Habilitats Socials: Elogis i Gestió de Conflictes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,31 KB

Com fer i rebre elogis

Els elogis són l’expressió d’un pensament o sentiment positiu cap a una altra persona.

És el reconeixement que l'altre té una qualitat que ens agrada.

Quan fem un elogi, podem referir-nos a:

  1. La conducta de l'altre (p. ex., «Saps escoltar molt bé»).

  2. El seu aspecte (p. ex., «M'encanta com et queda el cabell»).

  3. Alguna cosa que li pertany (p. ex., «M'encanta casa teva»).

  • Si tots ens fem més elogis, tots ens sentiríem millor.

  • A tots ens agrada que ens diguin coses positives i sinceres. Així millorem l'autoestima dels altres.

  • Tothom té qualitats positives. Cal descobrir-les i transmetre-les.

  • Si expressem el que ens agrada de l'altre, millorem les relacions interpersonals.

  • Si alguna vegada hem d'expressar alguna cosa negativa a algú, serà més fàcil i menys violent si abans hem dit qualitats positives.

Com fer elogis

  • El primer que hem de tenir en compte és que hem de cuidar que l'elogi agradi a l'altre.

  • Hem d'expressar sentiments i opinions personals, no avaluacions globals (p. ex., «M'agrada quan em truques per saber com estic»). Cal concretar què és el que ens agrada de l'altre.

  • No tornar els elogis que ens fa l'altre.

  • Procurar que no semblin falsos (interessats). No fer un elogi just abans de demanar alguna cosa o un favor.

  • Si veiem que a la persona li costa acceptar l'elogi, facilitar-ho afegint una pregunta (p. ex., «M'encanta el jersei que portes, on te l'has comprat?»).

Com acceptar elogis adequadament

Quan rebem un elogi, el més recomanable és somriure i agrair-ho.

Si et fan un elogi acompanyat d'una pregunta, ho agraeixes i respons la pregunta.

També podrem expressar el que sentim després de rebre l'elogi.

No s'ha de negar ni desvaloritzar l'elogi. Cal acceptar el que veu l'altre.

Resolució de conflictes i presa de decisions

  1. Què són els conflictes?

Són situacions en què dues o més persones entren en oposició o desacord a causa de la incompatibilitat entre els seus interessos, necessitats, desitjos o valors.

Els conflictes s'han produït en totes les èpoques i etapes de la humanitat, en totes les cultures i en tots els àmbits i situacions. Relacionar-se amb altres persones, viure en grup i en societat implica que existeixen conflictes. El conflicte és una realitat quotidiana: en qualsevol entorn en què interaccionem amb persones, els nostres interessos o necessitats poden xocar amb els dels altres.

Generalment, la paraula «conflicte» ens genera una idea d'alguna cosa negativa, s'associa a experiències desagradables o perjudicials. Aquesta experiència negativa és simplement la conseqüència que el conflicte s'està resolent de manera inadequada.

“Els conflictes només són negatius si es resolen negativament”

Un conflicte ben abordat ofereix oportunitats de transformació i millora, ens fa avançar i fomenta la creativitat. Els conflictes no només són inevitables, sinó que són necessaris per avançar, ens fan créixer com a persones i com a societat.

Entradas relacionadas: