Història del catalanisme a Catalunya
Enviado por Chuletator online y clasificado en Historia
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,16 KB
CATALANISME PROGRESSISTA
1868 creació Partit Republicà Democràtic Federal (Pi i Margall defensor d’un estat federal resultat de la unió voluntària de les regions) s'estén per Espanya amb recolzament de la petita burgesia i les classes obreres.
1883 la secció catalana del Partit Republicà Federal proposa un projecte de Constitució de l’Estat Català dins la Federació Espanyola→1r projecte autonomista per Catalunya, de caràcter democràtic, progressista i federalista.
La proposta catalana fou rebutjada pel conjunt espanyol del Partit Federal. La defensa de Pi i Margall de la independència de Cuba va trencar el partit.
CATALANISME DE VALENTÍ ALMIRALL
Havia sigut membre del PRF 1881 s’allunya de Pi i Maragall i el seu partit.
1882 funda 1r Partit d’Àmbit estrictament català→Centre Català.
Es devia a motius culturals i econòmics.
1885 va ser l’impulsor del Memorial de Greuges enviat al rei Alfons XII.
CATALANISME CONSERVADOR
LA LLIGA DE CATALUNYA
Fou una escissió del Centre Català amb liberals com Domènech i Montaner, Puig i Cadafalch o Prat de la Riba→defensen oficialitat de la llengua, dret civil català i proteccionisme. 1888 demanen autonomia.
Manteniment 1889 del Codi Civil català→1a victòria del catalanisme.
TRADICIONALISME: TORRAS I BAGES
Apropament del clero a l’estat liberal. Aparició del vigatanisme i La Veu de Montserrat.
Torras i Bages defensor catalanisme d’arrels cristianes. 1892 La tradició catalana defensa que l’esperit es troba en la família, propietat i religió.
LA UNIÓ CATALANISTA
Federació d’entitats privades→ateneus, publicacions, centres excursionistes o corals.
Les Bases de Manresa 1892 proposava la sobirania de Catalunya, oficialitat del català i recuperació institucions medievals. Projecte molt conservador amb reivindicacions→llengua, autogovern o proteccionisme.
HEGEMONIA DEL CATALANISME (1901-23)
CREACIÓ DE LA LLIGA REGIONALISTA
Les noves càrregues fiscals originen protestes a Catalunya 1899, el tancament de caixes→el govern empresona a morosos i declara l’estat de guerra a Bcn i la caiguda del govern de Silvela. Provoca creació: Unió Regionalista i Centre Nacional Català.
Eleccions generals 1901→candidatura dels 4 presidents.
ELS FETS DEL CU-CUT! I SOLIDARITAT CATALANA (això és la font no textual)
1905 fets del Cu-cut!→militars assalten la revista i La Veu de Catalunya.
S’aprova Llei de jurisdiccions 1906→posa sota jurisdicció militar ofenses a la pàtria.
Solidaritat Catalana→forces polítiques catalanes, republicans federals, catalanistes de la Lliga o carlins. Èxit immens→41 diputats catalans.
La Setmana Tràgica de Bcn 1909 trenca la coalició.
MANCOMUNITAT DE CATALUNYA
1913 Dato autoritza a les províncies mancomunar-se per competències administratives.
Mancomunitat 1914→3 presidents (Enric Prat de la Riba, Puig i Cadafalch, Alfons Sala).
Crear infraestructura de serveis públics, potenciar llengua/cultura catalana.
Millora de carreteres, els telegrafs i telèfons. Modernització agrària.
Impulsa estudis per preparar els quadres tècnics de la indústria i comerç.
Recolzament a l’Institut d’Estudis Catalans per unificar/normativitzar el català.
1917→reunió dels partits opositors en una Assemblea a Bcn convocada per la Lliga.
↳en un context de descomposició política del sistema de la Restauració, augment conflictes socials→es redacten unes Bases per l’Autonomia de Catalunya rebutjada a les Corts de Madrid.
ALTRES PARTITS CATALANISTES
Partit Republicà Català amb Lluís Companys (1917)
Estat Català liderat per Francesc Macià (1922)