Guia SEO: Credibilitat de Fonts, Drets d'Autor i Anàlisi d'Audiències

Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,8 KB

Credibilitat de les Fonts d'Informació

Autoria

Individual, institucional, corporativa, editorial.

Qualitat del Contingut

Actualitzacions, fonts de referència, errors.

Aspectes Formals, Organització i Facilitat d'Accés

Rapidesa, explicacions.

Accés a la Informació

Societat xarxa, cultura participativa i prosumidors.

Propietat Intel·lectual

Normes i principis que regulen els drets morals i patrimonials que la llei cedeix a l'autor per una creació durant la seva vida i 70 anys després de la seva mort.

Ús

Titular o entitats de gestió dels drets (SGAE, CEDRO, VEGAP, DAMA).

Drets Morals

Irrenunciables i inalienables (tota la vida).

Drets d'Explotació

  • Reconeixement de l'autor/artista i integritat de l'obra.
  • Reproducció: comunicació i obtenció de còpies.
  • Distribució: originals i còpies al públic.
  • Comunicació pública: accés sense distribució.
  • Transformació: traducció, adaptació.
  • Obres completes: cessió dels drets.

Domini Públic

Expiració del plaç de protecció dels drets d'autor (70 anys) i l'obra pot ser explotada per tothom.

Copyright

Informar de qui és el titular o cessionari en exclusiva del dret d'explotació i restringeix o prohibeix l'ús d'una obra (TDR) – S'ha de demanar permís per explotar l'obra.

Copyleft

Autoritza l'explotació d'una obra en totes o determinades condicions (Creative Commons).

Tipus de Llicències Creative Commons

  • BY (Atribució): Citació de l'autor. Es permet qualsevol explotació de l'obra, incloent-hi una finalitat comercial, així com la creació d'obres derivades, la distribució de les quals també està permesa sense cap restricció.
  • SA (Share Alike: Compartir igual): Es permet l'ús comercial de l'obra i de les possibles obres derivades, la distribució de les quals s'ha de fer amb una llicència igual a la que regula l'obra original.
  • NC (No comercial): Es permet la generació d'obres derivades sempre que no se'n faci un ús comercial. Tampoc es pot utilitzar l'obra original amb finalitats comercials.
  • ND (No Derivatives: No modificacions): Es permet l'ús comercial de l'obra però no la generació d'obres derivades.

Plagi

No respectar la condició de reconeixement de l'autor.

  • Repetir text sense fer referència a l'autor.
  • Copiar imatges, música.
  • Parafrasejar un text.
  • Comprar un treball i presentar-lo com a propi.

Citació de Fonts Segons el Termcat

Llibre

AUTORIA. Títol. Edició. Lloc: Editorial, any. Núm. v. (Col·lecció; núm.) ISBN núm. (opcional)

Diari

AUTORIA (si hi consta). "Títol de l'article". Nom del diari [Lloc d'edició] (dia mes any), núm., p.

Document en Línia

AUTOR. Títol [En línia]. Edició o versió. Lloc de publicació: editorial o distribuïdora, any de publicació. [Consulta: data]

Internet com a Font d'Informació

Procés de Cerca

S'inicia quan es planteja una necessitat d'informació i finalitza quan es disposa de la informació.

Fases

  1. Analitzar el problema i identificar les necessitats d'informació.
  2. Seleccionar la font o sistema d'informació.
  3. Cercar la informació.
  4. Valorar l'adequació dels resultats.
  5. Gestionar i fer ús de la informació.

Cercadors

L'aranya captura el contingut a la xarxa, ho diposita en bases de dades i ho ordenen i finalment recuperen els continguts segons les consultes.

Internet Invisible

No es troba indexada a cap cercador, presenta formats incompatibles, intranet (llocs de pagament), webs autoexcloses de la indexació.

Tipus de Cerques

  • Interrogació: Casella de cerca.
  • Simple: Introduir filtres.
  • Avançada: Concretar equació de cerca.
  • Operadors: Connectar els temes de cerca.

Operadors Booleans o Lògics

  • Intersecció: A AND B
  • Unió: A OR B
  • Exclusió: A (NOT B)

Operadors Posicionals

  • Frase exacta: "..."
  • Truncament: *
  • Delimitar: NEAR ADJ

Operadors de Rang o Comparació

  • = X: tots documents X
  • < X: inferior a X
  • > X: Superior a X

Operadors de Presència o Absència

Exemple: Publicitat AND (C OR D) (Publicitat AND C) OR T V

Cerques Acadèmiques

Google Scholar: És un cercador especialitzat en cerques acadèmiques que fa cerques avançades i permet crear alertes i fer seguiments d'informacions.

RSS

Realitzen seguiments d'informació a Internet sense necessitat d'un navegador.

Marcadors Socials

Permeten guardar en línia les adreces dels recursos informatius que ens interessen i compartir-los. (Delicious)

Catàlegs de Biblioteques i Hemeroteques

Són fonts d'informació secundàries que inclouen el llistat de totes les obres. Fan d'intermediaris i es poden fer cerques de tot tipus: CCUC – PUC.

Audiències

Conjunt de persones que escolta, llegeix, mira o fa ús d'un determinat producte a un mitjà comunicatiu.

Públic Objectiu

Grup d'individus al qual s'adreça un determinat missatge, producte o servei. És major que l'audiència.

Anàlisi d'Audiències

Conjunt de mètodes de recerca usats per obtenir informació quantitativa o qualitativa sobre audiències.

Mesura d'Audiències

Conèixer el comportament dels públics, decidir la programació, decidir on, quan i amb quina freqüència publicitar-nos.

Entradas relacionadas: