L'Habitació Vermella de Matisse: Anàlisi i Context Fauvista

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,43 KB

L'Habitació Vermella

Fitxa Tècnica

  • Cronologia: 1908
  • Estil: Fauvisme
  • Tècnica: Oli
  • Suport: Tela
  • Localització: Museu de l'Ermitage (Sant Petersburg)

Context Històric i Cultural

Context Històric

A inicis del segle XX, Europa es divideix entre els partidaris de la democràcia i els de la monarquia absoluta. Per aquest motiu, apareixeran la Triple Entesa, formada per França, Anglaterra i Rússia, i la Triple Aliança, formada per Alemanya, l'Imperi Austrohongarès i Itàlia. Aquestes dues concepcions del món s'enfrontaran a la Primera Guerra Mundial.

Context Cultural

A inicis del segle XX, apareixen les primeres avantguardes, amb París i Nova York com a principals centres artístics. Així sorgiran el fauvisme, l'expressionisme, el cubisme, el futurisme, l'abstracció i el surrealisme.

Anàlisi Formal

  • Escena: Escena quotidiana en el menjador d'una casa burgesa on una dona prepara els detalls previs a un dinar. Sobre la taula hi ha una sèrie de gerros, fruites i flors.
  • Títol i Color: El títol s'explica pel color que predomina a l'escena, oferint un aspecte similar a la decoració dels tapissos orientals i allunyant-se dels convencionalismes tradicionals.
  • Composició de Matisse: Per a Matisse, un quadre és una qüestió d'ordre i unitat on tot juga un paper important. La composició era per a ell l'art de disposar els objectes de forma ordenada.
  • El Color com a Eix Principal: El color és l'eix principal, amb una paleta reduïda de gran intensitat on el vermell i el blau són els protagonistes. Els fauvistes coneixien les teories del color de Chevreul i sabien que ajuntant dos colors primaris obtenien un de complementari, augmentant l'expressivitat.
  • Perspectiva i Bidimensionalitat: La perspectiva del quadre és plana i té un caràcter bidimensional. Això ho podem veure en la continuïtat entre la taula i el paper de la paret. D'altra banda, la finestra, a través de la qual veiem un jardí amb plantes i flors, no està pintada per donar profunditat, sinó per ressaltar l'arabesc i les flors que decoren la paret.
  • Llum i Color: No hi ha cap font de llum natural o artificial, sinó que és el color qui dona la llum. El color s'allibera de la llum, i les tonalitats càlides evidencien claredat i les fredes foscor. Desapareixen els clarobscurs i no hi ha ombres, herència rebuda dels postimpressionistes.
  • El Dibuix: El dibuix té més importància i es basa en una línia corba, sinuosa i gruixuda, que dona dinamisme i descomposa les formes. Així, els contorns dels arbres i de la dona se simplifiquen per estar en relació amb les flors dibuixades al paper de la paret.
  • Temporalitat: La senyora està parant la taula i en uns minuts començarà el dinar, suggerint temporalitat.

Estil: El Fauvisme

L'obra pertany al fauvisme, que es caracteritza per:

  • Va ser el primer dels ismes del segle XX, creat l'any 1905 a París.
  • El seu nom prové del crític artístic Louis Vauxcelles quan, en una crítica a una exposició, va veure en una sala una estàtua de Donatello envoltada per quadres amb colors molt llampants i va dir, amb certa ironia, que Donatello era "entre les feres" (Donatello Parmi les Fauves).
  • L'origen del fauvisme es troba en les investigacions sobre el color dels pintors simbolistes (Moreau) i dels postimpressionistes (Gauguin i Van Gogh).
  • Una característica important d'aquest grup és l'autonomia del color sobre la forma. Fan servir colors primaris i complementaris, prescindint gairebé del negre.
  • Els pintors coneguts d'aquest grup són: Henri Matisse, André Derain i Maurice de Vlaminck.

Significat i Funció

Significat

L'Habitació Vermella és una relectura d'un quadre que Matisse va pintar l'any 1897 i es titula La Taula. El resultat del nou quadre és completament diferent, transformant una obra amb influències impressionistes en una altra de tipus avantguardista i innovador.

Funció

Matisse afirmava que l'objectiu dels seus quadres era proporcionar plaer i alegria, rebutjant les angoixes del món contemporani.

Entradas relacionadas: