Guia per a l'Optimització de l'Espai en un Punt de Venda
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,2 KB
Estructura Interior i Disposició del Mobiliari
L'estructura interior ve determinada per l'arquitectura del local i la disposició del mobiliari.
Elements arquitectònics del local
Aquests elements són clau per definir l'organització de l'espai:
- Determinar el punt d'accés a la superfície de vendes.
- Identificar i localitzar la zona freda i la zona calenta.
- Distribuir les seccions, les avingudes i els passadissos.
- Planificar la circulació dels clients (itinerari, velocitat i durada).
Característiques de la disposició
La disposició que decidim ha de tenir tres característiques fonamentals:
- Utilització òptima de la superfície interior.
- Optimització dels costos d'inversió en instal·lacions.
- Optimització dels punts generals d'explotació.
La Distribució de la Superfície
La distribució de la superfície és crucial, ja que conforma la imatge que els clients tindran del punt de venda. La majoria dels grans establiments d'autoservei es guien pels següents principis:
- Fer que el client circuli per la major quantitat de seccions possible.
- Rendibilitzar la totalitat de la superfície disponible.
- Facilitar la compra al client.
- Minimitzar les accions i els costos d'emmagatzematge.
La distribució òptima
Es considera que una distribució és òptima quan facilita els moviments de la clientela, fa mínims els costos de mà d'obra i fa màximes les vendes.
Distribució de l'espai (percentatges recomanats)
- Àrea d'accés a la botiga i caixes: 5-10%
- Magatzem, oficines i serveis del personal: 10-15%
- Sala de vendes: 80%
Recomanacions per a un disseny eficient
- La forma idònia del local és rectangular.
- El magatzem ha de tenir accés directe des del carrer i fàcil accés a la sala de vendes.
- Els provadors s'han de situar a la zona freda.
- Els llocs de difícil accés es reserven per a oficines i magatzem.
- La caixa s'ha de col·locar a l'esquerra de la porta d'entrada.
Zones Calentes i Fredes
Són extensions que divideixen la superfície de vendes depenent de la situació del punt d'accés i el flux de clients.
Punts freds
Són aquells llocs de l'establiment el rendiment de vendes dels quals es troba per sota de la mitjana general. Són zones on els clients no passen, excepte si alguna cosa els crida l'atenció. Per exemple:
- La zona a l'esquerra de l'entrada de l'establiment.
- La part de darrere d'una columna.
- Racons i passadissos sense sortida.
- Zones fosques, amb soroll o mala olor.
- Lleixes massa altes o massa baixes.
Punts calents
Són aquells llocs on el rendiment de vendes és major que la mitjana de l'establiment. Poden ser de dos tipus:
- Naturals: generats per la mateixa arquitectura del local, la disposició del mobiliari, etc.
- Artificials: creats per elements tècnics com la il·luminació, el color o les ofertes.
Organització de les Seccions
La situació de les seccions és un dels factors més importants per obtenir el màxim benefici en el punt de venda. Una secció és l'agrupació d'articles de la mateixa naturalesa, exposats al públic conjuntament en un espai físic limitat. La seva definició és una de les primeres decisions que s'ha de prendre, i es realitza després d'analitzar l'entorn, la clientela, la competència i les necessitats del mercat.
Factors i restriccions a considerar
- Productes complementaris: han d'estar pròxims per seguir un ordre lògic que ajudi el comprador i influeixi positivament en la imatge de l'establiment.
- Pes, volum i fragilitat: aquests factors influeixen en l'esforç que requereix la seva compra.
- Productes de primera necessitat: no han d'estar massa a prop de l'entrada per fomentar el recorregut per la botiga.