Habilitats Socials i Intel·ligència Emocional: Clau per al Benestar Laboral

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,2 KB

Què són les habilitats socials?

Les habilitats socials són la capacitat d’interacció amb altres individus. Les experiències que vivim, factors biològics i culturals són els que impacten en el nostre desenvolupament social i, per tant, en la nostra identitat com a persones.

Quins tipus d’habilitats socials hi ha?

Habilitats socials bàsiques:

  • Comunicació
  • Empatia
  • Resolució de conflictes
  • Col·laboració

Habilitats socials avançades:

  • Negociació i persuasió
  • Intel·ligència emocional avançada
  • Gestió de la diversitat
  • Comunicació no violenta

Les habilitats socials són innates, però es poden adquirir i/o desenvolupar. De quina forma?

  • Practicar activament
  • Observar i modelar
  • Rebre i donar feedback constructiu
  • Formar-se i utilitzar recursos
  • Practicar l'empatia i la comprensió
  • Realitzar auto-reflexió

Habilitats clau per a un ambient laboral agradable i productiu

Els treballadors necessiten posseir les següents habilitats per a un ambient de treball positiu:

  • Comunicació eficaç
  • Treball en equip
  • Adaptabilitat
  • Gestió de l'estrès
  • Resolució de conflictes
  • Iniciativa

Què és la intel·ligència emocional?

La intel·ligència emocional és la capacitat de comprendre, utilitzar i controlar les emocions pròpies, així com la capacitat de percebre, expressar, comprendre i gestionar les emocions pròpies i alienes.

Inclou dos tipus d’habilitats principals:

  • Habilitats Personals
  • Habilitats Socials

L'autoconocimiento

Consisteix a conèixer-nos profundament a nosaltres mateixos, sabent entendre les nostres emocions, defectes, qualitats i problemes en qualsevol context.

Importància de l'autoconocimiento:

  • Coneixement de un mateix
  • Autoestima i acceptació
  • Relació amb l'entorn
  • Millora del benestar general

L'autocontrol

És una habilitat bàsica que implica la capacitat de gestionar les emocions, el comportament i els impulsos en diverses situacions.

Aspectes més importants de l'autocontrol:

  • Gestió emocional
  • Resistir els impulsos
  • Perseverança
  • Empatia

L'empatia

És la capacitat per comprendre i compartir els sentiments dels altres. L'empatia consisteix a posar-se en el lloc d'alguna persona per intentar entendre les seves emocions, experiències i perspectives. Es divideix en:

  • Empatia cognitiva
  • Empatia emocional

Grup d'habilitats i/o emocions que han d'estar controlades:

  • Empatia cognitiva
  • Empatia emocional
  • Comunicació no verbal
  • Escolta activa
  • Perspectiva

L'automotivació

És la capacitat i la pràctica de motivar-se a un mateix per aconseguir els seus objectius.

En què ens ajuda l'automotivació:

  • Assoliment de metes
  • Superació d'obstacles
  • Millora del rendiment
  • Resiliència emocional

L'assertivitat

És una habilitat de comunicació que implica expressar els pensaments, els sentiments i les necessitats d'una forma clara, directa i respectuosa, respectant els drets dels altres.

Com ens ajuda l'assertivitat:

  • Ser clar i específic
  • Escoltar activament
  • Mantenir el control emocional
  • Aprendre a dir no

Tècniques més utilitzades de l'assertivitat:

  • Tècnica del disc ratllat
  • Tècnica del banc de boira
  • Tècnica per al canvi
  • Tècnica de l'acord assertiu
  • Tècnica de la pregunta assertiva

El clima laboral

El clima laboral és l'entorn psicològic, organitzacional i humà que es dóna a causa de les relacions de treball i crea un ambient laboral específic que pot motivar els treballadors o afectar el seu treball. És molt important que els directius coneguin el clima laboral de la seva empresa perquè puguin assegurar-se que l'ambient sigui l'adequat i desitjat. Contribueix al:

  • Benestar dels treballadors
  • Comoditat i disminució de la rotació del personal
  • Millora de les relacions laborals

El conflicte laboral

El conflicte laboral és una situació de desacord, confrontació o tensió que sorgeix entre els empleats i la direcció d'una empresa, o entre els mateixos empleats, a causa de diferències d'opinió, interessos o expectatives no complertes.

Parts involucrades en un conflicte laboral:

  • Treballadors
  • Empleador o empresa
  • Representants de la direcció
  • Governs o autoritats laborals

Aspectes negatius d'un conflicte laboral:

  • Estimula les emocions en comptes de la raó
  • Interfereix amb el funcionament normal dels processos
  • L'atenció s'allunya dels objectius organitzacionals

Tipus de conflictes laborals (segons Alt Bell):

  • Conflicte de recursos
  • Conflicte d'estil
  • Conflicte de percepcions
  • Conflicte en les metes
  • Conflictes per pressió

Entradas relacionadas: