Guia de Planificació i Tècniques d'Estimulació per a Gent Gran

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,94 KB

Disseny de la Intervenció

El programa conté un pla, el pla un projecte, el projecte unes activitats i les activitats unes tasques.

Què és planificació o planificar?

Organitzar prèviament una activitat.

Què és un pla?

Una idea a realitzar.

Què és un programa?

Realització d’una activitat més concreta que el pla.

Què és un projecte?

Procés que inclou una sèrie d’activitats concretes que han de portar-se a terme amb la intenció de precisar el que es desitja intervenir i com es pensa fer-ho.

Què és una activitat?

Conjunt d’accions que es porten a terme per complir un objectiu determinat.

Què és una tasca?

Alguna cosa a fer en concret.

En quines d’aquestes es centra l’acció del tècnic?

En les activitats.

Metodologia:

Forma o manera en què anem a desenvolupar la intervenció.

Temporalització:

Distribució del temps en què realitzarem les diferents activitats i tasques.

Planning:

Calendari en el qual apareixen totes les activitats que es realitzaran.

Tècniques d’Estimulació i Animació per a Gent Gran

La necessitat de motivar i estimular en aquesta etapa de la vida comporta l'estudi de diferents actuacions i tècniques que acompanyen les AVD amb una finalitat terapèutica, variant segons la persona, l'estat de salut, nivell cultural, familiar, social, i segons les possibilitats de temps, espai i freqüència.

Objectius:

  • Ajuda a la prevenció
  • Reestructurar la vida diària
  • Desenvolupar la creativitat i llibertat de decisions
  • Mantenir el cos (exercici físic)
  • Tècniques de respiració i relaxació
  • Estimulació auditiva sensorial.

Teràpies i tècniques per sentir-se motivat:

  1. Psicomotricitat i teràpia psicomotriu
  2. Musicoteràpia
  3. Teràpia ocupacional
  4. Teràpia d’estimulació de grup (grups de conversa)
  5. Teràpia manual
  6. Teràpies vàries

Teràpies i Tècniques per a Sentir-se Motivats

Psicomotricitat o teràpia psicomotriu:

Consisteix en l’actuació mitjançant el cos, que actua com a intermediari en les funcions corporals. La psicomotricitat es dirigeix tant a l’infant com a l’adult en situació normal o d’estrès, així com als discapacitats físics o mentals. La psicomotricitat geriàtrica permet l’atenció de la persona gran.

Musicoteràpia:

Element indispensable en l'animació i estimulació. Si a més l'utilitzem com a teràpia, ajudarem a restaurar i augmentar la salut, tant física com mental. La utilització del so comporta l’experiència del moviment físic i mental.

Teràpia ocupacional:

És un mètode de tractament que permet rehabilitar, recuperar i desenvolupar la part més afectada i mantenir les seves aptituds físiques i socials.

Teràpia d’estimulació en grup:

El treball en grup és un mètode que ajuda a les persones a relacionar-se.

Teràpia manual:

(Manualitats). Aquesta teràpia no preveu la rehabilitació i recuperació, sinó més aviat el manteniment de la creativitat i el treball en grup.

Teràpies vàries:

Diverses activitats amb objectius diferents, per exemple: activitats amb l’entorn, visitar llocs diferents (teatre, etc.).

Organitzar una Activitat

Títol i nom de l’activitat:

Duració:

Destinataris:

Objectius específics:

Descripció i desenvolupament:

Assignació de recursos:

Adaptació o diferents opcions:

Avaluació del procés:

Sessió de l’activitat:

Passos a Seguir per Portar a Terme una Activitat

Execució:

Posar en pràctica tot allò planificat anteriorment.

Consideracions a l’hora d’executar:

  • Crear un clima òptim
  • Motivar als usuaris
  • Les persones no han de fer-ho obligades
  • Han d’entendre l’activitat
  • La duració ha de ser l’adequada

Cronograma:

Es delimiten i precisen les activitats.

Horari:

Instrument que serveix per presentar la planificació diària o setmanal.

Timing:

Organitzar les activitats complexes en un període curt de temps.

El Joc com a Recurs Terapèutic

El joc és una eina molt important en psicomotricitat i el seu objectiu és aconseguir la interacció de l'home amb el món que l'envolta.

El joc: A classificar

Objectius:

Coordinació òculo-manual i potenciació de la musculatura de les extremitats superiors.

Material:

Taules a l’altura adequada de l’ancià, ampolles, gots, plats, coberts.

Desenvolupament:

Aquest joc consisteix a classificar els objectes en funció del color, del tipus d’objecte, del material, de la mida, en els diferents compartiments proporcionats.

Entradas relacionadas: