Guia de Planificació i Tècniques d'Estimulació per a Gent Gran
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,94 KB
Disseny de la Intervenció
El programa conté un pla, el pla un projecte, el projecte unes activitats i les activitats unes tasques.
Què és planificació o planificar?
Organitzar prèviament una activitat.
Què és un pla?
Una idea a realitzar.
Què és un programa?
Realització d’una activitat més concreta que el pla.
Què és un projecte?
Procés que inclou una sèrie d’activitats concretes que han de portar-se a terme amb la intenció de precisar el que es desitja intervenir i com es pensa fer-ho.
Què és una activitat?
Conjunt d’accions que es porten a terme per complir un objectiu determinat.
Què és una tasca?
Alguna cosa a fer en concret.
En quines d’aquestes es centra l’acció del tècnic?
En les activitats.
Metodologia:
Forma o manera en què anem a desenvolupar la intervenció.
Temporalització:
Distribució del temps en què realitzarem les diferents activitats i tasques.
Planning:
Calendari en el qual apareixen totes les activitats que es realitzaran.
Tècniques d’Estimulació i Animació per a Gent Gran
La necessitat de motivar i estimular en aquesta etapa de la vida comporta l'estudi de diferents actuacions i tècniques que acompanyen les AVD amb una finalitat terapèutica, variant segons la persona, l'estat de salut, nivell cultural, familiar, social, i segons les possibilitats de temps, espai i freqüència.
Objectius:
- Ajuda a la prevenció
- Reestructurar la vida diària
- Desenvolupar la creativitat i llibertat de decisions
- Mantenir el cos (exercici físic)
- Tècniques de respiració i relaxació
- Estimulació auditiva sensorial.
Teràpies i tècniques per sentir-se motivat:
- Psicomotricitat i teràpia psicomotriu
- Musicoteràpia
- Teràpia ocupacional
- Teràpia d’estimulació de grup (grups de conversa)
- Teràpia manual
- Teràpies vàries
Teràpies i Tècniques per a Sentir-se Motivats
Psicomotricitat o teràpia psicomotriu:
Consisteix en l’actuació mitjançant el cos, que actua com a intermediari en les funcions corporals. La psicomotricitat es dirigeix tant a l’infant com a l’adult en situació normal o d’estrès, així com als discapacitats físics o mentals. La psicomotricitat geriàtrica permet l’atenció de la persona gran.
Musicoteràpia:
Element indispensable en l'animació i estimulació. Si a més l'utilitzem com a teràpia, ajudarem a restaurar i augmentar la salut, tant física com mental. La utilització del so comporta l’experiència del moviment físic i mental.
Teràpia ocupacional:
És un mètode de tractament que permet rehabilitar, recuperar i desenvolupar la part més afectada i mantenir les seves aptituds físiques i socials.
Teràpia d’estimulació en grup:
El treball en grup és un mètode que ajuda a les persones a relacionar-se.
Teràpia manual:
(Manualitats). Aquesta teràpia no preveu la rehabilitació i recuperació, sinó més aviat el manteniment de la creativitat i el treball en grup.
Teràpies vàries:
Diverses activitats amb objectius diferents, per exemple: activitats amb l’entorn, visitar llocs diferents (teatre, etc.).
Organitzar una Activitat
Títol i nom de l’activitat:
Duració:
Destinataris:
Objectius específics:
Descripció i desenvolupament:
Assignació de recursos:
Adaptació o diferents opcions:
Avaluació del procés:
Sessió de l’activitat:
Passos a Seguir per Portar a Terme una Activitat
Execució:
Posar en pràctica tot allò planificat anteriorment.
Consideracions a l’hora d’executar:
- Crear un clima òptim
- Motivar als usuaris
- Les persones no han de fer-ho obligades
- Han d’entendre l’activitat
- La duració ha de ser l’adequada
Cronograma:
Es delimiten i precisen les activitats.
Horari:
Instrument que serveix per presentar la planificació diària o setmanal.
Timing:
Organitzar les activitats complexes en un període curt de temps.
El Joc com a Recurs Terapèutic
El joc és una eina molt important en psicomotricitat i el seu objectiu és aconseguir la interacció de l'home amb el món que l'envolta.
El joc: A classificar
Objectius:
Coordinació òculo-manual i potenciació de la musculatura de les extremitats superiors.
Material:
Taules a l’altura adequada de l’ancià, ampolles, gots, plats, coberts.
Desenvolupament:
Aquest joc consisteix a classificar els objectes en funció del color, del tipus d’objecte, del material, de la mida, en els diferents compartiments proporcionats.