evolució dels hospitals
Els hospitals també van aparèixer relacionats amb els campaments i eren llocs on s’atenien els ferits de guerra. El mot hospital deriva de hospes, que significa hoste, i eren llocs on es donava hospitalitat i allotjament als malalts, però també als pobres, vianants i pelegrins. D’aquí va evolucionar hospitàlia i va passar a designar els espais concrets destinats als malalts.
El símbol de la medicina
La vara d’Esculapi amb una serp enroscada és el símbol de la medicina. L’Organització Mundial de la Salut l’utilitza des de la seva fundació l’any 1947.