Guia d'Objectius, Continguts, Avaluació i Programació Didàctica
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,94 KB
Objectius
Objectius: Finalitat d'una acció. Resultat esperat d'alguna cosa planificada. Permeten seleccionar continguts, són una guia. Característiques: Han de ser pocs, mesurables, realistes i realitzables.
Objectiu educatiu: Formulació de l'objectiu al qual es vol arribar després d'un procés d'aprenentatge.
- Objectius generals: Concreten les finalitats en capacitats a desenvolupar (millorar la coordinació).
- Objectius didàctics: Concreten els objectius generals en aprenentatges avaluables:
- Operatius (específics).
- Oberts (progressió).
Més específics:
- Objectius UD: Millorar la conducció d'una pilota amb l'extremitat inferior.
- Objectius sessió: Conduir 10m una pilota amb el peu hàbil en zig-zag (avaluable).
Formulació d'objectius: Verb en infinitiu. Han de contenir el que es pretén aconseguir.
Continguts
Continguts: Mitjà a través del qual s'assoleixen els objectius. Responen a "què?". Els continguts han de ser adequats als objectius, usuaris, finalitats...
Tipus de continguts:
- Conceptes: Representació mental, fet o objecte, idea abstracta. Substantius que poden ser referits a fets, idees o sistemes conceptuals.
- Procediments: Conjunt d'accions per aconseguir un objectiu ("saber fer"). Necessiten instruccions, milloren i es consoliden amb la pràctica. Es redacten en forma de substantiu referit a una acció.
- Actituds, valors i normes: Reflexió sobre els valors que s'han d'ensenyar. S'han de concretar les actituds amb un substantiu.
Continguts propis de l'activitat física
- Habilitats perceptives:
- Coneixement d'un mateix (respiració).
- Coneixement de l'entorn (percepció espai-temps-ritme).
- Esquema corporal (control postural).
- Habilitats i destreses motrius bàsiques:
- Habilitats (desplaçaments, salts, girs).
- Destreses (llançament, recepció, impacte).
- Habilitats i destreses motrius específiques:
- Jocs.
- Esports (classificació tradicional i Parlebas).
Resum: Els continguts s'han de seleccionar i ajustar a partir d'objectius didàctics, s'han de detallar concrets i en substantiu.
Exemples:
- Executar la coordinació tècnica del pedaleig (per a això s'ha de pedalar, idea general):
- Actituds (el pedaleig: "higiene postural").
- Conceptes (el pedaleig: "tècnica").
- Procediments (el pedaleig: "de peu, assegut").
- Aprendre els coneixements bàsics per poder reparar el seu material:
- Actituds (la seguretat).
- Conceptes (cadena, punxada).
- Procediments (la pràctica: "canvi de cadena o punxada").
Avaluació
Avaluació: Determina i comprova el nivell d'assoliment dels objectius plantejats.
Funcions de l'avaluació:
- Generals: Control social i pedagògica.
- Específiques:
- Inicial: Conèixer el nivell inicial dels alumnes abans de començar.
- Contínua: Durant el procés d'ensenyament, pretén fer seguiment dels aprenentatges.
- Final: Després del procés. Pretén comprovar i certificar l'assoliment dels objectius.
Procés d'avaluació:
- Recollida d'informació (disseny d'activitats d'avaluació, confecció del full de registre).
- Presa de decisions (redacció de criteris d'avaluació, certificat de resultats).
Disseny d'activitats d'avaluació:
- Proves de rendiment: Objectives i de qualitat, resultats quantificables (test de Cooper).
- Proves d'observació: Subjectives (tir a cistella).
Registre de resultats:
Constància durant les activitats d'avaluació:
- Registre anecdòtic: Tipus de plantilla que serveix per anotar alguna cosa quantificable (rebots del Sr. X, llista d'assistència).
- Llistes de control: Necessita uns criteris d'observació. Pot ser general o específica. És SI/NO/DUBTÓS. Pot ser general o específica. Mirar com tiren a cistella fent un exercici o en partit ("Piscina").
- Escales de classificació: Nota a tot el procés. Llançament de bàsquet. Aixeca la mà -> 0,1.
Certificació de resultats:
- La qualificació: En l'avaluació s'ha de tenir alguna cosa escrita quantificable. Objectiu d'assistència -> 10%.
- Informe: Certificació dels resultats de l'avaluació i característiques dels usuaris a qui va adreçat. Ha de ser clar i sintètic.
- Informe descriptiu: Informació del full de registre, sense valoracions.
- Informe valoratiu: Analitza i interpreta els resultats registrats i els exposa amb una redacció.
- Informe mixt: Part descriptiva i una valoració final o d'aspectes.
Objectes de l'avaluació:
L'avaluació ha de servir per:
- Avaluar l'usuari.
- Avaluar el programa (continguts i organització).
- Avaluar el professor/animador.
Programació didàctica
- Contingut de la programació.
- Elements de la programació:
- Introducció.
- Objectius didàctics.
- Continguts.
- Temporització: Totalment oberts (es poden canviar). Serveixen per estructurar objectius i continguts i quant de temps es té per explicar les coses.
- Orientacions metodològiques.
- Avaluació.
- Annexos.