Història i Evolució del Sistema Educatiu a Catalunya i Espanya
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 13,76 KB
L'Educació a l'Antic Règim i el Sistema Liberal
L'Antic Règim: Institucions Desconnectades
L'Antic Règim és l’època anterior a l’Estat liberal. Al segle XVIII no podem parlar d’un sistema educatiu com a tal, sinó d'un conjunt d’institucions desconnectades per a l'ensenyament.
Tipus d'Ensenyament
- Ensenyament elemental:
- Escuelas de primeras letras
- Escoles monàstiques
- Ensenyament secundari
El Sistema Educatiu Liberal: Corts de Cadis (1812)
El sistema liberal sorgeix amb les Corts de Cadis (1812) i es basa en els principis següents:
- Igualtat jurídica per a tots els individus.
- Proclama el dret a l’educació.
- L'educació es concep com a bé públic.
- Aparició d’una nova classe social: la burgesia.
- Ideologia basada en el liberalisme (llibertats).
- Creació d’escoles de primària a tots els municipis.
- Sistema econòmic capitalista.
Llei Moyano (1875): Un Sistema Centralitzat
La Llei Moyano (1875) va establir un marc educatiu amb les següents característiques:
- Un sistema dual.
- Llibertat d’ensenyament limitada.
- Sistema educatiu centralitzat.
- La religió com a part de la formació.
- Uniformitat dels plans docents.
- Ensenyament obligatori dels 6 als 9 anys.
- Escolarització diferencial en funció del gènere.
La II República i la Renovació Pedagògica
La II República (Segle XX): Lluita contra l'Analfabetisme
Durant la Segona República es va produir una gran lluita contra l’analfabetisme i una voluntat de renovació:
Dades d'Analfabetisme (1930) i Manca de Recursos
- 24% d'homes i 40% de dones.
- 1 milió d’infants sense escolaritzar.
- Manca de 27.000 centres escolars.
Increment de l’Escolarització i Renovació
- Augment dels centres escolars, especialment de primària.
- Augment d’un 28% d’escoles.
- Augment de les ràtios d’escolarització (53% nenes, 51% nenes).
- Renovació pedagògica sota els principis de la Pedagogia Activa i l’Escola Nova.
- Voluntat d’una escola laica, democràtica i única.
Moviments Pedagògics Clau
Principis de l'Escola Nova o Escola Lliure
- Educació i llibertat.
- Treball per projectes.
- Paper central de l’educació en valors.
- Democràcia directa.
- Alta participació de les famílies.
- La figura del tutor com a guia.
- Entorn natural i manteniment dels espais.
- El joc com a activitat principal.
- No limitacions de temps.
L'Escola Moderna: Educació Integral
- Educació integral (pensaments, sentiments, desenvolupament de la personalitat, sexualitat, etc.).
- Separació entre educació i religió.
- Foment de la solidaritat.
- Apartar conductes coercitives.
El Sistema Educatiu durant el Franquisme
El Franquisme va suposar un retrocés en el sistema educatiu, establint un model autoritari i d'adoctrinament amb una uniformització extrema de l’ensenyament, dividit en dues etapes.
Principis de la Ley de Enseñanza Primaria (LEP)
Els principis fonamentals de l’educació eren:
- La religió.
- Formació de l’Esperit Nacional.
- Principis d'obligatorietat i gratuïtat (dels 6 als 12 anys).
Evolució del Sistema Educatiu Democràtic (1970-Actualitat)
El sistema educatiu democràtic ha estat marcat per una permanent situació de reforma, vinculant cada cop més l'eficàcia del sistema al funcionament mercantil (2002 en endavant).
Lleis i Reformes Educatives Clau
- 1970: Creació de l'EGB i escolarització de l'ensenyament.
- 1978: Constitució Espanyola.
- 1985: LODE (Llei Orgànica del Dret a l'Educació): Èmfasi en l'escola comunitària.
- 1990: LOGSE (Llei Orgànica General del Sistema Educatiu):
- Organització actual: primària i secundària.
- Ensenyament Comprensiu.
- 2002: LOCE (Llei Orgànica de Qualitat de l'Educació).
- 2006: LOE (Llei Orgànica d'Educació):
- Trencament de l'ensenyament comprensiu.
- Adaptació de la política educativa al mercat de treball.
- Sistema basat en les competències.
- 2013: LOMCE (Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa):
- La llengua vehicular serà el castellà.
- Educació plurilingüe amb llengua estrangera.
- Torna a tenir validesa la religió.
- Proves d’avaluació per obtenir el graduat.
- Possibilitat de construir escoles privades en sòl públic.
- Més pes de les assignatures troncals.
- Noves modalitats de Formació Professional (FP).
- Les escoles amb educació diferenciada podran tenir convenis amb administracions públiques.
Tendències de les Últimes Reformes
- Permanent situació de reforma del sistema.
- L’eficàcia del sistema educatiu vinculada al funcionament mercantil.
- Educació com un dret social (Escola Comprensiva).
- Incorporació de la idea de mercat al sistema educatiu (l’Estat perd pes).
- Sistema basat en competències.
- Retorn a una educació comprensiva?
Èxit i Fracàs Escolar
Definició de Fracàs Escolar
El fracàs escolar és la culminació d’un procés de desafecció i desvinculació progressiva de l’alumne amb l’entorn escolar, que pot tenir els seus orígens en causes diverses i múltiples.
Contextualització i Manifestació
- Context: Crisi, disminució del pressupost destinat a l’educació, disminució del cos docent, necessitat de formació permanent.
- Manifestació: Abandonament del sistema, baix nivell de competències bàsiques, repetició de cursos.
Factors Determinants del Risc de Fracàs Escolar
- Factors psicològics.
- Factors socioculturals.
- Factors institucionals.
- El professorat.
Característiques Psicobiològiques
- Intel·ligència.
- Motivació.
- Estratègies d’aprenentatge.
- Personalitat.
- Trastorns de desenvolupament.
Característiques Socioculturals: El Context Social
- Globalització: Precarització i atur juvenil.
- Increment de la diversitat: El sistema educatiu ha de tenir capacitat d’acollida per:
- Garantir la cohesió social.
- Anul·lar el risc de desafecció al sistema.
- Transformacions de la família:
- Influència de l’estatus socioeconòmic.
- Canvis en el model de família.
- Família més diversa i fràgil.
- Canvis en l'organització familiar i relació amb l’escola.
Característiques Socioculturals: El Context Institucional
- L’escola: Com a agent socialitzador, diferenciador o homogeneïtzador dels individus. Debat entre escola inclusiva vs. segregació.
- Els mestres: Condicions de treball i formació. Relacions que s’estableixen dins de l’aula.
Indicadors i Dades a Catalunya
- Indicadors generals: Baixa taxa de graduació, abandonament escolar prematur i baix nivell de competències bàsiques.
- Abandonament prematur a Catalunya: Alumnes que no obtenen la formació bàsica en finalitzar l’escola obligatòria (30%).
Mesures per Prevenir el Fracàs Escolar
La multiplicitat de factors que intervenen implica abordaments multidisciplinaris en els diferents àmbits de l’infant o adolescent.
Mesures Dins de l’Aula
- Observar i analitzar quan es detecta manca d’interès.
- Atenció a la diversitat i tractament personalitzat: adaptació de metodologies i currículums.
- Innovar i diversificar les metodologies dins l’aula.
- Ensenyar a aprendre.
- Treball en equip i formació contínua dels docents.
Mesures al Sistema Educatiu
Intervencions Estructurals
- Estudis i campanyes de sensibilització: Estudis de diagnòstic i perfil de l’alumnat que abandona; programes de sensibilització.
- Projectes d’Innovació Pedagògica: Amb la finalitat de millorar els resultats del sistema educatiu adequant-lo al canvi i a l’evolució social.
Serveis Educatius de Suport (de Zona)
- Centres de Recursos Pedagògics (CRP): Donen suport didàctic curricular, eines i recursos als mestres i professors per a la millora metodològica.
- Equips d'Assessorament i Orientació Psicopedagògica (EAP).
- Equips d’Assessorament als Centres i al Professorat en Llengua i Cohesió Social (ELIC).
Serveis Educatius Específics (d'Àrea Territorial)
- Centres de Recursos Educatius per a Dificultats Auditives (CREDA): Suport als centres en l’adequació a les necessitats especials de l’alumnat amb greus dificultats d’audició, llenguatge i/o comunicació.
- Centres de Recursos Educatius per a Dificultats Visuals (CREDV).
- Camps d’Aprenentatge (CdA): Xarxa de serveis i projectes que es desenvolupen en estades al camp d’aprenentatge, en activitats a l’entorn o al centre mateix.
Intervencions Inclusives
Finalitat: incloure tots els estudiants en risc de tenir una desafecció al sistema escolar (NEE, situacions socioeconòmiques o diversitat funcional). Escola Inclusiva.
- La LEC (Llei d’Educació de Catalunya) estableix el principi d’escolarització equilibrada, garantint-ho a partir de l’escolarització per zones, i pot establir una proporció màxima de NEE.
- Inclusió a l’aula general de l’alumnat NEE.
- Implicació de les famílies i els centres.
Mesures Destinades a l'Alumnat
Mesures Compensatòries de Desfasaments Acadèmics
- Adaptacions de currículum.
- Proporcionar recursos educatius addicionals.
- Detecció precoç.
- Programes d’orientació.
Mesures Compensatòries de Desigualtats Econòmiques
- Beques.
- Ajuts als estudis.
- Ajuts extraescolars.
Mesures Específiques per a l’Alumnat d’Origen Immigratori
- Aules d’acollida.
- Ensenyament de la llengua vehicular a l’aula de manera integrada.
- Adaptacions curriculars.
- Programes alternatius per a l’alumnat que no finalitza l’ESO per a la reintroducció al sistema.
Mesures Destinades al Professorat
- Formació inicial: Depèn de les universitats.
- Formació contínua: Fonamental en la clau d’èxit de l’alumnat. La llei ho estableix com a dret i deure.
- Material docent específic i noves metodologies.
- Centres de recursos.
Assertivitat: Definició
L'assertivitat és l'habilitat social que consisteix a manifestar de manera clara, franca i respectuosa les pròpies opinions, emocions i creences, a defensar els nostres drets, a acceptar els pensaments i les crítiques dels altres i a no sentir-se'n culpables.
La Funció Social i Estructural de l'Escola
Article 3 de la Llei 12/2009 d’Educació (LEC)
La llei estableix el dret a una educació integral, orientada al desenvolupament de la personalitat i als principis de convivència, buscant l’èxit escolar, el desenvolupament màxim de les capacitats, l’equitat i la cohesió social.
Cada escola (micro) compleix aquestes característiques estructurals (macro) i representa un sistema multifuncional (currículum, escola, professor, avaluació, didàctica).
Funcions Manifestes i Latents de l'Escola
Funcions Manifestes (Oficials)
- Modernitzar l'economia, formar el capital humà (Funció Econòmica).
- Transmetre coneixements i socialitzar (Funció Didàctica).
Funcions Latents (Implícites)
- Acceptar la desigualtat social (èxit o fracàs) i alhora garantir la cohesió social (Funció Social).
- Promoure la unitat nacional i la continuïtat del sistema versus el canvi innovador (Funció Política).
Anàlisi Detallada de les Funcions
Funció Econòmica: Capital Humà i Mercat
L'escola contribueix al desenvolupament econòmic a través del sistema de diplomes. El sistema educatiu promou:
- Acceptar rutines.
- Autoritat docent.
- Socialització prelaboral.
- Orientació professional.
- Dominar oficis (FP).
- Formació de capital humà.
Funció Didàctica Cultural: Transmissió de Coneixement
L’escola actua com a transmissora didàctica, organitzant el coneixement en:
- Matèries fonamentals.
- Matèries identitàries.
- Matèries expressives.
Aquesta funció també inclou la didàctica del professorat, la relació professor-grups i les relacions entre iguals.
Funció Política: Identitat i Cohesió Nacional
L’escola és una institució que socialitza en la cultura política i ajuda a unir la identitat nacional. El sistema educatiu influeix en:
- Direcció de l'escola.
- Projecte Educatiu (PEI).
- Autonomia escolar.
- Participació en l’escola.
- Inculcació de la identitat nacional.