Habilitats individuals en futbol: control, cop de peu, conducció, regat, xut i passada
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,85 KB
El control: Acció que ens permet fer-nos amb la pilota, deixant-la en bones condicions per continuar el joc.
- Clàssics
- A) Aturada: Consisteix a immobilitzar completament la pilota.
- B) Semi-Aturada: Consisteix a fer-se amb la pilota sense immobilitzar-la completament i donant-li una petita orientació a la sortida de la pilota.
- Amortiment: Consisteix a reduir la velocitat que porta la pilota, per a això es relaxa la part del cos amb la qual anem a realitzar el control i es retarda una mica aquesta superfície en el moment de contacte amb la pilota.
- Controls Orientats
- Consisteix a controlar la pilota en un sol toc i deixar-la en la millor disposició possible per ser jugat immediatament i realitzar la següent acció. Podem fer un control amb diferents zones del cos i superfícies de contacte.
El cop de peu: Parlem de cop quan li donem un toc a la pilota amb qualsevol part del peu, per tant quan realitzem una passada, un tir, un control orientat... Hem de tenir en compte el tipus de cop a realitzar.
- La superfície de contacte: Peu (frontal, exterior, interior, taló, puntera, planta del peu). També es pot donar amb altres parts del cos.
- La zona de contacte de la pilota:
- - Zona 1: Per trajectòries en línia recta, molt curtes i sempre rases.
- - Zona 2: Per trajectòries en les que pretenem que la pilota agafi alçada i en direcció recta.
- - Zona 3: Per trajectòries laterals de la pilota. L’alçada dependrà d’on realitzem el contacte.
- - Zona 4: En colpejar aquesta zona l'altura que agafa la pilota és mitjana (depenent de si el jugador està estàtic o en moviment pot ser més o menys elevada), la pilota avança en línia recta i la distància de l'enviament dependrà de la superfície de contacte que emprem.
La conducció són totes aquelles accions en les quals la pilota va rodant pel terreny de joc, per aplicar la conducció:
- Controlar permanentment la pilota, tenint en compte el rival, l'espai, la posició...
- La visió perifèrica, no mirar la pilota mentre es condueix.
- Protegir la pilota perquè el rival no pugui treure’ns-la mentre conduïm
- Fer la conducció amb la cama més allunyada del defensor.
El regat: Acció que ens permet avançar amb la pilota i desbordar a l'adversari.
El xut: Llançament que es realitza sobre la porteria contrària per intentar fer gol. Per a la realització del xut:
- La superfície de contacte a utilitzar.
- La situació de la porteria i del porter.
- La situació dels companys i dels adversaris.
- La distància de xut.
- L’angle de xut.
La passada: Acció que ens permet establir una relació amb els altres jugadors del nostre equip. Per realitzar-la podem utilitzar qualsevol de les diferents superfícies de contacte amb què efectuem la passada obtindrem passades curtes, mitjans o llargs quant a distància i altura i també passada cap a davant, cap a enrere, en horitzontal, en diagonal... Per fer una bona passada:
- Si el jugador que ha de rebre la pilota està parat la passada s’haurà de fer al peu, mentre que si el receptor està en moviment la pilota l’haurem de passar per davant dels peus, a la línia de carrera.
- És igual d'important l'actitud del que realitza la passada com del jugador que ha de rebre la pilota
Tècnica defensiva: En la tècnica defensiva trobem les següents accions:
- La intercepció: és l'acció defensiva la qual el jugador que està actuant com a defensor, modifica o talla la trajectòria d'una pilota que estava jugant l'equip contrari.
- En realitzar aquesta acció la intercepció pot convertir-se en altres accions en funció de com acabi la nostra acció: Si ens apoderem de la pilota, diem que hem realitzat UN TALL; si ens avancem a l'acció del contrari es produeix UNA ANTICIPACIÓ; si allunyem la pilota de la zona de perill tenim UN REBUIG; si tallem aquesta passada i ho enviem a un company nostre obtenim UNA PASSADA; si solament tallem la passada però no ens fem amb la pilota tenim UN DESVIAMENT.
- El rebuig: Consisteix a allunyar la pilota de la nostra porteria quan ens trobem en una situació compromesa d'assetjament per part de l'equip rival.
- L'entrada: Amb aquest nom designem a l'acció que consisteix a intentar llevar-li la pilota a un rival que té la possessió per impedir que progressi amb la pilota. Per realitzar una entrada utilitzarem les superfícies de contacte del peu.
- La Càrrega: Consisteix a obstaculitzar l'avanç del nostre adversari intentant desequilibrar-ho, entrant de costat espatlla contra espatlla.