Història dels Mitjans de Comunicació: Fotografia, Cinema, Ràdio i Televisió

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 13,17 KB

Història de la Fotografia: Orígens i Evolució

Orígens i Inicis de la Fotografia

Al segle XIX, en el context de la Revolució Industrial i l’ascens de la burgesia, la fotografia neix com a eina científica per registrar la realitat. Antecedents com el silhouette, el fisionotraç, la litografia i la cambra fosca preparen el camí per a la seva invenció.

Pioners de la Fotografia: Niépce, Daguerre i Talbot

Niépce és considerat el pare de la fotografia amb la heliografia, i obté la primera imatge fixa, Point de vue du Gras (1826), usant betum de Judea. Daguerre perfecciona aquesta tècnica amb el daguerreotip (1839), el primer sistema industrialitzat que captura imatges sobre plaques de coure amb llargues exposicions. Paral·lelament, Talbot inventa el calotip (1840), que utilitza negatius sobre paper fotosensible per fer múltiples còpies, oferint una alternativa revolucionària.

Professionalització i Expansió Fotogràfica

La fotografia es consolida amb l’aparició del col·lodió humit (1855), que redueix els temps d’exposició i millora la qualitat. La invenció de la pel·lícula en rotllo (Kodak, 1888) democratitza la fotografia, fent-la accessible al públic general. Figures com Nadar, mestre del retrat artístic i la fotografia aèria, i André-Adolphe Disdéri, creador de les cartes de visita, popularitzen la fotografia com a mitjà social i comercial. Julia Margaret Cameron aporta un estil poètic amb desenfocaments intencionats.

Fotografia Documental i Fotoperiodisme

La documentació de grans esdeveniments, com la Guerra de Crimea amb Roger Fenton, que captura paisatges i retrats bèl·lics, i la Guerra Civil dels Estats Units, on Mathew Brady documenta la cruesa del conflicte, marca aquesta etapa. Figures com Jacob Riis i Lewis Hine utilitzen la fotografia per denunciar la pobresa urbana i l’explotació infantil, influenciant reformes socials. Robert Capa i Gerda Taro immortalitzen moments icònics de la Guerra Civil Espanyola, mentre Weegee retrata la vida nocturna i policial de Nova York.

Fotografia Artística i Avantguardes

Els academicistes busquen la bellesa estètica amb fotografies d’estudi i composicions mitològiques, usant tècniques pictòriques com el retoc i l’efecte flou. El pictorialisme, liderat per Alfred Stieglitz, eleva la fotografia al nivell de les belles arts amb desenfocaments, clarobscurs i filtres que personalitzen l’acte fotogràfic. Al mateix temps, avantguardes com Man Ray, amb els rayographs, o Rodchenko i Moholy-Nagy, experimenten amb angles i formes abstractes, redefinint els límits del mitjà.

Fotografia Moderna i Humanista

Henri Cartier-Bresson introdueix l’«instant decisiu», capturant moments carregats d’emoció i significat. Fundador de l’agència Magnum Photos, promou la fotografia com a eina de narració universal. L’exposició The Family of Man (1955) celebra la fraternitat humana amb imatges que retraten la diversitat. Robert Frank, amb The Americans (1958), critica els valors de la societat nord-americana, destacant les tensions socials i culturals del país.

Història del Cinema: Moviments i Avantguardes

Expressionisme Alemany (Anys 20)

Aquest moviment va sorgir en la postguerra alemanya, influenciat per la pintura expressionista i la literatura gòtica, reflectint els traumes socials de la Primera Guerra Mundial. Els decorats distorsionats i l'ús dramàtic de llums i ombres creaven atmosferes opressives que exploraven temes com la bogeria i els mons interiors. Va influir profundament en el cinema negre, el terror clàssic com Frankenstein (1931) i l’estètica de directors contemporanis com Tim Burton.

Neorealisme Italià (Anys 40-50)

Nascut en el context de la postguerra de la Segona Guerra Mundial, aquest moviment rebutjava les superproduccions i el cinema propagandístic. Es caracteritzava pel rodatge en exteriors amb llum natural, l’ús d’actors no professionals i temàtiques socials com la pobresa i la desigualtat. Va inspirar moviments com la Nouvelle Vague francesa i directors com Martin Scorsese, que van adoptar el seu realisme social i humanisme crític. Directors clau inclouen Roberto Rossellini i Luchino Visconti.

Nouvelle Vague Francesa (Anys 50-60)

Inspirat pel neorealisme italià i les reflexions crítiques dels Cahiers du Cinéma, aquest moviment va trencar amb les normes narratives tradicionals mitjançant l’ús d’escenaris reals, plans seqüència i muntatge creatiu. Les seves històries quotidianes exploraven personatges complexos i temes existencials. Va influir moviments com el Nou Cinema Espanyol i directors contemporanis com Quentin Tarantino i Wes Anderson.

Constructivisme Rus (Anys 20-30)

Sorgeix després de la Revolució Russa com una eina ideològica per educar les masses, inspirant-se en el cubisme i el futurisme. Rebutjava el cinema narratiu clàssic, prioritzant estructures visuals complexes, geometries dinàmiques i muntatge per transmetre idees abstractes. Va influir el cinema experimental europeu, tècniques de muntatge a Hollywood i cineastes revolucionaris com Jean-Luc Godard i Fernando Solanas.

Història de la Ràdio: Des dels Orígens a l'Era Digital

Naixement de la Ràdio i els seus Antecedents

A la segona meitat del segle XIX, amb la societat de masses emergent, la ràdio sorgeix com a mitjà de comunicació. Els seus antecedents inclouen la pila voltaica (Volta, 1800), el telègraf (Morse, 1832), el telèfon (Bell, 1875), el fonògraf (Edison, 1877) i les ones hertzianes (Hertz, 1888). Nikola Tesla crea el primer transmissor, Aleksandr Popov introdueix l’antena, i Guglielmo Marconi patenta i comercialitza la ràdio (1897). Inicialment, s’utilitza per a comunicacions bèl·liques i comercials fins que el 1920 KDKA (Pittsburgh) inicia emissions regulars.

L'Època Daurada de la Ràdio (1920-1940)

La ràdio es converteix en el primer mitjà de masses, dominant fins als anys 50 gràcies a la seva immediatesa i ubiqüitat. Ofereix música, notícies, serials i entreteniment, captant una audiència massiva. La BBC (1922) aposta per la qualitat i el servei públic, mentre les emissores privades ofereixen continguts innovadors. En guerres, la ràdio és una eina de propaganda clau: Goebbels la utilitza a Alemanya, mentre la BBC i la NBC mantenen la moral als aliats. L’incident del Titanic (1912) mostra el potencial de la ràdio en emergències.

Evolució i Impacte Social (1945-1960)

La introducció del transistor (1948) fa la ràdio portàtil i accessible, popularitzant-se en zones rurals i vehicles. Als anys 50, evoluciona com a mitjà informatiu, introduint receptors de butxaca (1957). Malgrat la irrupció de la televisió, la ràdio es reinventa amb continguts especialitzats, disc-jockeys i emissores musicals, destacant la ràdio contracultural (KMPX, 1966) i la creació de la ràdio pública americana (CPB). A Europa, sorgeixen emissores locals (BBC Leicester, 1967) i ràdios privades com Capital Radio. Les ràdios lliures emergeixen com a altaveus socials, especialment en dictadures.

La Ràdio a Espanya i Catalunya: Dictadura i Democràcia

Durant la dictadura de Primo de Rivera (1923-1930), la ràdio és limitada amb monopoli estatal i censura. A la Guerra Civil Espanyola (1936-1939), és clau per a la propaganda: el bàndol republicà emet missatges de resistència, i Franco crea RNE com a emissora oficial del règim. Durant el franquisme (1939-1975), la ràdio esdevé instrument de propaganda, amb control sobre emissores privades com Cadena SER. A la Transició Espanyola (1975-1982), la ràdio es modernitza, reflectint la pluralitat democràtica. A Catalunya, amb Ràdio 4 (1976) i emissores en FM, s’impulsa la cultura i la llengua catalana.

Context Actual de la Ràdio: Diversificació Digital

La ràdio actual s’ha adaptat a l’era digital amb podcasts, streaming i emissores en línia, oferint continguts personalitzats i accessibles globalment. Programes com Hoy por Hoy (Cadena SER) o les iniciatives digitals de Catalunya Ràdio són exemples de la seva evolució. Tot i la competència d’altres mitjans, la ràdio manté la seva immediatesa, proximitat i capacitat d’innovació tecnològica.

Història de la Televisió: De la Invenció a l'Era Digital

Innovacions Tècniques de la Televisió

Els fonaments de la televisió es basen en avenços com la fotografia, la telegrafia i el cinematògraf. El disc de Nipkow (1884) va establir la base de l’escaneig d’imatges, mentre John Logie Baird va perfeccionar el sistema (1926). Els raigs catòdics (Karl Ferdinand Braun, 1897) van permetre visualitzar imatges amb senyals elèctrics, consolidant la televisió electrònica amb Manfred von Ardenne (1931). Finalment, l’iconoscopi de Vladimir Zworykin (1934) va capturar imatges amb alta precisió, definint la televisió moderna.

Esdeveniments i Cronologia Clau de la TV

Els primers passos es donen a Alemanya (1935), que inicia emissions regulars amb finalitats propagandístiques, destacant la retransmissió dels Jocs Olímpics de Berlín (1936). Al mateix temps, la BBC (1936) comença a emetre a Londres amb un model públic europeu, consolidat amb esdeveniments com la coronació de George VI (1937).

L'Edat d'Or de la Televisió (1950-1970)

Durant aquesta època, la televisió es converteix en el mitjà principal de comunicació. Als EUA, les «Big Three» (NBC, CBS i ABC) lideren el creixement, passant de 20.000 receptors el 1946 a 30 milions el 1955 gràcies al boom econòmic, la suburbanització i el baby boom. Europa, en canvi, es recupera més lentament, amb la BBC com a líder en continguts culturals. Als anys 60, el 85% de les llars nord-americanes ja tenien televisió, i els EUA es consoliden com a potència televisiva mundial.

Continguts i Formats Televisius

Inicialment, la televisió adopta formats d'altres mitjans com la ràdio i el cinema, oferint informatius senzills i programes en directe. Programes icònics com The Ed Sullivan Show (1948-71) o sitcoms com I Love Lucy (1951) marquen tendència. Als anys 60-70, es diversifiquen els continguts amb sèries de ciència-ficció (Star Trek) i soap operas (As the World Turns).

Diversificació i Expansió de la Televisió (1970-1990)

Aquesta etapa es caracteritza per la convivència entre models públics i privats. Als EUA, els mitjans privats es basen en el mercat i la publicitat, mentre que a Europa es mantenen les televisions públiques, encara que amb més competència per part dels privats. Els anys 80 marquen la liberalització del sector europeu, amb l’aparició de cadenes privades i formats innovadors com minisèries o realities.

Evolució del Sector Audiovisual a Europa

La primera etapa (1920-1970) veu el domini dels mitjans públics, controlats per governs i amb objectius educatius. Entre 1970-1990, s’introdueixen els mitjans privats, influenciats pel lliure mercat i les noves tecnologies. A partir dels anys 90, amb l’era digital, el consum televisiu es transforma, passant de ser lineal a sota demanda gràcies a plataformes i dispositius mòbils.

Entradas relacionadas: