Història del Disseny i l'Arquitectura Moderna: Moviments Clau

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Diseño e Ingeniería

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,34 KB

La Revolució Industrial i les seves Transformacions

Impacte Social i Tecnològic

  • Hàbits Laborals: Transformació dels hàbits dels treballadors.
  • Innovació Tècnica: Finals del segle XVIII, Gran Bretanya.
  • Màquina de Vapor: Impulsa el ferrocarril, cotxes i avions.
  • Reflexió Artística: La revolució es veu reflectida en obres de pintors.
  • Arquitectura: Ús de nous materials com el ferro i el vidre.

Transformació Urbana i Exposicions Universals

  • Creixement Urbà: Migració cap a les ciutats, amb habitatges de baix cost als afores.
  • Estructura Social: Sorgiment de la burgesia i el proletariat industrial.
  • Gran Exposició de Londres (1851): Celebrada al Palau de Cristall.
  • Exposició Universal de Barcelona (1888): Enderroc de muralles, creació de la Ciutadella, Arc de Triomf, Hotel Internacional.
  • Exposició Internacional de Barcelona (1929): Creació del MNAC.

L'Escola de Chicago: Pionera de l'Arquitectura Moderna

Característiques i Innovacions (1880-1990)

  • Edificis Funcionals: Enfocament en la utilitat.
  • Incendi de Chicago (1871): Oportunitat per a la reconstrucció i noves tècniques.
  • Esquelet Mecànic: Estructura interna d'acer.
  • William Le Baron Jenney: Figura clau, pioner en l'ús de l'esquelet d'acer.
  • Fonamentació Flotant: Solucions per a terrenys inestables.
  • Maó Buit i Ascensors: Materials i tecnologies que permeten l'alçada.
  • Grans Buidats i Vidre: Ús extensiu del vidre per a la llum natural.
  • Estètica Repetitiva: Crítica a la monotonia, però eficient.
  • Naixement dels Gratacels: Chicago com a bressol d'aquesta tipologia.

Esdeveniments Rellevants

  • Exposició Mundial Colombina de Chicago (1893): Mostra de l'arquitectura i el disseny.

Henry Ford i el Fordisme

  • Henry Ford: Fundador de Ford Motor Company a Detroit (1899).
  • Fordisme: Sistema de producció en massa basat en la cadena de muntatge i la divisió del treball.

El Modernisme: Art i Natura en Harmonia

Característiques Estètiques i Filosòfiques

  • Inspiració Natural: Formes orgàniques i fluides.
  • Línia "Coup de Fouet": Línia corba i dinàmica, característica del moviment.
  • Ús del Color: Paletes riques i expressives.
  • Materials: Ferro, vidre i totxo (com al Palau de la Música Catalana).
  • Espais Oberts i Connectats: Recerca de la fluïdesa espacial.
  • Llum Natural: Importància de la il·luminació.
  • Peces Úniques: Valoració de l'artesania i la singularitat.

Contrast amb el Mecanicisme

  • Mecanicisme: Enfocament en la funcionalitat i l'ordre.
  • Necessitat Ortopèdica: Tot ha de tenir un lloc, sense distraccions.
  • Neteja i Ordre: Prioritat a la higiene i la claredat.

Thonet: Pioner del Mobiliari Corbat

  • Michael Thonet: Innovador en la tècnica de corbat de fusta.
  • Cadira Nº 14: Icona del disseny, produïda en massa i econòmica.

Art Nouveau: Un Estil Global i Innovador (1885-1914)

Principis i Evolució

  • Voluntat Global: Aspiració a un estil total, present en totes les arts.
  • Innovació vs. Còpia: Més interès en inventar que en copiar estils anteriors.
  • Esgotament i Transició: El moviment va evolucionar cap a altres formes de modernitat.
  • Característiques Pròpies: Desenvolupament d'una estètica distintiva.

Orígens del Disseny Industrial: Arts & Crafts

William Morris i el Moviment Arts & Crafts (Segle XX)

  • William Morris: Figura central del moviment Arts & Crafts.
  • Red House: Dissenyada per Philip Webb, exemple de l'arquitectura Arts & Crafts.
  • Crítica a la Producció Industrial: Considerava els productes actuals "lletjos" a causa de la màquina.
  • Producció Artesanal: Productes cars, que no arribaven a totes les classes socials, i amb pèrdues econòmiques.
  • Filosofia "Fit for Use": Importància de la funcionalitat i l'adequació a l'ús.
  • Estètica del Llibre: Valoració de la bellesa en els objectes quotidians, inclosos els llibres.

Josef Hoffmann i els Tallers Vienesos (Wiener Werkstätte)

Art, Indústria i Qualitat (Fundació 1903)

  • Josef Hoffmann: Promotor de la unió entre art i indústria.
  • Wiener Werkstätte (Tallers Vienesos): Influència a tota Europa, amb l'objectiu de dissenyar, produir i vendre.
  • Acceptació de la Màquina: No rebutjaven la màquina, considerant que podia produir objectes dignes i singulars.
  • Productes Domèstics de Qualitat: Enfocats en la funcionalitat i l'acabat artístic.

La Lliga Alemanya de Tallers (Deutscher Werkbund)

Orígens i Objectius (Fundació 1907)

  • Fundació: Per Hermann Muthesius, amb l'objectiu de millorar la qualitat dels productes alemanys.
  • Lideratge: Es va convertir ràpidament en capdavantera en el disseny industrial.
  • Empreses Clau: AEG (Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschaft) com a exemple de col·laboració amb dissenyadors.

El Werkbund de 1907: Un Pas Endavant

Principis i Figures Clau

  • Avenç en el Disseny: Reconeixement de la màquina com a eina per produir objectes de qualitat.
  • Peter Behrens: Responsable del disseny integral per a AEG (identitat corporativa).
  • Hermann Muthesius: Impulsor de la reforma de l'ensenyament del disseny.
  • Altres Membres Destacats: Josef Hoffmann i Walter Gropius.
  • Relació Art-Indústria: Foment de la col·laboració entre artistes i la indústria.

Adolf Loos: "Ornament i Delicte" (1908)

  • Adolf Loos: Arquitecte i teòric.
  • "Ornament i Delicte": Assaig influent que criticava l'ús excessiu de l'ornamentació, posicionant-se contra certs aspectes del Modernisme.

La Bauhaus: Escola d'Art i Disseny (1919-1933)

Fundació i Direcció

  • Nom: Casa de la Construcció.
  • Walter Gropius (1919-1927): Fundador i primer director, promotor de la renovació de les arts aplicades, considerant-les totes igualment importants.
  • Hannes Meyer (1927-1930): Segon director.
  • Mies van der Rohe (1930-1933): Tercer i últim director, va traslladar l'escola a Berlín el 1932 abans del seu tancament.

Metodologia i Currículum

  • Curs Preliminar (Vorkurs): Durada de 6 mesos, impartit per mestres com Johannes Itten (enfocament en la llibertat creativa i l'experimentació).
  • Estudis Superiors: 3 anys de durada, amb èmfasi en l'ús de materials i el desenvolupament de projectes finals.
  • Objectiu: Formar professionals adaptats a les necessitats de l'actualitat.
  • Teatre Unificat: Integració de les arts escèniques.
  • Equilibri: Combinació de pràctiques remunerades i teoria.
  • Revolució del Taller Gràfic (1923): Innovació en tipografia i disseny de llibres.
  • Nous Professors (1924): Incorporació de figures que van reforçar l'enfocament racionalista.

Streamline: L'Estètica de la Velocitat (EUA, Anys 30)

Orígens i Característiques

  • Context: Primera font econòmica per al disseny industrial als EUA.
  • Forma Dinàmica: Sorgiment del disseny industrial amb formes aerodinàmiques.
  • Aplicacions: Influència en el disseny d'avions, vaixells i altres vehicles per reduir la resistència a l'aire.
  • Idea de Velocitat: Transmissió d'una sensació de rapidesa i modernitat.
  • Nous Materials: Ús de materials innovadors.
  • "Styling": Terme despectiu utilitzat per referir-se a l'èmfasi en l'estètica per sobre del funcionalisme.
  • Argument de Venda: La defensa era que "el lleig no ven", prioritzant la publicitat i les vendes.
  • Aplicació Generalitzada: Aquesta estètica es va traslladar a gairebé tots els productes.
  • Norman Bel Geddes: Dissenyador influent, conegut per projectes com la ràdio Patriot (1939), amb un disseny simplificat i atractiu.

Hochschule für Gestaltung Ulm (HfG Ulm): L'Escola d'Ulm (1955-1968)

Fundació i Direcció

  • Fundació: Per Inge Scholl, amb l'objectiu de "netejar" el nom alemany i modernitzar el disseny.
  • Max Bill: Primer director (1955-1956), proposat per Gropius, però amb idees que van divergir de la línia posterior de l'escola.
  • Inspiració: Fortament inspirada en la Bauhaus, especialment en la seva didàctica.

Currículum i Filosofia

  • Curs d'Iniciació: Base per a tots els estudiants.
  • Especialitzacions: Disseny de producte, comunicació visual, informació, cinematografia i arquitectura.
  • Assignatures Comunes: Enfocament interdisciplinari.
  • Divergències amb Max Bill: Les seves idees sobre la relació art-disseny van generar tensions i la seva sortida.
  • Tomás Maldonado: Figura clau en el desenvolupament de la metodologia de l'escola.

Arquitectura i Disseny de Producte

  • Edifici de Max Bill: Dissenyat amb pavellons pràctics i útils, representant la "Gute Form" (bona forma).
  • Filosofia del Producte: El producte ha de ser útil (divergint de Bill, que abolia la visió de l'art en el disseny).
  • Objectiu: Satisfer problemes econòmics i fisiològics, aconseguit mitjançant l'estudi de l'organisme humà.
  • Disseny Acurat: Èmfasi en un disseny meticulós i una unitat de producció.
  • Tecnologia del Moment: Integració de la tecnologia més avançada.
  • Metodologia Projectual: Alternativa al "Styling", amb una forta relació amb la indústria.
  • Col·laboració: Associació destacada amb l'empresa Braun.
  • Funcionalitat Pura: Desaparició de les utilitats simbòliques en favor de la funcionalitat.

Entradas relacionadas: