Hermes amb Dionís infant de Praxíteles: Anàlisi i significat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,26 KB
Hermes amb Dionís infant de Praxíteles
Context Històric i Artístic (350-330 aC)
Aquesta obra s'emmarca en un període de transició després de la unificació de les polis gregues i la conquesta de Pèrsia per Alexandre el Gran.
Cronologia: Grec postclàssic.
Característiques del període:
- Reflectien sentiments i emocions a través de l'expressivitat dels rostres.
- Ja no representaven l'home ideal, sinó figures més humanes.
- Moment de transició entre el classicisme de Fídies i Policlet i les formes més agosarades de l'escultura hel·lenística.
- Recerca de la bellesa i l'expressivitat.
- Policromia en les escultures.
- Ceràmica de figures vermelles.
- Inici de la decoració musivària: mosaic de còdols i mosaic de tessel·les.
Característiques Formals i Estructurals
Escultura de vult rodó.
Unifacialitat: Encara que és una escultura de vult rodó, està pensada per a ser vista principalment des d'un punt de vista frontal.
Utilització del buit, formes còncaves i convexes, dinamisme i expressivitat.
Hermes presenta l'aspecte característic de les figures de Praxíteles: esvelt, refinat, elegant i amb una musculatura evident però gens voluminosa. La composició del cos dibuixa una ondulació, coneguda com a "corba praxiteliana".
Els rostres d'ambdós personatges apareixen en tres quarts, establint una relació entre Hermes, el nen i l'objecte que probablement Hermes subjectava amb el braç dret (actualment perdut).
Per donar consistència a la figura, Hermes es recolza sobre un tronc d'arbre parcialment cobert per la capa del déu.
La proporció del cos de Dionís no està perfectament aconseguida, encara que Praxíteles era conscient que el cap d'un nen és proporcionalment més gran que el d'un adult.
L'obra estava originalment policromada, com la majoria de les escultures de marbre antigues.
Hermes no porta alguns dels seus atributs típics, com el barret i les sandàlies alades, però possiblement duia una corona vegetal. Es discuteix si en el braç dret sostenia el caduceu o un altre objecte.
Material, Tema i Significat
Material: Marbre de Paros.
Tema: Representa Hermes, fill de Zeus i Maia, encarregat de protegir Dionís, fill de Zeus i Sèmele, de la venjança d'Hera. Hermes va portar d'incògnit el jove Dionís a Tebes, on va ser criat pel rei Atamant i la seva esposa.
Significat: Les divinitats gregues eren vistes com a entitats que influïen en els afers humans. Encara que la creença literal en els mites disminuïa entre les persones cultes, aquests seguien sent representats pel seu interès intrínsec i com a referència metafòrica a l'acció divina.
Funció
L'obra va ser executada com a ofrena per al temple d'Hera (Heraeum) al santuari de Zeus a Olímpia, un dels indrets més sagrats de l'antiga Grècia. Segons Pausànies (segle II), l'obra commemorava la pau signada entre els d'Elis (polis sota el patronatge de Dionís) i els d'Arcàdia (patronats per Hermes).