Guia de Gestió de Recursos Humans a l'Empresa

Enviado por sara y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,03 KB

Importància de l'element humà a l'empresa

L'empresa està formada per persones que col·laboren en l'organització de l'activitat empresarial. Els seus components principals són:

  • Empresari: és l'emprenedor que ha creat l'empresa i la dirigeix. Cal diferenciar-lo de l'empresari professional, que no és el propietari i només s'encarrega de la gestió.
  • Treballadors: aporten la seva força de treball a canvi d'un salari.

L'element humà és el factor diferenciador de l'empresa, ja que és únic i irrepetible.

El progrés tecnològic constant caracteritza el desenvolupament de les economies modernes. Una major inversió en capital pot reduir la necessitat de mà d'obra, fet que pot fer pensar que el factor humà perd importància.

La intel·ligència emocional en l'entorn laboral

És l'habilitat que permet conèixer i dominar els propis sentiments, així com interpretar i afrontar els sentiments dels altres. Inclou també una motivació suficient, empatia i domini de l'estrès.

Components de la intel·ligència emocional

  • Conèixer les pròpies emocions.
  • Conduir les emocions.
  • Automotivació.
  • Empatia.
  • Conduir les relacions.

Beneficis per a l'empresa

  • Millora la comunicació interna i externa.
  • Desperta l'entusiasme i la motivació.
  • Millora l'eficàcia dels equips.
  • Redueix els conflictes.
  • Millora les relacions dins de l'empresa.

Funcions del departament de Recursos Humans (RRHH)

Organització i planificació del personal

Es basa en l'organització i planificació del treball de la plantilla segons les competències laborals, el que es coneix com a gestió per competències.

Selecció i contractació

Consisteix a determinar i definir el perfil professional necessari, reunir candidatures i dur a terme el procés de selecció de la persona més adient.

Formació dels Recursos Humans

Inclou la formació dels treballadors per permetre que el personal pugui adaptar-se als canvis. Aquesta pot ser:

  • Reglada: ESO, Batxillerat, etc.
  • Específica: Formació Professional (FP).
  • Ocupacional.
  • Contínua.

Administració de personal

S'encarrega de gestionar tots els tràmits juridicoadministratius que comporta el personal, una tasca sovint realitzada per assessories. Inclou la selecció i formalització de contractes, la tramitació de nòmines i assegurances socials, i el control dels drets i deures dels treballadors.

Relacions laborals

Gestiona les relacions entre l'empresa i els treballadors a través dels seus representants (comitès d'empresa, delegats de personal). S'ocupen de les condicions col·lectives del treball, com les negociacions de convenis col·lectius.

Salut laboral i prevenció de riscos

Té com a objectiu millorar les condicions de treball per augmentar el nivell de protecció de la salut i la seguretat. Implica responsabilitats per a diferents actors:

  • Empresaris: han d'avaluar els possibles riscos i complir la normativa vigent.
  • Treballadors: han de vetllar per la seva pròpia seguretat i utilitzar adequadament les màquines i els mitjans de prevenció segons les instruccions rebudes.
  • Fabricants: han d'informar sobre la utilització correcta i la conservació dels equips per evitar riscos.
  • Administracions públiques: han de desenvolupar accions per a la prevenció d'accidents laborals.

Control del personal

Consisteix a gestionar la motivació del personal i avaluar els resultats obtinguts amb la finalitat de solucionar errors i millorar el rendiment.

Igualtat en el treball

Segons la Constitució Espanyola, totes les persones són iguals davant la llei, sense que pugui prevaler cap discriminació.

Entradas relacionadas: