Guia de Recollida i Transport de Mostres Biològiques per a Anàlisi
Enviado por Chuletator online y clasificado en Medicina y Salud
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,67 KB
Mostres Biològiques: Recollida, Transport i Normes Generals
MOSTRES: Per confirmar o arribar a un diagnòstic, el metge es serveix d'una sèrie d'analítiques.
Normes Generals per a la Recollida i Transport de Mostres
- Totes les mostres es manipularan amb guants.
- Ens rentarem les mans abans i després de realitzar la tècnica.
- S'informarà a l'usuari de la tècnica a realitzar.
- Es mantindrà la intimitat del pacient.
- Aplicarem totes les mesures d'asepsia per no contaminar la mostra.
- Totes les peticions han d'estar degudament complimentades.
- Les mostres han d'anar acompanyades del petitori.
Mostres a Temperatura Ambient
Guardar a nevera:
- Orines
- Mostres per a l'estudi de micobacteris
- Mostres vaginal i rectals
- Escovillons i exsudats per a l'estudi de fongs.
Mostres Incorrectes (Segons Laboratori)
- Mostres sense identificació
- Mostres sense el petitori o mal complimentat
- Saliva enlloc d'esput
- Si la tècnica de recollida no és correcta
- Els líquids orgànics (LCR, líquid pleural, líquid articular, etc.), biòpsies i mostres de quiròfans s'han d'enviar immediatament, mai guardar a la nevera.
Recollida d'Orina per a Analítica
- Micció espontània
- Sondatge vesical, punció suprapúbica
- Bossa pediàtrica
Micció Espontània
La mostra és la primera del matí. Cal rentar meticulosament els genitals externs amb aigua i sabó, separar els llavis en la dona i retirar el prepuci en els homes. Esbaldir finalment amb aigua abundant. Ressecar amb gases estèrils. Rebutjar la primera part de la micció i recollir la del mig i especialment l'última. Es recullen de 10 a 20 ml d'orina. Tapar el flascó, col·locar còmode a l'usuari, recollir el material, transportar la mostra al laboratori.
Sondatge Vesical
Sondar només quan sigui imprescindible, retirar la sonda tan aviat com es pugui, mantenir el circuit tancat durant el temps del sondatge.
Recollida d'Orina per Sondatge Vesical
- Primer s'ha de pinçar la sonda durant 15 minuts.
- Desinfectar amb povidona iodada la zona on es farà la punció, deixar assecar, punxar directament el catèter per la zona desinfectada i recollir uns 10 ml d'orina. Si la sonda està pinçada molt de temps, l'orina, al no poder sortir, entrarà cap endins i provocarà una infecció greu.
Recolector
És un sistema alternatiu a la sonda permanent, es recomana en aquells malalts incontinents o en estat de coma.
Recollida d'Orina per Diüresi
Indicacions:
- Valorar una insuficiència renal
- Valorar tractament diürètic
- Control excreció de proteïnes i ions en orina
Informació al Pacient
Informar al pacient del procediment a seguir i de la importància de recollir tot el volum d'orina, advertir que si durant aquests períodes hagués d'anar de ventre, ha d'intentar orinar tot al pot, indicar la recollida a les 7 del matí. Hi ha departaments que anoten el volum de cada micció.
Mostres de LCR (Líquid Cefaloraquidi)
- Rentar amb aigua, sabó antisèptic la zona lumbar i a continuació desinfectar amb povidona iodada, tapar amb talla estèril.
- Col·laborar amb el metge amb el que calgui.
- Un cop retirat el trocar, es pressiona la zona amb gases estèrils i es tapa.
- Enviar la mostra al laboratori.
- Després de la punció, col·locar l'usuari en decúbit supí sense coixí un mínim de 2 hores.
- Controlar la tensió arterial.