Guia de narrativa audiovisual: estructura, personatges i recursos

Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,08 KB

Estructura dramàtica

Es divideix en tres actes:

  • Introducció: presentem l'espai i el temps de l'acció.
  • Nus: desenvolupem i compliquem el conflicte.
  • Desenllaç: clímax i resolució del conflicte.

Incident incitador: és el primer gran esdeveniment del relat, el causant principal de tot el que passarà després.

Crisi: representa la decisió última, està formada per el perill i l'oportunitat.

Clímax i anticlímax

Clímax: punt de confrontació amb el conflicte.

Anticlímax: es produeix quan la crisi i el clímax estan separats per una nova acció.

Acció dramàtica i conflicte

Tres elements bàsics:

1. L'acció: és el conjunt d'esdeveniments que seran solucionats amb la història.

2. Trama: és la columna de l'acció dramàtica. Implica la idea de causa i efecte.

  • Trames secundàries (subtrames): línia secundària d'acció, posen en joc personatges que estan en relació amb la intriga principal. Les subtrames serveixen per a donar un descans a l'acció principal i per a reforçar la trama principal.
  • Trames paral·leles: són dues o més històries que succeeixen paral·lelament, però que tenen la mateixa importància.
  • Multitrama: no hi ha una trama principal, molt utilitzada per la ficció televisiva.

3. Conflicte: és la cèl·lula bàsica del drama, el conflicte genera l'acció.

Tipus de conflicte

Dividim el conflicte en tres:

1. Conflicte extern: el personatge entra en conflicte amb un altre home.

  • De relació: conflictes entre dos personatges amb intencions oposades.
  • Socials: conflicte entre un personatge i un grup.

2. Conflicte sobrenatural: el personatge entra en un conflicte amb una força no humana.

3. Conflicte intern: el personatge pot estar en conflicte amb ell mateix.

El personatge

Es defineix per les seves accions i pel què diu o no diu. S'ha de perfilar com serà l'aspecte físic del personatge, i com el pot influenciar en la seva vida quotidiana.

Recursos per a revelar un personatge

  • Físic: l'aspecte d'un personatge pot revelar moltes coses de la seva manera de ser.
  • Espai: un determinat espai pot revelar moltes coses d'un personatge.
  • La veu en off: recordem que la veu en off no ha de repetir el que ja estem veient.
  • Els diàlegs.
  • Les fotos, titulars.
  • BSO.
  • Flashback: no fer-lo servir com a recurs fàcil i tenir cura de no interrompre el ritme de la narració.

Arc de transformació

El canvi que pateixen els personatges pot ser més o menys radical, depenent de la fortalesa del seu caràcter.

  • Arc de transformació nul: personatge pla, aquell que no evoluciona.
  • Arc de transformació moderat: alguns protagonistes o secundaris no pateixen un canvi brutal en la seva personalitat.
  • Arc de transformació radical: en aquest cas sí que podem dir que el personatge que trobem al final és un personatge completament diferent al que hem conegut al començament.

Estructura narrativa

  • El ritme: afecta el tractament del temps, aporta la impressió de dinamisme donada per la intensitat dramàtica.
  • El·lipsi: consisteix a eliminar de la narració tot allò superflu.
  • El·lipsi estratègica: amagar una part de la trama que l'espectador no serà capaç de reconstruir.
  • Sumari: s'utilitza per a resumir en el relat el temps de la història.
  • Guions: també posseeixen estructura narrativa i estructura temporal.
  • Flashback i el flash-forward: interrompen l'ordre temporal continu.

Tipus de flashback

  • Flashback evocador: un personatge solitari evoca el passat.
  • Flashback explicatiu: algú explica a algú el que va passar.
  • Flashback atípic: és un element d'enllaç, un record de la infantesa.
  • Previsió o Flash-Forward: es tracta d'una escena que ens ensenya el que passarà més endavant.

La veu narrativa

A més del personatge, la narració també pot explicar-se introduint la figura del narrador com a responsable del relat.

Tipus de narrador

  • Narrador intradiegètic:
    • Heterodiegètic: explica una història que no ha protagonitzat, però que la coneix per alguna font concreta.
    • Homodiegètic: el personatge narra uns esdeveniments que ell ha viscut.
  • Narrador extradiegètic: es tracta d'un narrador omniscient que ofereix el relat en tercera persona.

Altres recursos cinematogràfics

MacGuffin: no és més que una excusa. És un element de suspens que fa que els personatges avancin en la trama, i que en realitat no té rellevància per si sol.

El càsting

És una prova per a valorar quin actor o actriu s'ajusta més a les necessitats del personatge i a les característiques de la producció.

Organització de la prova

Definir bé allò que busquem, redactar un anunci clar i decidir a qui el fem arribar.

La prova

Controlar i cuidar l'arribada dels candidats, fer les presentacions oportunes dels presents a la sala, escollir les proves que més ens interessin; monòleg, improvisació, etc.

Selecció de candidats

Avaluació dels diferents aspectes (físics, personalitat, etc.), convocar una segona prova si cal i considerar alternatives.

Entradas relacionadas: