Guia de Fixació de Preus: Estratègies i Elasticitat de la Demanda

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,51 KB

Reflexions sobre el preu en màrqueting

El preu és l'únic element del màrqueting (MK) que genera ingressos. És també l'element de MK més flexible i una eina competitiva, ja que la «P» de preu és la més fàcil de modificar enfront de la competència.

Com es fixa el preu?

1. En funció de la demanda o el valor

El preu es fixa segons el valor que el client està disposat a pagar. Els clients són menys sensibles respecte als canvis de preu quan:

  • El producte és exclusiu.
  • No hi ha substituts.
  • La seva despesa és menor en comparació amb el seu pressupost total.
Com saber el grau de sensibilitat de la demanda?
  • Anàlisi de dades històriques.
  • Experiments en establiments per observar la reacció del consumidor.
  • Enquestes als compradors per esbrinar quina quantitat estarien disposats a adquirir a cada preu.

2. En funció dels costos

Aquest mètode es basa en el llindar de rendibilitat. Una empresa pot treballar sense cobrir tots els costos en determinades situacions (ex: anàlisi d'un hotel).

3. Anàlisi de l'entorn

Diversos factors influeixen en la política de preus:

  • Canvis tecnològics.
  • Productes substitutius.
  • Canvis en els gustos i costums.
  • Sobretot, la competència.

Gestió de preus davant la competència

Davant una reducció de preus per part de la competència, es poden adoptar diverses estratègies:

  • Mantenir el preu: Possible pèrdua dels clients més sensibles als preus.
  • Mantenir el preu i incrementar el valor: Destacar un factor diferencial.
  • Reduir el preu: Si els consumidors són molt sensibles al preu.
  • Llançar una línia de productes pròpia a un preu reduït: (Ex: marca blanca d'una casa de cotxes).

Mètodes de fixació de preus

  • Mètode de preu objectiu: Basat en l'anàlisi del punt mort.
  • Mètode basat en la competència: Cas de les benzineres (preus similars, sense substituts clars).
  • Mètodes basats en la demanda: Cas de l'orxata (elaboració artesanal, valor - factor diferencial).

De què depèn l'elasticitat de la demanda?

  • Preferències del consumidor.
  • Preu del bé.
  • Preu de béns substitutius.
  • Ingressos dels consumidors.

Preus de referència

Són instruments que el consumidor crea per elaborar judicis sobre el grau d'acceptabilitat dels preus que observa.

Tipus d'elasticitat de la demanda

Demanda elàstica: La variació del preu afecta la demanda, normalment en sentit invers.

Demanda inelàstica: La demanda no varia significativament si el preu canvia, mantenint-se constant.

Estratègies de preus

  • Descomptes.
  • Preus psicològics.
  • Estratègies competitives (imitar o competir, guerra de preus).
  • Preus per productes múltiples.
  • Tarifes planes.
  • Productes nous: desnatació o penetració.

Estratègia de penetració

Intent de penetrar en el mercat amb un preu baix o similar a la competència existent per intentar guanyar quota de mercat.

Estratègia de desnatació

Sortir al mercat amb un preu elevat, dirigit a una demanda inelàstica que no varia en funció del preu i que valora més el producte que el seu cost.

Entradas relacionadas: