Història del Disseny i l'Arquitectura Moderna: Moviments Clau
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Diseño e Ingeniería
Escrito el en catalán con un tamaño de 11,34 KB
La Revolució Industrial i les seves Transformacions
Impacte Social i Tecnològic
- Hàbits Laborals: Transformació dels hàbits dels treballadors.
- Innovació Tècnica: Finals del segle XVIII, Gran Bretanya.
- Màquina de Vapor: Impulsa el ferrocarril, cotxes i avions.
- Reflexió Artística: La revolució es veu reflectida en obres de pintors.
- Arquitectura: Ús de nous materials com el ferro i el vidre.
Transformació Urbana i Exposicions Universals
- Creixement Urbà: Migració cap a les ciutats, amb habitatges de baix cost als afores.
- Estructura Social: Sorgiment de la burgesia i el proletariat industrial.
- Gran Exposició de Londres (1851): Celebrada al Palau de Cristall.
- Exposició Universal de Barcelona (1888): Enderroc de muralles, creació de la Ciutadella, Arc de Triomf, Hotel Internacional.
- Exposició Internacional de Barcelona (1929): Creació del MNAC.
L'Escola de Chicago: Pionera de l'Arquitectura Moderna
Característiques i Innovacions (1880-1990)
- Edificis Funcionals: Enfocament en la utilitat.
- Incendi de Chicago (1871): Oportunitat per a la reconstrucció i noves tècniques.
- Esquelet Mecànic: Estructura interna d'acer.
- William Le Baron Jenney: Figura clau, pioner en l'ús de l'esquelet d'acer.
- Fonamentació Flotant: Solucions per a terrenys inestables.
- Maó Buit i Ascensors: Materials i tecnologies que permeten l'alçada.
- Grans Buidats i Vidre: Ús extensiu del vidre per a la llum natural.
- Estètica Repetitiva: Crítica a la monotonia, però eficient.
- Naixement dels Gratacels: Chicago com a bressol d'aquesta tipologia.
Esdeveniments Rellevants
- Exposició Mundial Colombina de Chicago (1893): Mostra de l'arquitectura i el disseny.
Henry Ford i el Fordisme
- Henry Ford: Fundador de Ford Motor Company a Detroit (1899).
- Fordisme: Sistema de producció en massa basat en la cadena de muntatge i la divisió del treball.
El Modernisme: Art i Natura en Harmonia
Característiques Estètiques i Filosòfiques
- Inspiració Natural: Formes orgàniques i fluides.
- Línia "Coup de Fouet": Línia corba i dinàmica, característica del moviment.
- Ús del Color: Paletes riques i expressives.
- Materials: Ferro, vidre i totxo (com al Palau de la Música Catalana).
- Espais Oberts i Connectats: Recerca de la fluïdesa espacial.
- Llum Natural: Importància de la il·luminació.
- Peces Úniques: Valoració de l'artesania i la singularitat.
Contrast amb el Mecanicisme
- Mecanicisme: Enfocament en la funcionalitat i l'ordre.
- Necessitat Ortopèdica: Tot ha de tenir un lloc, sense distraccions.
- Neteja i Ordre: Prioritat a la higiene i la claredat.
Thonet: Pioner del Mobiliari Corbat
- Michael Thonet: Innovador en la tècnica de corbat de fusta.
- Cadira Nº 14: Icona del disseny, produïda en massa i econòmica.
Art Nouveau: Un Estil Global i Innovador (1885-1914)
Principis i Evolució
- Voluntat Global: Aspiració a un estil total, present en totes les arts.
- Innovació vs. Còpia: Més interès en inventar que en copiar estils anteriors.
- Esgotament i Transició: El moviment va evolucionar cap a altres formes de modernitat.
- Característiques Pròpies: Desenvolupament d'una estètica distintiva.
Orígens del Disseny Industrial: Arts & Crafts
William Morris i el Moviment Arts & Crafts (Segle XX)
- William Morris: Figura central del moviment Arts & Crafts.
- Red House: Dissenyada per Philip Webb, exemple de l'arquitectura Arts & Crafts.
- Crítica a la Producció Industrial: Considerava els productes actuals "lletjos" a causa de la màquina.
- Producció Artesanal: Productes cars, que no arribaven a totes les classes socials, i amb pèrdues econòmiques.
- Filosofia "Fit for Use": Importància de la funcionalitat i l'adequació a l'ús.
- Estètica del Llibre: Valoració de la bellesa en els objectes quotidians, inclosos els llibres.
Josef Hoffmann i els Tallers Vienesos (Wiener Werkstätte)
Art, Indústria i Qualitat (Fundació 1903)
- Josef Hoffmann: Promotor de la unió entre art i indústria.
- Wiener Werkstätte (Tallers Vienesos): Influència a tota Europa, amb l'objectiu de dissenyar, produir i vendre.
- Acceptació de la Màquina: No rebutjaven la màquina, considerant que podia produir objectes dignes i singulars.
- Productes Domèstics de Qualitat: Enfocats en la funcionalitat i l'acabat artístic.
La Lliga Alemanya de Tallers (Deutscher Werkbund)
Orígens i Objectius (Fundació 1907)
- Fundació: Per Hermann Muthesius, amb l'objectiu de millorar la qualitat dels productes alemanys.
- Lideratge: Es va convertir ràpidament en capdavantera en el disseny industrial.
- Empreses Clau: AEG (Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschaft) com a exemple de col·laboració amb dissenyadors.
El Werkbund de 1907: Un Pas Endavant
Principis i Figures Clau
- Avenç en el Disseny: Reconeixement de la màquina com a eina per produir objectes de qualitat.
- Peter Behrens: Responsable del disseny integral per a AEG (identitat corporativa).
- Hermann Muthesius: Impulsor de la reforma de l'ensenyament del disseny.
- Altres Membres Destacats: Josef Hoffmann i Walter Gropius.
- Relació Art-Indústria: Foment de la col·laboració entre artistes i la indústria.
Adolf Loos: "Ornament i Delicte" (1908)
- Adolf Loos: Arquitecte i teòric.
- "Ornament i Delicte": Assaig influent que criticava l'ús excessiu de l'ornamentació, posicionant-se contra certs aspectes del Modernisme.
La Bauhaus: Escola d'Art i Disseny (1919-1933)
Fundació i Direcció
- Nom: Casa de la Construcció.
- Walter Gropius (1919-1927): Fundador i primer director, promotor de la renovació de les arts aplicades, considerant-les totes igualment importants.
- Hannes Meyer (1927-1930): Segon director.
- Mies van der Rohe (1930-1933): Tercer i últim director, va traslladar l'escola a Berlín el 1932 abans del seu tancament.
Metodologia i Currículum
- Curs Preliminar (Vorkurs): Durada de 6 mesos, impartit per mestres com Johannes Itten (enfocament en la llibertat creativa i l'experimentació).
- Estudis Superiors: 3 anys de durada, amb èmfasi en l'ús de materials i el desenvolupament de projectes finals.
- Objectiu: Formar professionals adaptats a les necessitats de l'actualitat.
- Teatre Unificat: Integració de les arts escèniques.
- Equilibri: Combinació de pràctiques remunerades i teoria.
- Revolució del Taller Gràfic (1923): Innovació en tipografia i disseny de llibres.
- Nous Professors (1924): Incorporació de figures que van reforçar l'enfocament racionalista.
Streamline: L'Estètica de la Velocitat (EUA, Anys 30)
Orígens i Característiques
- Context: Primera font econòmica per al disseny industrial als EUA.
- Forma Dinàmica: Sorgiment del disseny industrial amb formes aerodinàmiques.
- Aplicacions: Influència en el disseny d'avions, vaixells i altres vehicles per reduir la resistència a l'aire.
- Idea de Velocitat: Transmissió d'una sensació de rapidesa i modernitat.
- Nous Materials: Ús de materials innovadors.
- "Styling": Terme despectiu utilitzat per referir-se a l'èmfasi en l'estètica per sobre del funcionalisme.
- Argument de Venda: La defensa era que "el lleig no ven", prioritzant la publicitat i les vendes.
- Aplicació Generalitzada: Aquesta estètica es va traslladar a gairebé tots els productes.
- Norman Bel Geddes: Dissenyador influent, conegut per projectes com la ràdio Patriot (1939), amb un disseny simplificat i atractiu.
Hochschule für Gestaltung Ulm (HfG Ulm): L'Escola d'Ulm (1955-1968)
Fundació i Direcció
- Fundació: Per Inge Scholl, amb l'objectiu de "netejar" el nom alemany i modernitzar el disseny.
- Max Bill: Primer director (1955-1956), proposat per Gropius, però amb idees que van divergir de la línia posterior de l'escola.
- Inspiració: Fortament inspirada en la Bauhaus, especialment en la seva didàctica.
Currículum i Filosofia
- Curs d'Iniciació: Base per a tots els estudiants.
- Especialitzacions: Disseny de producte, comunicació visual, informació, cinematografia i arquitectura.
- Assignatures Comunes: Enfocament interdisciplinari.
- Divergències amb Max Bill: Les seves idees sobre la relació art-disseny van generar tensions i la seva sortida.
- Tomás Maldonado: Figura clau en el desenvolupament de la metodologia de l'escola.
Arquitectura i Disseny de Producte
- Edifici de Max Bill: Dissenyat amb pavellons pràctics i útils, representant la "Gute Form" (bona forma).
- Filosofia del Producte: El producte ha de ser útil (divergint de Bill, que abolia la visió de l'art en el disseny).
- Objectiu: Satisfer problemes econòmics i fisiològics, aconseguit mitjançant l'estudi de l'organisme humà.
- Disseny Acurat: Èmfasi en un disseny meticulós i una unitat de producció.
- Tecnologia del Moment: Integració de la tecnologia més avançada.
- Metodologia Projectual: Alternativa al "Styling", amb una forta relació amb la indústria.
- Col·laboració: Associació destacada amb l'empresa Braun.
- Funcionalitat Pura: Desaparició de les utilitats simbòliques en favor de la funcionalitat.