Història del Cinema: Des del Precinema fins als Anys 90

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,97 KB

1. El Precinema

1.1. Primers espectacles

  • Interès per representar el moviment.

  • Primeres imatges animades: representació amb ombres.

  • La Càmera obscura (segle XVI): projecció d’imatges dins d’una cambra fosca, precursora de la fotografia.

1.2. La llanterna màgica (segle XVII)

  • Projectava imatges sobre una superfície plana, precursora del cinema.

  • Firaires la portaven de poble en poble, feien girar vidres circulars per moure les imatges.

1.3. La fotografia (segle XIX)

  • Capturar i guardar una imatge del món.

  • Joseph Nièpce: En 1827, la primera fotografia.

  • Eduard Muybridge: fotografiava objectes en moviment per mostrar la realitat en acció.

1.4. Diferents invents (segle XIX)

  • El Zoòtrop: dispositiu per crear la il·lusió del moviment.

  • El Traumàtrop: similar al zoòtrop, però amb discs giratoris.

  • El Teatre òptic (Émile Reynaud): intent de cinema, són bandes amb dibuixos animats.

1.5. Kinetoscopi d’Edison (1890)

  • Edison i Dickson inventen el Kinetoscopi per veure pel·lícules a través de bobines, però no projectaven a pantalla.

2. El Naixement del Cinema (1895) i l'Època Muda

2.1. L’època muda

  • 28 de desembre de 1895: els germans Lumière presenten els primers films a París.

  • Primera pel·lícula: L’arribada d’un tren a l’estació (1895).

  • Cinematògraf: Els Lumière inventen aquest aparell per projectar pel·lícules.

  • Es projecten fets quotidians de la vida laboral i familiar, però el públic es va avorrir.

2.2. Les primeres ficcions (1900)

  • George Méliès: pioner del cinema de ficció i ciència-ficció.

    • Pel·lícules destacades: Viatge a la lluna (1902) i Viatge a través de l’impossible (1904).

2.3. El cinema com a indústria (segle XX)

  • A principis del segle XX, el cinema es converteix en una indústria global.

  • Fructuós Gelabert: primer cineasta a Espanya (1897).

  • Segundo de Chomón: creador de ficcions i fantasia, com L’hotel elèctric (1905).

2.4. De les fires a les sales

  • Pel·lícules mudes: utilització d'intertítols per explicar l'acció.

  • Música: un pianista tocava música en directe durant les pel·lícules.

2.5. Entreteniment burgès

  • Pel·lícules cultes adaptades d’obres literàries per a públic burgès.

  • Charles Pathé (França): iniciador de la indústria cinematogràfica a França.

  • Guerra de les patents als EUA: Edison guanya i els altres productors es traslladen a Califòrnia per fundar Hollywood.

2.6. Els mestres del cinema mut

  • David Wark Griffith: revoluciona el cinema amb la seva tècnica de muntatge i innovacions.

    • Innovacions: seqüències, accions paral·leles, canvis d’angle de càmera, flashbacks.

    • Pel·lícula destacada: El naixement d’una nació (1914).

  • Serguei M. Eisenstein (Rússia): utilitza el muntatge per generar emoció.

    • Pel·lícula destacada: Potemkin (1925).

2.7. Estètica d’avantguarda

  • Moviments artístics (surrealisme i expressionisme) influencien el cinema.

  • Expressionisme alemany: utilització de contrastos de llum i ombra per mostrar una visió subjectiva de la realitat.

    • Pel·lícula destacada: Nosferatu (1922) de F.W. Murnau.

2.8. Hollywood i l’star system

  • Star system: els actors esdevenen mites populars que augmenten els ingressos de les productores.

    • Actors destacats: Mary Pickford, Mae West, Rodolfo Valentino.

2.9. Hollywood i l’humor

  • Cinema còmic: auge de l’slapstick (humor físic), amb grans actors com Charles Chaplin i Buster Keaton.

  • Pel·lícules destacades:

    • La quimera d’or (1925) de Chaplin

    • El maquinista de la general (1926) de Keaton

3. El Cinema Sonor

3.1. L'època sonora

  • 6 d’octubre de 1927: El cantor de jazz marca l'inici del cinema sonor.

  • Desaparició dels intertítols, els actors han d’aprendre a vocalitzar.

  • A Espanya, els primers estudis cinematogràfics són Orphea a Barcelona (1932).

3.2. Cinema sonor i la Gran Depressió

  • La Gran Depressió (1929): porta a una crisi econòmica que fa que el cinema es converteixi en una forma d'escapisme.

  • Gèneres cinematogràfics: comèdia, musical, cinema negre, western.

    • Pel·lícules destacades: Ser o no ser (1942) de Ernst Lubitsch, Succeí la nit (1934) de Frank Capra, Scarface (1932) de Howard Hawks, La diligència (1939) de John Ford.

3.3. El cinema en color

  • 1935: La fira de les vanitats de Rouben Mamoulian és la primera pel·lícula en color.

  • 1937: L'animació comença amb la pel·lícula Blancaneu i els set nans de Walt Disney.

  • 1939: Allò que el vent s'endugué de Victor Fleming marca la plenitud del cinema en color.

3.4. Segona Guerra Mundial

  • A Europa, els governs totalitaris s’orienten cap a un cinema propagandístic.

  • Alemanya nazi: Leni Riefenstahl destaca com a directora.

  • Pel·lícules destacades: Casablanca (1942) de Michael Curtiz (contra els nazis), Ivan el Terrible (1945) de S. M. Eisenstein (a l'estat soviètic).

3.5. La postguerra

  • Neorealisme: Neix a Itàlia, amb una manera de mostrar la realitat de manera més directa.

    • Pel·lícules destacades: Roma, ciutat oberta (1944) de Roberto Rossellini, Lladre de bicicletes (1948) de Vittorio De Sica.

  • Els EUA comencen a filmar històries més naturals i realistes, en ciutats i escenaris reals.

    • Pel·lícules destacades: Cayo largo (1948) de John Huston.

3.6. Els anys 50

  • La TV es converteix en competència del cinema i fa disminuir l’audiència.

  • Audiència: Per recuperar espectadors, es dona més espectacularitat: pantalles més grans, cinema en color, so estèreo.

  • Grans estrelles: Marilyn Monroe, Marlon Brando, James Dean.

    • Pel·lícules destacades: Cantant sota la pluja (1952) de Stanley Donen i Gene Kelly.

3.7. Els anys 50 i 60: Superproduccions

  • Es produeixen grans melodrames i thrillers. Es dona pas a les superproduccions amb grans drames èpics.

    • Pel·lícules destacades: Vertigen (1958) de Alfred Hitchcock, Ben-Hur (1959) de William Wyler, Cleòpatra (1963) de Joseph L. Mankiewicz.

3.8. Els anys 50 i 60 (altres països)

  • França: La Nouvelle Vague (nova generació de directors) trenca amb el cinema tradicional i aposta per innovacions.

    • Pel·lícules destacades: À bout de souffle (1959) de Jean-Luc Godard.

  • Suècia: Ingmar Bergman crea un cinema introspectiu.

    • Pel·lícules destacades: El setè segell (1959) de Ingmar Bergman.

3.9. Els anys 70

  • S’imposen les superproduccions (qualitat i rendibilitat).

    • Pel·lícules destacades: La guerra de les galàxies (1977) de George Lucas, Trobades en la tercera fase (1977) de Steven Spielberg.

  • Directors comercials amb estil personal i creatiu com Francis Ford Coppola, Martin Scorsese, Tim Burton.

  • Es tornen a produir molts remakes i cinema fantàstic.

3.10. Els anys 80

  • L'aparició del vídeo i l'augment dels canals de TV fa que el públic vegi més cinema des de casa.

  • Cinema espectacular: augment d'efectes especials per atreure els espectadors a les sales.

  • Cinema consumista: actors musculosos i pel·lícules violentes.

    • Pel·lícules destacades: Rambo (1982) de Ted Kotcheff.

  • Autors compromesos: Woody Allen fa un cinema més reflexiu.

    • Pel·lícules destacades: Manhattan (1979) de Woody Allen.

3.11. Els anys 90

  • El cinema nord-americà viu una crisi d'idees i es retroba amb els herois del còmic.

  • Els avenços en efectes especials permeten tornar a gèneres com la comèdia clàssica, els drames, els dibuixos animats, el cinema fantàstic i el western.

  • Pel·lícules destacades: Batman Forever (1995) de Joel Schumacher.

  • Europa: es reacciona contra la gran presència comercial dels EUA amb lleis per afavorir els mercats locals.

  • Espanya: Directors com José Luis Borau, Álex de la Iglesia, Pedro Almodóvar prenen protagonisme.

Entradas relacionadas: