Hàbits, Habilitats i Rutines: Procés d'Adquisició en l'Infant
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,71 KB
Conceptes Clau en l'Adquisició d'Hàbits
Habilitat: Destresa d'execució
Es refereix a capacitats físiques, motrius i cognitives per dur a terme una acció amb èxit.
Hàbit: Conducta automatitzada i flexible
Quan una persona executa una conducta a posta en el moment oportú. És l'automatització relativa d'una acció. Els hàbits són constants i flexibles, ja que s'adapten a les situacions.
Rutina: Automatització dels hàbits
La rutina és l'automatització dels hàbits. Això és possible després d'un procés repetitiu i rutinari de l'acció.
Autonomia: Objectiu final de l'adquisició d'hàbits
És l'objectiu final del procés d'adquisició de qualsevol hàbit: poder prescindir d'ajuda o suport. Depèn de les capacitats de la persona i de l'entorn.
Adquisició d'Hàbits: Fonaments i Tipus d'Habilitats
L'aprenentatge dels hàbits és funcional i essencial per adquirir-los i consolidar-los, ja que s'apliquen al llarg de tota la vida.
Habilitats clau en l'adquisició d'hàbits:
- Habilitat d'execució
- Habilitat de planificació
Habilitat d'execució
Són les capacitats relacionades amb la motricitat. Indica que l'infant ja té força als braços i que hi ha un cert desenvolupament de coordinació manual i ull-mà. La pràctica d'aquests hàbits ajudarà a que s'enforteixin i millorin.
Habilitat de planificació
Són habilitats de tipus cognitiu, que impliquen la comprensió i el reconeixement de les accions que comporta cada hàbit.
Tipus d'Hàbits i Entorns d'Aprenentatge
Hàbits d'alimentació
Cal procurar que l'ambient sigui adequat i còmode; els espais molt grans no són apropiats. El mobiliari també ha de ser adequat, permetent a l'educadora atendre tots els infants.
Hàbits de descans
Cal disposar de zones tranquil·les i protegides per realitzar jocs de poc moviment. L'espai ha d'estar dotat de matalassos i allunyat de la zona de joc.
Hàbits d'higiene i vestir
L'espai ha de comptar amb un lavabo adequat a l'alçada de l'infant, i amb els estris per a la higiene personal en un lloc visible.
Relació Afectiva i Autoritat en l'Adquisició d'Hàbits
Els hàbits s'adquireixen per imitació i jugant, en relació amb les altres persones i les seves exigències.
- La persona adulta ha de garantir l'afecte per damunt de qualsevol cosa. L'afectivitat facilitarà la comunicació.
- Cal tenir en compte l'autoritat, que planteja unes normes i unes exigències raonables i conegudes per tots per al benestar de tothom.
Quotidianitat
La relació del procés dins de l'entorn natural on es desenvolupa la persona fa que el procés sigui més fàcil i eficaç.
Interrelació Família-Escola: Normes i Seguretat
La majoria dels hàbits que l'infant ha d'adquirir impliquen una intervenció conjunta. Cal establir normes i pautes en els entorns més habituals per dotar de funcionalitat els aprenentatges alhora que donar seguretat.
Programació de l'Adquisició d'Hàbits
Com en tota programació, s'han de marcar un objectiu i seleccionar els continguts (conceptes, procediments, actituds, valors i normes) en relació a l'hàbit i el seu aprenentatge.
Fases en l'Aprenentatge de l'Hàbit
Preparació
Cal fer una anàlisi dels aspectes que tenen a veure amb l'aprenentatge: habilitats i entorn.
Aprenentatge
Fase en la qual s'ensenya l'hàbit d'una manera lúdica.
Automatització
Acceptació de la normativa, execució i millora de l'hàbit.
Consolidació
Implica l'aplicació autònoma de l'hàbit. S'ha produït una maduració en les capacitats.
Temporalització de la Programació d'Hàbits
Establir un espai temporal per a l'adquisició. Les activitats no s'han de planificar de manera aïllada, sinó que s'han de realitzar cada dia de manera estable i pautada. No es pot exigir a tots els infants el mateix ritme.
Avaluació del Procés d'Adquisició d'Hàbits
Qualsevol instrument d'avaluació que s'utilitzi ha de recollir què s'està avaluant, quan s'ha de dur a terme i a qui s'està avaluant.
Recollida de Dades per a l'Avaluació
En qualsevol moment o lloc hem de recollir dades que ens permetin veure diferents capacitats, per exemple:
- Li agrada o no manipular materials amb textures diferents.
- Li agraden o no les activitats que embruten.
- Entén el que s'està fent.
- Observa altres infants i imita.
- Respecta el material, es relaciona amb els companys, juga sol, etc.