Habilitats Emocionals i Estils Educatius: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,21 KB
Habilitats Bàsiques per a la Competència Emocional (Saarni)
- Presa de consciència de les emocions pròpies: Consciència dels sentiments i emocions pròpies, capacitat d’interpretar emocions d'altres, empatia.
- Capacitat per identificar i comprendre les emocions dels altres: Enteniment que les altres persones poden comunicar emocions a través de l'expressió facial.
- Capacitat per expressar verbalment emocions de manera apropiada als usos de la cultura a la qual es viu.
- Capacitat per empatitzar amb les experiències emocionals dels altres: L'empatia és importantíssima, permet connectar emocionalment amb altres i posar-se al seu lloc per entendre'ls.
- Presa de consciència que un estat emocional intern no ha de correspondre amb una manifestació emocional externa: És important saber diferenciar l'expressió emocional de l’estat emocional intern perquè afavoreix les relacions amb els altres.
- Capacitat per enfrontar-se de forma adaptativa a les emocions aversives i a les circumstàncies estressants: Requereix saber regular la intensitat i durada de les emocions, i saber expressar-les correctament.
- Presa de consciència sobre com es comuniquen les emocions.
- Capacitat per l’auto-eficiència emocional: Acceptació de l’experiència emocional personal, tant positiva com negativa.
Estils Educatius
Educatiu-Democràtic
Pares exigents però sensibles, afectuosos i comprensius. Accepten la progressiva autonomia dels fills. Comunicació oberta, regles flexibles i tolerants. Cura dels fills i accepten un alt nivell d’afecte. Disciplina inductiva quan s’originen conflictes, se’ls explica el propòsit de les regles mitjançant el diàleg, escolten opinions i raonen per evitar càstigs físics o imposicions. Conseqüències: alts nivells d’autoestima i autocontrol, socialment competents, hàbils en les relacions i millor rendiment escolar. Sèrie de valors socials i morals ben interioritzats.
Educatiu-Autoritari
Normes rígides, poca interacció social i sense opció a negociar. Exigeixen molt, càstigs severs, sovint físics. Retiren l'afecte. Exigències inapropiades, contraindicades, critiquen el fracàs. Comunicació pobre i independència escassa. Conseqüències: baixa autoestima, aparició de conductes rebels i agressives, conductes passives i aparició d'inseguretats perdurables.
Educatiu Permissiu-Indulgent
Actitud de sobreprotecció, passiva envers les actituds del nen. Exigència moderada i no gaire autoritaris. Tendeixen a no utilitzar estratègies d’imposició de càstigs. Conseqüències: Tenir bona imatge d’ells mateixos, confiança en les seves possibilitats, creatius i enginyosos, oberts socialment.
Educatiu Permissiu-Negligent
No imposen límits i tampoc entreguen afecte. Es concentren en els seus problemes personals i no tenen temps pels nens. Substitueixen l’afecte per materials i objectes. Conseqüències: Agressius, destructius, conductes delictives, autoestima i autocontrol baix, mals estudiants i fracàs escolar.