Guia per a un Son Saludable a l'Escola Infantil: Rutines i Ambientació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,43 KB

Un son saludable

Dormir bé és un factor essencial per a l'infant: permet a l’organisme recuperar-se i preparar-se per a les noves activitats. En el cas dels infants, a més, ajuda que els processos de creixement i maduració es desenvolupin normalment.

Aspectes clau per a un son agradable

Per tal que el son sigui agradable, cal tenir presents dos aspectes:

  • El patró del son: Cada infant ha de dormir les hores necessàries i fer-ho amb la freqüència que ho necessiti.
  • La qualitat del son: A més de deixar que cada nadó i cada infant dormi amb la freqüència i la durada que necessiti, cal afavorir que el son sigui de qualitat. Ha de poder dormir sense sorolls ni interrupcions, en un entorn amb una il·luminació, temperatura i higiene adequada, sobre un suport adient i, en general, en un ambient agradable que el faci sentir còmode i segur.

Rutines abans d'anar a dormir

  • Fer les activitats d’higiene prèvies (anar al lavabo, rentar-se les mans i assecar-se). Cal que es facin de forma ordenada i tranquil·la.
  • Agafar els objectes que cadascú necessita per dormir.
  • Descalçar-se i deixar les sabates al seu lloc.
  • Estirar-se a la gandula o al matalàs. Cada infant ha de saber quin lloc li correspon.

El paper de l'educador/a en la preparació del son

L’educador/a, per la seva banda, ha de crear un ambient que afavoreixi el son. Per fer-ho:

  • Abaixar les persianes o atenuar la llum per deixar el dormitori en la penombra.
  • Posar música relaxant o cantar una cançó de bressol.
  • Oferir a l'infant que ho necessiti un objecte de transició i respectar el ritual de cada infant (per exemple, si necessita xumet).
  • Parlar molt suaument, gairebé amb murmuris, desitjant-los que tinguin un bon son, acompanyant els gestos amb l’expressió de silenci.

Durant el son: Vigilància i atenció

A l’escola infantil, les estones en què els infants dormen no són un període de descans per a l’educador/a.

Durant aquesta estona, l'educador/a ha d’estar pendent del son dels infants, satisfer qualsevol necessitat que sorgeixi, comprovar i vigilar el seu descans i detectar qualsevol situació anòmala per comunicar-la posteriorment a les famílies.

Condicions ambientals per afavorir el son

  • Llum i foscor: En els moments del son diürn no cal una foscor total, però sí una mica de penombra.
  • Soroll i silenci: Cal evitar sorolls forts que puguin interrompre el son. Es poden prendre mesures per mitigar aquests sorolls (vidres dobles, portes, aïllants acústics). A més, no parlarem alt a prop d'on dormen, no deixarem mòbils o altres aparells que puguin fer soroll a la sala, i evitarem que les activitats d’altres infants que estan desperts destorbin el son dels que dormen.
  • Ventilació: El lloc on dormen s’ha de poder ventilar, i això s’ha de fer periòdicament.
  • Temperatura: Serà necessari tenir equips per refrescar o escalfar l’habitació quan calgui.
  • Higiene: Els espais, els llitets, els llençols i els objectes de transició han de complir amb tots els requisits higiènics.

Entradas relacionadas: