Guionatge: Ideació, Escriptura i Tècniques Creatives
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,93 KB
GUIÓ. TEORIA DE LA IDEA
Idea: procés mental fruit de la imaginació. Creativitat: plasmació d'aquestes idees. Originalitat: és el que fa que un text sigui diferent d'un altre, és la marca individual del text.
QUÈ HEM DE FER PER SER CREATIUS?
Fluïdesa ideacional: ser capaços de generar una gran quantitat d'idees. Capacitat per establir associacions entre elements distants: hem de saber buscar sempre noves relacions entre dos elements al marge de les que ja coneixem. Intuïció o abducció: capacitat d'establir hipòtesis a partir de dades mínimes. Flexibilitat mental: capacitat d'enfocar qualsevol problema des de moltes perspectives diferents i innovadores.
TÈCNIQUES D'IDEACIÓ
Estímuls a l'atzar: qualsevol objecte trobat a l'atzar pot servir per estimular la creativitat. Exemple: Brainstorming, tècnica de producció d'idees molt emprada en els processos creatius vinculats, sobretot, al món de la publicitat, el màrqueting i la indústria.
PROCÉS DE BRAINSTORMING
- Centrar-se en la quantitat: com més idees hi hagi, més possibilitats d'obtenir-ne una de més efectiva i innovadora.
- Retenir les crítiques: les crítiques s'han de guardar per a una altra fase, volem moltes idees.
- Buscar les inusuals: noves perspectives i solucions poden servir per a presentar, potser, la millor solució.
- Combinar i millorar les idees: les idees proposades es poden combinar i millorar sense censurar, durant la sessió de grup.
FASES DEL BRAINSTORMING
- Dir: tot s'hi val. 15-30 minuts.
- Esporgar: es fa una primera selecció, eliminant el que és impossible.
- Triar: seleccionem la més bona per a les nostres necessitats i possibilitats.
Estímuls induïts: ens obliguen a pensar a partir d'una sèrie de condicionants que guien el nostre procés creatiu. Inspiració: pot arribar-nos mitjançant estímuls interns (experiències pròpies) i estímuls externs (enriqueixen el procés, actuen com a catalitzadors que ens ajuden a conèixer-nos a nosaltres mateixos).
EINES PER A LA IDEACIÓ
La creativitat és la capacitat per fer variacions sobre un mateix tema, de barrejar coses conegudes per obtenir resultats inesperats, trobar les semblances entre coses que són diferents i les diferències entre coses que semblen iguals.
- Treball diari.
- Desgranar elements.
- Utilitzar diagrames per fer associacions.
- Scamper: tècnica de creativitat. Bàsicament és una llista on es generen noves idees en realitzar accions sobre una idea base. S'utilitzen principalment per a millorar un producte. Un cop ben definit l'objectiu, es comença a buscar idees basant-se en preguntes que deriven de les accions que planteja la tècnica: substituir, combinar, adaptar, modificar, buscar altres usos, eliminar i canviar la forma.
- Hi ha 6 camps on presumiblement trobarem una idea que són:
- Idea seleccionada: aquest tipus d'idea sorgeix de la nostra memòria o vivència personal. Té un caràcter personal.
- Idea verbalitzada: és la que sorgeix d'allò que algú ens explica, un cas, quan escoltem un comentari, etc.
- Idea llegida (for free): quan llegim un diari, una revista, o un llibre i ens dóna una idea per desenvolupar la nostra història.
- Idea transformada (twist): és una idea que neix d'una ficció, d'una pel·lícula, llibre o una obra de teatre.
- Idea sol·licitada: és una idea d'encàrrec.
- Idea buscada: és la que trobem després d'un estudi per saber quin és el tipus de pel·lícula que falta al mercat.
- Recórrer als mites: hi ha idees que poden partir de mites clàssics de l'antiguitat com "La metamorfosi" i "L'Ars Amatoria d'Ovidi".
ETAPES DE L'ESCRIPTURA DEL GUIÓ
Premissa: és una idea simple o un concepte. Sorgeix amb la pregunta "Què passaria si...?" Storyline: s'escriu una línia argumental, que ens explica qui és el protagonista, quin és el conflicte i què fa per aconseguir el seu objectiu. Sinopsi: consisteix en un o més paràgrafs que descriuen la línia narrativa bàsica. Investigació: es tracta de buscar documentació sobre el tema que es vol tractar. Caracterització de personatges: es tractarà d'una llista dels diferents personatges que apareixen seguint un ordre d'importància, es fa una descripció de cada un d'ells: física, psíquica, gustos, opinions, idees. Tractament: visualitza la història tal com es desenvoluparà a la pantalla i ofereix una descripció de les accions i les escenes principals en forma reduïda. És útil per veure el to de la història. El tractament ha de cridar l'atenció i estimular el productor. Escaleta: esquelet narratiu. Ens serveix per dividir l'argument en seqüències i escenes. Temps i lloc on transcorre l'acció. Descripció de l'acció. Guió literari: s'organitza en escenes que no acostumen a enumerar-se. Cada escena té un encapçalament, que indica si estem en interiors o exteriors. Guió tècnic: és la suma del guió literari més totes les consideracions tècniques per a portar a terme la filmació com ara: il·luminació, moviment de càmera, enquadrament, efectes, àudio i música. Storyboard: és una visualització del guió tècnic en forma semblant al còmic. Cada vinyeta correspon a un pla, on es pot indicar els moviments dels personatges o de càmera.