Guia de Sintaxi i Literatura Catalana: Barroc i Il·lustració
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,82 KB
Funcions Sintàctiques Essencials
Subjecte
Fa l'acció del verb i hi concorda. Pot ser un substantiu, un pronom o un infinitiu.
Predicat
El nucli del qual és el verb.
Complement Directe (CD)
Element sobre qui recau l'acció del verb (persona o cosa). Es pot substituir per
el,la,els,les.Complement Indirecte (CI)
Destinatari de l'acció del verb. Sempre porta
aoper a. Es pot substituir perli.Complement de Règim Verbal (CRV)
Es pot substituir per
allò.Atribut
Acompanya verbs copulatius: ser, estar o semblar.
Complement Predicatiu (C. Pred.)
Complementa el subjecte i el verb, o complementa el verb i el CD. Sol ser un adjectiu.
Complement Circumstancial de Manera (CCM)
Sol ser un adverbi.
Combinacions Pronominals
Li + el = l'hiLi + la = la hiLi + els = els hiLi + les = les hi
Literatura Catalana: Barroc i Il·lustració
Recordatori del Barroc
El Barroc va ser el corrent cultural i artístic posterior al Renaixement, on predominava una visió pessimista de la vida. Els temes recurrents eren la fugacitat del temps, la fortuna i l'atzar.
La Il·lustració
Període històric posterior al Barroc, en el qual la raó es converteix en el revulsiu que ha de canviar l'obscuritat i el desengany de l'època barroca. Es coneix com el Segle de les Llums perquè il·lumina el camí.
Característiques de la Il·lustració
- Esperit crític amb normalització de l'ús i l'aplicació del mètode matemàtic a la raó.
- L'ésser humà és feliç.
- Reivindicació de la llibertat i els drets individuals.
- Voluntat de recuperar i organitzar tot el coneixement de la Humanitat.
Baldiri Reixac (1703-1781)
Va ser un pedagog i religiós. Poc després d'acabar els estudis, li van adjudicar el càrrec de rector a la parròquia de Sant Martí d'Ollers. El cas de Reixac és especial, ja que coneixia cinc llengües i la seva preocupació per l'educació i les tècniques pedagògiques el van portar a treballar de valent per fer més accessibles els coneixements als infants i inculcar als pares la importància d'ensenyar els fills.
La Prosa Didàctica durant la Il·lustració
Tenia com a objectiu ensenyar la població. Els textos i llibres eren útils per a infants i famílies, rectors i mestres que volien educar.
Instruccions per a l'ensenyança de minyons
L'autor és Baldiri Reixac. Va ser publicat l'any 1749. Es concentra en l'àmbit de la pedagogia. Funciona com a obra de consulta, atès que conté una enciclopèdia, un diccionari i gramàtiques que tracten de pedagogia, a més d'un manual d'instruccions de temes diferents. Explica i defensa la necessitat de transmetre els coneixements segons estratègies. Representa una gran tasca duta a terme per agrupar el coneixement existent.
L'Aprenentatge de les Llengües segons Reixac
Reixac insistia en la necessitat d'educar els infants en la llengua materna i no en llatí. Defensava un ordre lligat a l'ús:
- Català: Idioma de la pàtria.
- Llatí: Llengua de l'Església i d'alta cultura.
- Castellà: A gran part d'Espanya es parla castellà i és la llengua oficial del regne.
- Francès: Llengua de cultura del segle XVIII.
- Italià: Es parla a Roma.