Història Econòmica d'Espanya: Mineria i Ferrocarril al Segle XIX

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,19 KB

La Producció Minera a Espanya (1874-1914)

Entre els anys 1874 i 1914 va tenir lloc l'explotació massiva dels jaciments miners del subsòl espanyol, com el carbó, el mineral de ferro, el coure, el plom i el zinc.

La Mineria del Carbó

L'augment de la demanda de carbó va ser afavorit per la màquina de vapor i pel desenvolupament de la siderúrgia. A Astúries, la mineria de carbó va assolir un desenvolupament més gran a causa de l'abundància de recursos i de la facilitat per accedir al transport marítim. No obstant això, la competència que va suposar l'arribada del carbó gal·lès només va poder ser pal·liada amb el proteccionisme.

La Mineria del Ferro

La mineria del ferro va ser un sector en expansió, principalment a partir de la difusió del convertidor Bessemer, que requeria un mineral sense fòsfor. El mineral biscaí comptava amb l'avantatge de la proximitat de les mines al mar; la major part de la producció es destinava a l'exportació. S'exportava a Gran Bretanya, però també a França, Bèlgica i Alemanya. L'augment de les exportacions va fer d'Espanya el principal proveïdor de mineral de ferro d'Europa.

La Desamortització del Subsòl i la Llei de Mines de 1868

La Llei de Mines del 1868 va suposar la fi de la reglamentació de les concessions mineres i la liberalització del sector, fet que va iniciar l'explotació massiva dels jaciments espanyols. L'expansió de la producció minera s'explica per tres factors clau:

  • Augment de la demanda internacional.
  • Avenços en tècniques d'extracció.
  • Endeutament crònic de la Hisenda espanyola: va permetre que els estrangers explotessin els jaciments a canvi de diners.

Entre els anys 1870 i 1913, l'explotació dels jaciments miners espanyols va créixer enormement. Van ser importants el plom, el coure, el mercuri i el zinc. L'extracció d'aquests recursos va tenir efectes molt minsos sobre el conjunt de l'economia espanyola, ja que eren explotats de manera exclusiva per societats estrangeres i es destinaven íntegrament a l'exportació.

El Ferrocarril i el Mercat a Espanya

La Construcció del Ferrocarril Espanyol

La xarxa ferroviària a Espanya es va iniciar el 1855 amb l'aprovació de la Llei General de Ferrocarrils.

Etapes de la Construcció de la Xarxa Ferroviària

La construcció de la xarxa ferroviària va tenir diferents fases:

  • La primera gran expansió del traçat es va fer entre el 1855 i 1866 i va comportar una mobilització de capitals molt gran i una forta intervenció de companyies estrangeres.
  • La crisi financera del 1866 va provocar una paralització de la construcció a causa de la poca rendibilitat de les inversions ferroviàries. L'explotació de les línies va posar al descobert que els ferrocarrils produïen uns beneficis escassos i el valor de les accions ferroviàries es va enfonsar.
  • Una nova etapa constructiva va permetre completar el traçat de la xarxa que havia quedat paralitzat. Van continuar actives les línies del Nord i la Madrid-Saragossa-Alacant.

Entradas relacionadas: