Guia de Sintaxi i Literatura Catalana: Barroc i Il·lustració
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,82 KB
Funcions Sintàctiques Essencials
Subjecte
Fa l'acció del verb i hi concorda. Pot ser un substantiu, un pronom o un infinitiu.
Predicat
El nucli del qual és el verb.
Complement Directe (CD)
Element sobre qui recau l'acció del verb (persona o cosa). Es pot substituir per
el
,la
,els
,les
.Complement Indirecte (CI)
Destinatari de l'acció del verb. Sempre porta
a
oper a
. Es pot substituir perli
.Complement de Règim Verbal (CRV)
Es pot substituir per
allò
.Atribut
Acompanya verbs copulatius: ser, estar o semblar.
Complement Predicatiu (C. Pred.)
Complementa el subjecte i el verb, o complementa el verb i el CD. Sol ser un adjectiu.
Complement Circumstancial de Manera (CCM)
Sol ser un adverbi.
Combinacions Pronominals
Li + el = l'hi
Li + la = la hi
Li + els = els hi
Li + les = les hi
Literatura Catalana: Barroc i Il·lustració
Recordatori del Barroc
El Barroc va ser el corrent cultural i artístic posterior al Renaixement, on predominava una visió pessimista de la vida. Els temes recurrents eren la fugacitat del temps, la fortuna i l'atzar.
La Il·lustració
Període històric posterior al Barroc, en el qual la raó es converteix en el revulsiu que ha de canviar l'obscuritat i el desengany de l'època barroca. Es coneix com el Segle de les Llums perquè il·lumina el camí.
Característiques de la Il·lustració
- Esperit crític amb normalització de l'ús i l'aplicació del mètode matemàtic a la raó.
- L'ésser humà és feliç.
- Reivindicació de la llibertat i els drets individuals.
- Voluntat de recuperar i organitzar tot el coneixement de la Humanitat.
Baldiri Reixac (1703-1781)
Va ser un pedagog i religiós. Poc després d'acabar els estudis, li van adjudicar el càrrec de rector a la parròquia de Sant Martí d'Ollers. El cas de Reixac és especial, ja que coneixia cinc llengües i la seva preocupació per l'educació i les tècniques pedagògiques el van portar a treballar de valent per fer més accessibles els coneixements als infants i inculcar als pares la importància d'ensenyar els fills.
La Prosa Didàctica durant la Il·lustració
Tenia com a objectiu ensenyar la població. Els textos i llibres eren útils per a infants i famílies, rectors i mestres que volien educar.
Instruccions per a l'ensenyança de minyons
L'autor és Baldiri Reixac. Va ser publicat l'any 1749. Es concentra en l'àmbit de la pedagogia. Funciona com a obra de consulta, atès que conté una enciclopèdia, un diccionari i gramàtiques que tracten de pedagogia, a més d'un manual d'instruccions de temes diferents. Explica i defensa la necessitat de transmetre els coneixements segons estratègies. Representa una gran tasca duta a terme per agrupar el coneixement existent.
L'Aprenentatge de les Llengües segons Reixac
Reixac insistia en la necessitat d'educar els infants en la llengua materna i no en llatí. Defensava un ordre lligat a l'ús:
- Català: Idioma de la pàtria.
- Llatí: Llengua de l'Església i d'alta cultura.
- Castellà: A gran part d'Espanya es parla castellà i és la llengua oficial del regne.
- Francès: Llengua de cultura del segle XVIII.
- Italià: Es parla a Roma.