Guia per seleccionar contes i promoure la lectura infantil
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,2 KB
Criteris de selecció de contes infantils
Els contes són relats de caràcter fictici o real, un instrument didàctic per a estimular la fantasia i la imaginació dels infants. Hi ha diferents tipus de contes, orals i escrits. És necessari buscar una sèrie d'aspectes a l'hora de seleccionar contes escrits, depèn de si el conte va a ser explicat pel professorat o manipulat pels infants, doncs s'han de tenir en compte diferents aspectes per a seleccionar-los.
Primer, cal que mirem l'edat i el moment evolutiu de cada infant, segons l'etapa. Les principals etapes són: motora i fantàstica. També caldrà tenir en compte els interessos que volem transmetre a l'alumnat i les necessitats que aquest tingui, trobant els contes que més els puguin divertir i que a més desenvolupin les seves capacitats. A més, hem d'oferir als infants contes de diferents gèneres:
- Narrativa
- Poesia
- Teatre
Així podrem utilitzar marionetes, titelles, etc. Finalment, cal variar els temes dels contes, escollint diverses temàtiques i combinant contes clàssics i tradicionals.
El que és veritablement important és utilitzar un conte que transmeti valors als infants. Un dels tipus de contes que es poden treballar a classe de manera didàctica i entretinguda són els meravellosos, ja que d'aquesta forma es pot crear un ambient teatral. Hansel i Gretel és un conte divertit que posseeix els criteris per a apropar l'alumnat a la lectura.
Objectius educatius de la literatura
Consisteix a ensenyar a l'alumnat una bona lectura d'obres literàries. D'aquesta forma, els infants descobriran la lectura com una font satisfactòria d'aprenentatge, i tindran l'oportunitat de gaudir d'experiències a través de la lectura.
Els objectius principals de l'ensenyament de la literatura són, entre d'altres:
- Fomentar el gust per la lectura i l'interès creatiu de l'alumnat.
- Aprendre a través d'una bona comprensió lectora.
- Comprendre una gran mostra de textos literaris.
Per a treballar aquests objectius, seria una bona opció crear un racó literari per a promoure l'apropament a la lectura.
El paper dels mestres en la promoció lectora
Per a apropar l'alumnat a la literatura no es necessita cap fórmula magistral. La missió del professorat és crear consciència de lector i no solament impartir classe de literatura, sinó desenvolupar la competència lectora. Per aquest motiu, cal crear espais a l'aula i a l'escola que afavoreixin l'apropament de la literatura als infants, sense imposicions i amb interès. Per això, calen mestres compromesos i convençuts que transmetin una actitud positiva cap als llibres.
Funcions de la literatura infantil i juvenil
Segons Teresa Colomer, les funcions de la literatura infantil i juvenil són 3:
- Accés a l'imaginari col·lectiu.
- Aprenentatge de models narratius, poètics i icònics.
- Socialització cultural.
Les 3 funcions segons Teresa Colomer
La primera funció, aquesta és el conjunt de mites, imatges i símbols que les persones utilitzem per a entendre el món i les relacions que mantenim amb els altres.
La segona, els models narratius, podríem dir que aquests són amb els que més s'identifiquen els infants, degut a que tenen una estructura fixa (situació inicial o presentació, una trama amb unes accions i un desenllaç) i perquè es pot utilitzar en el dia a dia per a contar diferents anècdotes o successos de la vida quotidiana. Un exemple: Gramàtica de la fantasia de Gianni Rodari o llibres de Roald Dahl.
Parlant del model poètic, aquest es troba avui dia amb una producció molt baixa. Colomer afirma que és necessari per al primer cicle de primària i l'etapa de la infància, degut a la musicalitat i els estímuls motors i de reconeixement que es poden emprar en la seva pràctica, com també ho pot fer l'aparició dels models icònics.
Per últim, cal dir també que la LIJ compleix una funció socialitzadora importantíssima, tant amb l'alumnat entre si com amb la resta del món, degut a que poden millorar la seva percepció del món i dialogar sobre diferents aspectes.