Habilitats Socials: Components, Emocions i Mecanismes de Defensa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,81 KB

Habilitats Socials (HS)

Conjunt de conductes en un context interpersonal que expressen sentiments, actituds, desitjos, opinions o drets de manera adequada, respectant els altres i resolent problemes.

Classificació de les HS

HS Bàsiques

  • Escoltar l'altre
  • Iniciar i mantenir una conversa
  • Formular preguntes
  • Presentar-se
  • Donar les gràcies

HS Avançades

  • Demanar ajuda
  • Participar
  • Donar i seguir instruccions
  • Disculpar-se

HS Relacionades amb els Sentiments

  • Conèixer els propis sentiments i emocions
  • Expressar-los
  • Comprendre els dels altres
  • Resoldre situacions de por
  • Expressar afecte
  • Saber reaccionar davant l'enuig

HS Alternatives a l'Agressió

  • Demanar permís
  • Compartir coses, sensacions i sentiments
  • Ajudar els altres
  • Recórrer a l'autocontrol
  • Defensar els propis drets
  • Respondre a les bromes
  • No entrar en baralles

HS per Fer Front a l'Estrès

  • Formular i respondre a una queixa
  • Resoldre la vergonya
  • Defensar un amic
  • Respondre al fracàs, a la persuasió, a una acusació
  • Fer front a les pressions de grup

HS de Planificació

  • Prendre decisions
  • Establir un objectiu
  • Determinar les pròpies habilitats
  • Resoldre els problemes per la seva importància
  • Concentrar-se en una tasca

Components de les HS

Components Conductuals o Motors

Referent al que dic i faig, relacionat amb els elements de la comunicació (verbals, no verbals).

Components Afectiu-Emocionals

Referent al que sento. Les emocions són estats afectius o reaccions subjectives a l'ambient, amb canvis fisiològics i endocrins, d'origen innat, influïdes per l'experiència i amb funció adaptativa. Els sentiments són estats afectius més estables i duradors.

Components Cognitius

Referent al que sento, al que em dic i al que imagino, relacionat amb coneixements, creences i percepció social.

Distorsions Cognitives

Interpretacions inadequades d'una situació o esdeveniment.

  • Inferència arbitrària: Conclusions sense base.
  • Abstracció selectiva: Seleccionar només la part negativa.
  • Interpretació del pensament: Interpretar intencions sense base.
  • Sobregeneralització: Conclusions generals a partir d'un fet aïllat.
  • Personalització: Atribuir-se la culpa.
  • Pensament del tot o res: Considerar un fracàs si no s'aconsegueix tot.
  • Desqualificació del que és positiu: Interpretar negativament el positiu.
  • Error fonamental d'atribució: Atribuir causes externes o internes incorrectes.
Autoconcepte i Autoestima

Autoconcepte: Percepcions de nosaltres mateixos. Autoestima: Avaluació del concepte de nosaltres mateixos.

Millorar l'Autoestima
  • Facilitar l'autoconeixement
  • Controlar l'autoexigència
  • No creure que els altres són millors
  • Aprendre dels errors
  • Entendre els conflictes com a creixement personal
  • Entendre que els problemes tenen múltiples solucions
  • Controlar els pensaments negatius
  • Apreciar el que tenim

Mecanismes de Defensa de la Personalitat

Processos inconscients per protegir-nos de situacions amenaçants.

Mecanismes d'Adaptació

  • Afiliació: Buscar suport en els altres.
  • Altruisme: Satisfer les necessitats dels altres.
  • Anticipació: Buscar solucions alternatives.
  • Sublimació: Canalitzar impulsos cap a comportaments acceptables.
  • Sentit de l'humor: Remarcar aspectes divertits.

Mecanismes d'Evitació o Negació

  • Negació: No reconèixer aspectes dolorosos.
  • Projecció: Atribuir als altres pensaments propis.
  • Racionalització: Buscar explicacions incorrectes.
  • Desplaçament: Transferir càrrega afectiva a un substitut.
  • Regressió: Retrocedir a etapes més satisfactòries.
  • Aïllament: Separar records i sentiments.
  • Repressió: Esborrar pensaments dolorosos.
  • Formació reactiva: Substituir pensaments inacceptables per oposats.

Distorsió de la Imatge

  • Devaluació: Atribuir qualitats negatives als altres.
  • Idealització: Atribuir qualitats positives als altres.
  • Omnipotència: Actuar com a superior.
  • Identificació projectiva: Interpretar impulsos com a reaccions justificables.

Entradas relacionadas: