Guia pràctica de gestió de la informació i anàlisi d'audiències
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,43 KB
Gestió de la Informació
Qualitat
- Complementarietat: Documentar el contingut principal per enriquir i contextualitzar o situar la informació.
- Credibilitat: Quan es fa un ús intensiu de documentació, aquesta aporta credibilitat al producte i a l’empresa.
- Verificació: Relacionada amb la credibilitat; documentar-se és fonamental per donar informació fiable i versemblant.
Creativitat
- Funció previsora: Treballar i deixar en stand by diferents temes.
- Funció preparatòria: Ens documentem en el procés de documentació per a la creació d’un producte.
Rendibilitat
Funció de la documentació que permet reutilitzar els materials informatius generats per una empresa de comunicació (Ex: arxius).
Exemples de citació
Revista Científica
Cognom, inicials del nom de l'autor. (Any de publicació). Títol de l'article: subtítol. Títol de la revista: subtítol, vol.(núm), pàgina inicial-pàgina final. DOI o URL.
Exemple:
Ramírez-García, A., González-Fernández, N. & Salcines-Talledo, I. (2021). Familias vs. youtubers e instagrammers: adaptació del Alabama Parenting Questionnaire a la e-parentalitat en una mostra pilot. Aloma: revista de psicologia, ciències de l’educació i de l’esport Blanquerna, 39, (2), pp. 9-20.
Article de diari
Cognom, inicials del nom de l'autor. (any, dia mes). Títol de l'article: subtítol. Títol del diari, pàgina inicial-pàgina final o URL.
Exemple:
Molins Renter, A. (2020, 6 de juny). ¿Por qué las videoconferencias han terminado por cansarnos y estresarnos? La Vanguardia.
Audiència i Públic Objectiu
Què és l’audiència?
- L’audiència és el conjunt de persones que escolta, llegeix, mira o fa ús d’un determinat producte o mitjà comunicatiu. No és el mateix que el públic objectiu.
- El públic objectiu (target) és el grup d’individus al qual s’adreça un determinat missatge, producte o servei.
Per a què es mesuren les audiències?
- Decidir la programació (en el cas dels mitjans de comunicació).
- Decidir on, quan i amb quina freqüència publicitar-nos (en el cas de les empreses o institucions).
- Conèixer el comportament dels públics i les tendències de consum (dietes de mitjans).
Com es mesuren les audiències?
- Sondeig: És la selecció d’una mostra representativa a la qual se li demana informació exhaustiva sobre un determinat objecte d’estudi. Les dades obtingudes són estimacions.
- Panell: Tècnica de recollida d’informació que permet obtenir informació encara més detallada i al llarg del temps sobre una mateixa mostra de persones seleccionades (mateixes persones).
- L'audimetria / els audímetres: Tècnica per mesurar audiències televisives mitjançant l'audímetre. L'audímetre és un aparell connectat a la TV que permet mesurar automàticament i permanentment l’audiència i les condicions de consum televisiu (Ex: Kantar Media).
Avantatges del sistema d’audimetria
- Precisió: Es tenen dades de segon a segon.
- Fidelitat: Fa possible l’observació i anàlisi d’una mateixa llar/audímetre durant un llarg període de temps.
- Objectivitat: La informació sempre correspon al registre realitzat per l’audímetre.
Inconvenients del sistema d’audimetria
- Possibilitat d’errors humans en la introducció d’informació amb el comandament a distància.
- Els audímetres no recullen l’audiència en llocs públics (bars, restaurants...).
- L’audímetre només deixa constància de les accions i no de les opinions.
Què és el trossejat de programes?
És una tendència, estratègia dels canals que consisteix en dividir (trossejar) programes per a “maquillar” les dades d’audiència i fer que figurin com a programes independents.
Conceptes clau de l’anàlisi d’audiències a la televisió
- El rating: És el percentatge d’espectadors que veuen un programa o una cadena sobre el total de l’univers potencial de consum.
- El share (o quota de pantalla): Percentatge d’espectadors que veuen un programa o una cadena sobre el total d’espectadors que miren la televisió.
- Audiència acumulada: Nombre total d’espectadors que veuen un programa o una cadena com a mínim durant un minut.
- Audiència mitjana: Nombre d’espectadors que, de mitjana, veuen un programa sencer.
- Consum: Nombre d’espectadors que veuen la televisió en el període considerat.
Algunes pàgines web faciliten la radiografia de les audiències diàries, setmanals, mensuals partint de les dades d’audimetria de Kantar Media, FormulaTV i Barlovento Comunicación.
Mesurament de l’audiència
- L’audiència estadística: És la que mesura, quantifica, el consum partint de les estratègies que hem vist (sondeig, panell, audímetre).
- L’audiència social: Mesura l’impacte d’un programa/contingut partint de la conversa social que genera en les xarxes socials.
Tipus de drets legals de la propietat intel·lectual
- Drets morals: Aquests drets són irrenunciables i inalienables (no es poden cedir), acompanyen l’autor durant tota la seva vida.
- Drets d’explotació (drets patrimonials): A l’autor corresponen en exclusiva els drets d’explotació de la seva obra en qualsevol forma. Tanmateix, a diferència dels drets morals, els drets d’explotació sí es poden cedir.
- Reproducció: Fixar l’obra en un mitjà que permeti la seva comunicació i l’obtenció de còpies.
- Distribució: Posar a disposició del públic l’original o còpies.
- Comunicació pública: Tot acte pel qual una pluralitat de persones poden tenir accés a l’obra sense prèvia distribució d’exemplars.
- Transformació: Traducció, adaptació i qualsevol altre modificació en la forma, de la qual es derivi una obra diferent.
Copyright
- Té per objecte informar de qui és el titular o cessionari en exclusiva del dret d’explotació sobre una obra.
- A continuació del titular cal indicar el lloc i la data de divulgació de l’obra.
- Per fer servir aquest símbol no cal fer cap gestió administrativa, i qui el posa ho fa sota la seva responsabilitat. Ho podem registrar a: Registre de la Propietat Intel·lectual.
Copyleft
- Autoritza l’explotació de l’obra en totes o en determinades condicions sense haver de demanar permís.
Creative Commons (CC)
- No s’ha de confondre la llicència Creative Commons amb el domini públic.
- Amb el CC l’obra no és totalment lliure; l’autor decideix quins drets cedeix i com es pot utilitzar l’obra.
- La propietat no es cedeix, però els drets d’explotació, sí.