Guia de Sintaxi i Literatura Catalana: Barroc i Il·lustració

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,82 KB

Funcions Sintàctiques Essencials

  • Subjecte

    Fa l'acció del verb i hi concorda. Pot ser un substantiu, un pronom o un infinitiu.

  • Predicat

    El nucli del qual és el verb.

  • Complement Directe (CD)

    Element sobre qui recau l'acció del verb (persona o cosa). Es pot substituir per el, la, els, les.

  • Complement Indirecte (CI)

    Destinatari de l'acció del verb. Sempre porta a o per a. Es pot substituir per li.

  • Complement de Règim Verbal (CRV)

    Es pot substituir per allò.

  • Atribut

    Acompanya verbs copulatius: ser, estar o semblar.

  • Complement Predicatiu (C. Pred.)

    Complementa el subjecte i el verb, o complementa el verb i el CD. Sol ser un adjectiu.

  • Complement Circumstancial de Manera (CCM)

    Sol ser un adverbi.

Combinacions Pronominals

  • Li + el = l'hi
  • Li + la = la hi
  • Li + els = els hi
  • Li + les = les hi

Literatura Catalana: Barroc i Il·lustració

  1. Recordatori del Barroc

    El Barroc va ser el corrent cultural i artístic posterior al Renaixement, on predominava una visió pessimista de la vida. Els temes recurrents eren la fugacitat del temps, la fortuna i l'atzar.

  2. La Il·lustració

    Període històric posterior al Barroc, en el qual la raó es converteix en el revulsiu que ha de canviar l'obscuritat i el desengany de l'època barroca. Es coneix com el Segle de les Llums perquè il·lumina el camí.

  3. Característiques de la Il·lustració

    • Esperit crític amb normalització de l'ús i l'aplicació del mètode matemàtic a la raó.
    • L'ésser humà és feliç.
    • Reivindicació de la llibertat i els drets individuals.
    • Voluntat de recuperar i organitzar tot el coneixement de la Humanitat.
  4. Baldiri Reixac (1703-1781)

    Va ser un pedagog i religiós. Poc després d'acabar els estudis, li van adjudicar el càrrec de rector a la parròquia de Sant Martí d'Ollers. El cas de Reixac és especial, ja que coneixia cinc llengües i la seva preocupació per l'educació i les tècniques pedagògiques el van portar a treballar de valent per fer més accessibles els coneixements als infants i inculcar als pares la importància d'ensenyar els fills.

  5. La Prosa Didàctica durant la Il·lustració

    Tenia com a objectiu ensenyar la població. Els textos i llibres eren útils per a infants i famílies, rectors i mestres que volien educar.

  6. Instruccions per a l'ensenyança de minyons

    L'autor és Baldiri Reixac. Va ser publicat l'any 1749. Es concentra en l'àmbit de la pedagogia. Funciona com a obra de consulta, atès que conté una enciclopèdia, un diccionari i gramàtiques que tracten de pedagogia, a més d'un manual d'instruccions de temes diferents. Explica i defensa la necessitat de transmetre els coneixements segons estratègies. Representa una gran tasca duta a terme per agrupar el coneixement existent.

  7. L'Aprenentatge de les Llengües segons Reixac

    Reixac insistia en la necessitat d'educar els infants en la llengua materna i no en llatí. Defensava un ordre lligat a l'ús:

    • Català: Idioma de la pàtria.
    • Llatí: Llengua de l'Església i d'alta cultura.
    • Castellà: A gran part d'Espanya es parla castellà i és la llengua oficial del regne.
    • Francès: Llengua de cultura del segle XVIII.
    • Italià: Es parla a Roma.

Entradas relacionadas: