Història de la Fotografia: Des de la Càmera Obscura a la Digital
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el  en  catalán con un tamaño de 5,03 KB
catalán con un tamaño de 5,03 KB
Història de la Fotografia
La Càmera Obscura: El Principi Fonamental
La càmera obscura és l'antecedent immediat i el principi fonamental en el qual es basa la fotografia. És una cambra totalment tancada a la llum, excepte per un petit orifici per on passen els raigs lluminosos de l'exterior, projectant a la paret oposada una imatge reduïda, invertida i amb els seus colors naturals.
Pioners de la Fotografia i les Primeres Tècniques
Joseph Nicéphore Niépce (1826)
L'any 1826, Joseph Nicéphore Niépce va obtenir les primeres imatges fotogràfiques utilitzant una càmera obscura i una làmina de metall sensibilitzada amb betum de Judea. Els resultats eren deficients i requerien temps d'exposició molt prolongats.
Louis Daguerre: El Daguerreotip
Louis Daguerre va ser l'inventor del Daguerreotip, una tècnica que produïa una imatge positiva sobre una làmina de coure. Aquesta làmina era prèviament tractada amb una imprimació platejada i sensibilitzada amb vapors de mercuri, col·locada a la càmera obscura, exposada, revelada i fixada.
- Temps d'exposició: Més curt que els mètodes anteriors.
- Limitacions: Principalment utilitzat per a retrats d'estudi i paisatges.
- Reproducció: No permetia fer còpies en sèrie.
William Henry Fox Talbot: El Calotip (1835)
William Henry Fox Talbot va inventar el Calotip l'any 1835, introduint el revolucionari procediment negatiu-positiu. Aquesta innovació permetia, a partir d'una imatge negativa feta amb paper sensible i translúcid, fer múltiples còpies per impressió.
- Temps d'exposició: Aproximadament 30 segons.
- Avantatge clau: Possibilitat de fer còpies il·limitades.
1839: La Invenció Oficial de la Fotografia
L'any 1839 es considera la invenció oficial de la fotografia. El govern francès va declarar els invents de Daguerre i Talbot d'interès nacional. Va ser John William Herschel qui va encunyar el terme "fotografia" per a les imatges fixes obtingudes.
L'Era de la Fotografia Massiva i el Color
George Eastman i la Càmera Kodak
George Eastman va revolucionar la fotografia amb la invenció de la Càmera Kodak. Va introduir el suport de cel·luloide per substituir el vidre, permetent fer fotos en seqüència sobre una tira flexible i translúcida.
- Impacte: Va treure al mercat càmeres petites i de baix cost.
- Difusió: Factor clau en la popularització i el consum massiu de la fotografia.
1925: La Càmera Leica
L'any 1925 va aparèixer la Càmera Leica. Aquest aparell era molt lleuger, petit i manejable, i disposava d'una òptica d'alta qualitat i mecanismes de control que permetien fer fotografies de gran qualitat amb un equip fàcil de transportar.
L'Arribada de la Fotografia en Color
L'aparició de la pel·lícula de color Kodachrome d'Eastman Kodak (1935) i l'Agfacolor (1936) va permetre obtenir transparències en color o diapositives. Posteriorment, la pel·lícula Kodacolor (1941) va marcar l'inici de la fotografia en color sobre paper.
La Fotografia com a Mitjà de Comunicació i Art
Revistes de Fotografia i Fotoperiodisme
A finals dels anys 30, van aparèixer revistes especialitzades en fotografia que van obrir el món de la comunicació massiva a través d'imatges impreses:
- EUA: Life i Look
- Regne Unit: Picture Post
- França: VU
Aquestes publicacions contenien treballs fotogràfics i articles relacionats, consolidant el fotoperiodisme.
Agències de Fotògrafs: Magnum (1947)
L'agència Magnum, fundada l'any 1947 pels reconeguts reporters de guerra Robert Capa i Henri Cartier-Bresson, va ser una de les primeres cooperatives de fotògrafs. El seu objectiu era permetre als fotògrafs desenvolupar la seva tasca amb independència dels mitjans. Posteriorment, es van crear altres agències de fotògrafs de renom, com ara National Geographic.
L'Era Digital
Primera Càmera Digital (1991)
La primera càmera digital, la Dycam Model 1 (també coneguda com Logitech Fotoman), va aparèixer l'any 1991. Aquest dispositiu utilitzava un sistema electrònic per capturar i emmagatzemar fotografies en un format digital, en lloc d'utilitzar pel·lícules fotogràfiques, marcant un abans i un després en la història de la fotografia.
