Habilitats, Motivació i Comunicació en l'Esport: Guia Essencial
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,62 KB
Habilitats Essencials per a la Resolució de Conflictes
4 Habilitats Clau i Dinàmiques Pràctiques
Per resoldre conflictes de manera efectiva, és fonamental desenvolupar certes habilitats. A continuació, explorem quatre de les més importants, acompanyades de dinàmiques per treballar-les o posar-les en evidència:
- Empatia: La capacitat de posar-se al lloc de l'altre i comprendre les seves emocions i perspectives.
- Dinàmica "Agrupant-se": El professor posa un gomet de color al front de cada alumne i aquests, sense parlar, han de trobar el seu grup format per persones amb el mateix color de gomet.
- Assertivitat: Expressar opinions, sentiments i necessitats de manera clara i respectuosa, defensant els propis drets sense vulnerar els dels altres.
- Dinàmica "Philips 66": Els participants es divideixen en grups de 6 i discuteixen un tema concret durant 6 minuts. Després, un portaveu de cada grup explica als altres les conclusions o idees principals.
- Estar disposat a cedir (Negociació): La flexibilitat per trobar solucions de compromís que satisfacin, almenys parcialment, les necessitats de totes les parts implicades.
- Dinàmica "El iot que va a la deriva": Es presenta un escenari de naufragi amb un llistat de material disponible. En grups de 6, s'ha de consensuar i triar el material per ordre de més important a menys per a la supervivència.
- Ser creatius en la recerca de solucions: La capacitat de generar idees noves i originals per superar obstacles o trobar alternatives inesperades.
- Dinàmica "Pluja d'idees inversa": Es planteja un problema i, en lloc de buscar solucions directes, es demana als participants que pensin en totes les maneres possibles de crear o empitjorar el problema. Després, s'inverteixen aquestes idees per trobar solucions innovadores.
Altres Habilitats Crucials per a la Resolució de Conflictes
- Paciència: Mantenir la calma i la perspectiva durant el procés.
- Escoltar activament: Prestar atenció plena al que diuen els altres, tant verbalment com no verbalment.
L'Èxit en l'Esport Base: Més enllà de la Victòria
La Importància de la Millora Contínua per a Joves Esportistes
La frase "L'èxit no és el mateix que guanyar" és fonamental en el context dels esportistes joves d'iniciació. Com a entrenadors, hem de transmetre als nostres jugadors que l'èxit NO és sinònim de victòria. Per a ells, l'èxit ha de ser la millora constant que experimenten des de l'inici d'una temporada fins al final.
Es tracta de valorar el progrés diari, setmana a setmana, i no centrar-se exclusivament en el resultat del partit de dissabte. És evident que guanyar o perdre pot afectar psicològicament el jugador, però hem de deixar clar que el veritable èxit resideix en el treball diari, l'esforç i, sobretot, en la millora personal que obtindran els jugadors al llarg del temps.
Tècniques Clau de Producció Grupal
- Per a fomentar el diàleg i la participació entre els membres d'un grup:
- Philips 66
- Per a generar moltes idees:
- Pluja d'idees (Brainstorming)
- Per a prendre decisions sobre situacions quotidianes:
- Les dues columnes
- Per a analitzar amb detall un aspecte o situació:
- El iot que va a la deriva
Motivació en l'Aprenentatge Esportiu Infantil
Cas Pràctic: Bàdminton i Persistència
Imagina't que tens un nen que està aprenent a jugar a bàdminton i que cada cop que intenta fer el servei no toca el volant, però la veritat és que va millorant el gest tècnic.
a) Recurs de motivació més adequat
Davant d'aquesta situació, el recurs de motivació més adequat per mantenir-lo actiu i persistent en l'esforç seria el reconeixement de l'esforç i la millora del gest tècnic, acompanyat de reforç positiu i la implicació en el procés.
b) Aspectes a tenir en compte en aplicar el recurs
A l'hora d'aplicar aquest recurs, tindries en compte els següents aspectes:
- Mantenir l'alumne en plena activitat, amb exercicis adaptats al seu nivell.
- No donar instruccions constantment, sinó permetre l'experimentació i l'autocorrecció.
- Ajustar la capacitat de les tasques a la capacitat real de l'esportista, assegurant reptes assolibles.
- Celebrar els petits progressos en el gest tècnic, independentment del resultat final (tocar o no el volant).
La Teoria de la Fletxa Única en l'Esport
Comunicació Eficaç amb Pares i Esportistes
La teoria de la "fletxa única" es pot explicar a un pare o mare de la següent manera:
Per tal que el seu fill o filla no es contradigui ni s'atabali amb informació diversa, seria molt beneficiós que només tingués un canal d'informació principal. Això significa que l'entrenador hauria de ser la figura central i el punt de contacte únic per a l'esportista.
Qualsevol comunicació o instrucció important (ja sigui de pares, directius o altres figures d'autoritat) hauria de passar a través de l'entrenador abans d'arribar a l'esportista. D'aquesta manera, s'assegura una línia de comunicació clara i coherent, evitant confusions i pressions innecessàries sobre el jove atleta.