Habilitats Socials: Equips de Treball i Comunicació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,09 KB
Equip de Treball
Definició
Conjunt de persones que aporten formació, coneixements, habilitats i experiència per dur a terme una intervenció concreta.
Avantatges / Dificultats
La presència de diversos professionals facilita la pluralitat de propostes i amplia la perspectiva del treball.
Es comparteix la responsabilitat dels resultats.
Grau més alt de satisfacció personal, afavoreix l'autoestima, la participació i el compromís.
Es sumen els coneixements, les tècniques i els recursos de tots (sinergia).
Sinergia
És l'esforç coordinat dels diferents coneixements i tècniques de cada professional, la qual cosa genera un valor superior a la suma de totes les intervencions per separat.
Comunicació als Equips de Treball
Comunicació Externa
Comunicació Interna: Estructura que fa l'empresa per circular la informació entre tots els membres.
Horitzontal / Vertical
Comunicació Ascendent: Empleats a Directius.
Comunicació Descendent: Directius a Empleats
Comunicació Horitzontal: Mateix nivell jeràrquic.
Comunicació formal i informal.
Funcions
Comunicació Ascendent | Comunicació Descendent | Comunicació Horitzontal |
-Permetre als mandos conèixer el problema. | -Coordinar tasques. | -Fomentar companyerisme, esperit d'equip. |
Direcció de Reunió i Tècniques d'Intercanvi de Grup
Concepte Reunió
Instrument de comunicació en la qual els membres del grup tenen l'oportunitat d'expressar les seves idees, opinions, així com realitzar aportacions personals al grup.
Passos per fer una reunió
- Preparació
Planificar
Concretar els objectius
Concretar els temes
Número d'assistents
Convocatòria adequada
Ordre del dia
Lloc i hora de la reunió
Persona o entitat que convoca
Tipus de reunió
- Desenllaç
Moderador:
Recorda l'objectiu de la reunió
Introdueix el tema
Estimula la participació equitativa
Crea bon clima grupal
Es centra en el tema (evitar divagar)
Resumeix les aportacions.
- Conclusió
Al final de la reunió
Síntesi dels temes tractats.
Extreure conclusions
Detallar els acords
Elaborar informe o acta.
Tipus de Reunions
- Informatives
Objectiu: Transmetre informació.
No es tenen que prendre decisions.
Assegurar-se que la informació arriba i s'entén.
Suports: Fotocòpies.
FormativesObjectiu: Formar persones.
Tècniques de grup: taula rodona.
Prendre nota de totes les aportacions realitzades.
Presa de DecisionsObjectiu: Prendre decisions sobre el tema.
Participants amb un previ coneixement.
Moderador promou la presentació d'alternatives.
Moderador canalitza tensions i conflictes.
CreativesObjectiu: que surtin el màxim d'idees possibles, per donar resposta a una situació.
Tècnica més utilitzada.
Lloc Reunió
S'escolleix en funció del nombre de persones que es preveu que assisteixin a la reunió i segons els mitjans dels quals els organitzadors disposin.
Forma del Cercle i en El·lipse: Permeten que es vegin tots els participants i que hi hagi diàleg entre tots.
Forma Rectangle: Impedeix el diàleg entre els membres del mateix cantó, impulsa el diàleg front amb front.
Forma de V i forma de U: Beneficia la visibilitat. Utilitzar en presentacions de ponències o debats. En la taula central s'asseu el ponent o moderador.
Tipologia Participants
TIPOLOGIA PARTICIPANTS | ||
Tipus | Característiques | Tracte |
Tímid | -No s'atreveix a participar per falta de seguretat. | -Invitar-lo a aportar les seves idees. |
Distret | -Pensant en les seves coses. | -Controlar-lo mirant-lo. |
Pregunton | -Preguntes curosas. | -Plantejar al grup les preguntes o fer que ell les respongui. |
Mut Voluntari | -Es nega a participar. | -Fer preguntes directes. |
Liante | -Prolonga la reunió. | -Interrumpir educadament. |
Discutidor | -Oposa un "però" a tot. | -No involucrar-se en la discussió. |
Obstinat | -Vol tenir sempre la raó. | -Deixar la decisió sobre els seus judicis per al final. |
Sabelotodo | -Tracta d'impressionar. | -Reforçar les intervencions. |
Tècniques de Discussió o Intercanvi d'Informació
Taula Rodona | Panell | Simposi | |
Nº Experts | 10 com a màxim. | 3 a 6. | Sense especificar. |
Moderador | Si. Presentació, dona torn de paraules 10 min cadascú, resum final. | Si. Presentació recull preguntes per escrit de l'audiència, resum final. | Si. Presentació. |
Durada | 60 a 90 min. Parlen de manera dialogada. Han d'arribar a posar-se d'acord en algun aspecte. | 45 min. Parlen de manera dialogada. Pausa. Experts llegeixen preguntes de l'audiència i responen. | 2h. Conjunt de xerrades individuals. Cada xerrada 20 min. |
Intervenció Audiència | No intervé. | Si. Preguntes als experts per escrit. | Si. Torn per aclarir dubtes i preguntes obertes als experts. |
Assemblea
Composta per un auditori i una taula directiva. Els membres de la taula s'encarreguen de presentar l'ordre del dia a les persones que formen l'auditori.
El grup tria una junta directiva, composta per persones expertes. Presenten a l'auditori un material específic.
Tria de moderador/a i dirigirà la sessió.
L'auditori ha de rebre informació de forma activa. Donarà lloc a debats.
Conclusions generals dels debats i discussions s'anotaran en acta.
Brainstorming
Generació d'idees tant de manera individual com en grup.
Plantejar el problema. Exposant solucions o idees anotant-les a la pissarra.
S'estableix un temps i el grup o la comissió triada passa a estudiar les idees proposades per decidir la solució més eficaç.
Rotllana
Divideix el gran grup en subgrups. La persona que la coordina redacta les preguntes sobre el tema i les presenta escrites en targetes que lliura a cadascun dels subgrups. Cada subgrup discuteix un tema per arribar a conclusions parcials. Al final, dels informes de cada equip se n'extreu la conclusió final.
Xiuxiueig
Presentació d'un breu tema, es divideix el grup en parelles amb la missió d'arribar a una conclusió.
La pregunta que es formula ha de ser concreta. I les parelles han d'aconseguir presentar la seva conclusió per unanimitat.
S'ha de disposar d'uns quants minuts. Després d'això, cada parella exposarà la seva conclusió.
Debat
Tot el grup discuteix un tema. Es duu a terme generalment després d'una activitat d'interès general, com veure una pel·lícula... El tema ha de ser qüestionable i analitzable. No es podria discutir sobre veritats o fets ja comprovats o evidents.
Una persona exerceix de moderador/a, explica el tema i condueix l'intercanvi d'opinions. Haurà d'anotar les idees dels participants i treure'n algunes conclusions.
Phillips 66
Es divideix el grup en subgrups de sis persones, per discutir durant sis minuts un tema i arribar a una conclusió. La pregunta o tema de discussió ha de quedar escrita en una pissarra.
La persona encarregada de la direcció explica la tècnica, formula la pregunta i dóna normes d'actuació. Ha de controlar el temps.
Cada subgrup tria una persona per exercir de coordinador/a i una altra per fer de secretari/a.
Cada membre exposa el seu parer, es discuteix breument i se'n fa una síntesi. El secretari ho escriu.
En el gran grup, els secretaris llegeixen el seu informe resumint-lo.
Tècnica del Risc
Tècnica basada en estratègies de simulació. És un procediment grupal. Té com a objectiu reduir o eliminar els temors manifestant-los lliurement.
En una pissarra s'escriuen els temors que cadascun dels membres del grup sent davant la situació nova.
Es discuteixen els possibles riscos si són Objectius o Subjectius.
S'analitza com es poden evitar.
Estudi de Casos
Es tracta d'estudiar o analitzar un cas concret que pot tenir diverses solucions alternatives.
Fase Preliminar: Presenta el cas mitjançant la projecció d'una pel·lícula, lectura d'un guió...
Fase d'Eclosió: Explosió d'opinions. S'ha de permetre que cada persona s'expressi lliurement. Posar en evidència diferents punts de vista.
Fase d'Anàlisi: Tornar als fets i amb la informació disponible s'analitzen objectivament, separant-ne els prejudicis, buscant el sentit comú i el consens.
Fase de Conceptualització: Es formulen els principis concrets d'acció aplicables en situacions semblants, mitjançant el consens grupal.