Habilitats Essencials: Comunicació i Relació d'Ajuda en l'Àmbit Sanitari
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,48 KB
Comunicació Efectiva
La comunicació és l'intercanvi d'informació entre dues o més persones. Pot ser unidireccional o bidireccional. Els seus tipus principals són: descendent, horitzontal i ascendent.
Barreres i Dificultats en la Comunicació
La pèrdua d'informació pot ser deguda a diverses barreres:
- Administratives: Burocràcia.
- Ambientals: Interrupcions, sorolls, etc.
- Fisiològiques: Discapacitats o disfuncions.
- Semàntiques: Idioma.
- Psicològiques: Emocions, pensaments, etc.
Elements Clau de la Comunicació
- Emissor: Qui comunica.
- Missatge: Informació transmesa. Inclou:
- Codificació: Allò que es vol dir.
- Descodificació: Com capta la informació qui la rep.
- Procés: Pensat, transmès i rebut.
- Receptor: Qui rep el missatge; pot actuar immediatament, emmagatzemar-lo o ignorar-lo.
- Canal: Mecanisme per on circula la informació (visual, auditiu, tàctil, olfactiu).
- Codi: Conjunt de símbols que s'utilitzen per transmetre informació.
- Context: Ambient durant la interacció.
- Retroacció (Feedback): Resposta del receptor.
Missatges que Dificulten la Comunicació Sanitària
Alguns missatges que poden dificultar la comunicació en l'àmbit sanitari són els improvisats, fora de context, inadequats, incongruents, amb incertesa o falsos.
L'Escolta Activa
- Sentir: Fet sensorial per l'oïda.
- Escoltar: Captar, estar atent al que diuen.
- Escolta activa: Prestar atenció i demostrar que escoltes (mirar als ulls, interactuar, assentir, etc.).
L'escolta activa i la no activa no poden ser simultànies; el llenguatge no verbal no enganya mai. La tècnica del mirall consisteix a repetir a l'altre el que ens expressa.
Comunicació Verbal
Transmet i comunica notícies i continguts. Característiques:
- Creat per l'ésser humà.
- Es pot ensenyar.
- Es pot enganyar.
- Més natural.
- No universal.
- Objectiu.
Comunicació No Verbal
Diu el que les paraules no poden dir (es llegeix en el cos). Característiques:
- Transmet sentiments.
- Més difícil de mentir.
- Universal i subjectiu.
Proxèmia: Distàncies en la Comunicació
La distància en què ens situem en la comunicació pot ser:
- Pública
- Social
- Personal
- Íntima
Comunicació Directa
Combina les dues formes (verbal i no verbal); de vegades els gestos i les paraules es contradiuen.
Relacions entre Comunicació Verbal i No Verbal
- Repetició: Coincidència.
- Contradicció: El no verbal s'oposa al verbal.
- Substitució: Es transmet amb gestos.
- Complementació: El no verbal complementa el verbal.
- Accentació: El gest accentua les paraules.
- Regulació: Permet una comunicació fluida.
Estils de Comunicació i Relació
Estil Sumís
No expressa sentiments ni opinions, accepta arguments i decisions dels altres.
Estil Agressiu
Sotmet i no respecta els altres, ataca la persona i no el fet.
Estil Assertiu
La persona diu el que pensa respectant els altres. Defensa els propis drets respectant els dels altres, sap dir 'no' de forma adequada, ataca els problemes, no la persona.
L'Observació
- Sistemàtica: Centrada en factors concrets.
- No sistemàtica: Centrada en tot, però sense fixar-se en res en concret.
En l'àmbit auxiliar: Observar signes i símptomes.
Control Emocional
Les tensions en l'ambient de treball poden provocar reaccions incontrolades. És important mantenir un nivell d'estrès adequat.
Síndrome de Burnout (Treballador Cremat)
Síndrome del treballador cremat o saturat. Consells: aprendre a relaxar-se, capacitat de desconnectar, acceptar que no es pot fer tot.
Tècniques de Relaxació
Permet reduir o desconnectar processos mentals. És important centrar-se: "què he de fer i estar en allò que em pertoca".
La Relació d'Ajuda en l'Àmbit Professional
Ajudar: Fer tot allò que es pugui, posant els mitjans perquè es pugui fer.
Etapes de la Relació d'Ajuda
- Fase inicial: S'identifiquen els problemes.
- Fase intermèdia: Es realitza el pla de cures.
- Fase final: Etapa de confirmació.
Característiques Clau de la Relació d'Ajuda
- Escolta activa.
- Empatitzar: Entendre la persona i la seva situació.
- Acord parcial: Capacitat per cedir i arribar a acords.
- Recompensar: Reforços positius.
- Ajudar a pensar: Ajudar el pacient a entendre què ha de fer.
- Donar informació útil: Informació positiva, concreta i clara.
- Tocar: Sense por al contacte (quan sigui apropiat).
- Escollir moment i lloc apropiat.
- Entorn: Facilitar la comunicació amb la família, promoure xarxes socials, etc.