Història del Ferrocarril a Espanya i la Ciutat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,58 KB

Història del Ferrocarril a Espanya

Després del final del Sexenni el 1874 i el començament de la "Restauració", el govern de Cánovas del Castillo va promulgar la Llei de Ferrocarrils de 1877, que va servir per donar un nou impuls a l'expansió ferroviària en l'últim terç del segle XIX. El 18 de juliol de 1928 va ser inaugurada l'Estació Internacional de Canfranc després de cinc anys d'obres, amb la presència del rei d'Espanya, Alfons XIII, i del president de la República Francesa, Gaston Doumergue. L'estació, situada al municipi homònim de la província d'Osca, va ser una de les grans obres d'aquesta època i s'esperava que es convertís en un important centre internacional d'intercanvi de mercaderies.

Una altra important obra arquitectònica d'aquesta època va ser l'Estació de França de Barcelona, construïda per la companyia MZA i inaugurada el 1929. Va constituir l'última gran estació monumental que es va construir a Espanya.

La Segona Guerra Mundial i el Ferrocarril

Durant la Segona Guerra Mundial, Espanya no va participar en la contesa, però l'Estació de Canfranc va tenir una gran importància en el conflicte: després de la derrota francesa el 1940, l'exèrcit nazi va arribar a l'estació i va establir un lloc a la part francesa, arribant a provocar algun frec amb els militars espanyols que controlaven la part espanyola del recinte. Per Canfranc van transitar centenars de trens amb wolframi i altres matèries primeres que la indústria alemanya necessitava, mentre que tones d'or suís s'acumulaven a Espanya.

El Naixement de RENFE

Al gener de 1941 va ser aprovada la Llei de Bases d'Ordenació Ferroviària i dels Transports per Carretera, per la qual es va produir la nacionalització de totes les companyies de ferrocarril que tenien amples de via d'1,668 metres, els que són coneguts com a ferrocarrils de via ampla, que van ser agrupats en una empresa estatal: Naixia la Xarxa Nacional dels Ferrocarrils Espanyols (RENFE). El 1965 es va crear Ferrocarrils de Via Estreta (FEVE).

Accidents Ferroviaris

Com a conseqüència de la guerra, el mal estat de les infraestructures i del material ferroviari va provocar nombrosos accidents. El 3 de gener de 1944 va tenir lloc un greu accident ferroviari a Torre del Bierzo, quan un exprés-correu va xocar amb un altre tren a l'interior d'un túnel proper a l'estació i van quedar embussats a l'interior, perquè posteriorment un tercer comboi de mercaderies col·lidís amb els trens accidentats. A causa de l'incendi que es va originar a l'interior del túnel, hi va haver desenes de víctimes, i encara que es desconeix el nombre total, algunes fonts apunten entre 200 i 500 morts. Per aquesta raó, és considerat el major accident ferroviari de la història d'Espanya.

La Ciutat: Aspectes Generals

1.- Definició de Ciutat

Criteris per a definir una ciutat:

  • a) Nombre d'habitants: El criteri per definir una ciutat canvia segons el país. A Espanya es considera ciutat qualsevol nucli a partir de 10.000 habitants.
  • b) Concentració de l'hàbitat: Normalment la ciutat es caracteritza per una elevada concentració d'habitatges i una densitat elevada, però hi ha barris residencials amb poca densitat.
  • c) Diversitat d'activitats: amb escassa presència del sector primari.
  • d) Influència sobre el territori: per la concentració d'activitats administratives, polítiques, culturals...
  • e) Arquitectura i urbanisme: edificis alts, amples avingudes...

Entradas relacionadas: