Guia d'Objectius, Continguts, Avaluació i Programació Didàctica

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,94 KB

Objectius

Objectius: Finalitat d'una acció. Resultat esperat d'alguna cosa planificada. Permeten seleccionar continguts, són una guia. Característiques: Han de ser pocs, mesurables, realistes i realitzables.

Objectiu educatiu: Formulació de l'objectiu al qual es vol arribar després d'un procés d'aprenentatge.

  • Objectius generals: Concreten les finalitats en capacitats a desenvolupar (millorar la coordinació).
  • Objectius didàctics: Concreten els objectius generals en aprenentatges avaluables:
    • Operatius (específics).
    • Oberts (progressió).

Més específics:

  • Objectius UD: Millorar la conducció d'una pilota amb l'extremitat inferior.
  • Objectius sessió: Conduir 10m una pilota amb el peu hàbil en zig-zag (avaluable).

Formulació d'objectius: Verb en infinitiu. Han de contenir el que es pretén aconseguir.

Continguts

Continguts: Mitjà a través del qual s'assoleixen els objectius. Responen a "què?". Els continguts han de ser adequats als objectius, usuaris, finalitats...

Tipus de continguts:

  1. Conceptes: Representació mental, fet o objecte, idea abstracta. Substantius que poden ser referits a fets, idees o sistemes conceptuals.
  2. Procediments: Conjunt d'accions per aconseguir un objectiu ("saber fer"). Necessiten instruccions, milloren i es consoliden amb la pràctica. Es redacten en forma de substantiu referit a una acció.
  3. Actituds, valors i normes: Reflexió sobre els valors que s'han d'ensenyar. S'han de concretar les actituds amb un substantiu.

Continguts propis de l'activitat física

  1. Habilitats perceptives:
    • Coneixement d'un mateix (respiració).
    • Coneixement de l'entorn (percepció espai-temps-ritme).
    • Esquema corporal (control postural).
  2. Habilitats i destreses motrius bàsiques:
    • Habilitats (desplaçaments, salts, girs).
    • Destreses (llançament, recepció, impacte).
  3. Habilitats i destreses motrius específiques:
    • Jocs.
    • Esports (classificació tradicional i Parlebas).

Resum: Els continguts s'han de seleccionar i ajustar a partir d'objectius didàctics, s'han de detallar concrets i en substantiu.

Exemples:

  • Executar la coordinació tècnica del pedaleig (per a això s'ha de pedalar, idea general):
    • Actituds (el pedaleig: "higiene postural").
    • Conceptes (el pedaleig: "tècnica").
    • Procediments (el pedaleig: "de peu, assegut").
  • Aprendre els coneixements bàsics per poder reparar el seu material:
    • Actituds (la seguretat).
    • Conceptes (cadena, punxada).
    • Procediments (la pràctica: "canvi de cadena o punxada").

Avaluació

Avaluació: Determina i comprova el nivell d'assoliment dels objectius plantejats.

Funcions de l'avaluació:

  1. Generals: Control social i pedagògica.
  2. Específiques:
    • Inicial: Conèixer el nivell inicial dels alumnes abans de començar.
    • Contínua: Durant el procés d'ensenyament, pretén fer seguiment dels aprenentatges.
    • Final: Després del procés. Pretén comprovar i certificar l'assoliment dels objectius.

Procés d'avaluació:

  • Recollida d'informació (disseny d'activitats d'avaluació, confecció del full de registre).
  • Presa de decisions (redacció de criteris d'avaluació, certificat de resultats).

Disseny d'activitats d'avaluació:

  1. Proves de rendiment: Objectives i de qualitat, resultats quantificables (test de Cooper).
  2. Proves d'observació: Subjectives (tir a cistella).

Registre de resultats:

Constància durant les activitats d'avaluació:

  1. Registre anecdòtic: Tipus de plantilla que serveix per anotar alguna cosa quantificable (rebots del Sr. X, llista d'assistència).
  2. Llistes de control: Necessita uns criteris d'observació. Pot ser general o específica. És SI/NO/DUBTÓS. Pot ser general o específica. Mirar com tiren a cistella fent un exercici o en partit ("Piscina").
  3. Escales de classificació: Nota a tot el procés. Llançament de bàsquet. Aixeca la mà -> 0,1.

Certificació de resultats:

  1. La qualificació: En l'avaluació s'ha de tenir alguna cosa escrita quantificable. Objectiu d'assistència -> 10%.
  2. Informe: Certificació dels resultats de l'avaluació i característiques dels usuaris a qui va adreçat. Ha de ser clar i sintètic.
    • Informe descriptiu: Informació del full de registre, sense valoracions.
    • Informe valoratiu: Analitza i interpreta els resultats registrats i els exposa amb una redacció.
    • Informe mixt: Part descriptiva i una valoració final o d'aspectes.

Objectes de l'avaluació:

L'avaluació ha de servir per:

  1. Avaluar l'usuari.
  2. Avaluar el programa (continguts i organització).
  3. Avaluar el professor/animador.

Programació didàctica

  1. Contingut de la programació.
  2. Elements de la programació:
    1. Introducció.
    2. Objectius didàctics.
    3. Continguts.
    4. Temporització: Totalment oberts (es poden canviar). Serveixen per estructurar objectius i continguts i quant de temps es té per explicar les coses.
    5. Orientacions metodològiques.
    6. Avaluació.
    7. Annexos.

Entradas relacionadas: