Guia Essencial de Treball Social: Primer Contacte, Entrevista i Relació Professional
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,81 KB
Condicionants del Primer Contacte en Serveis Socials
- La imatge del servei i la percepció social que se'n tingui influiran en el tipus de demandes rebudes.
- La imatge social de la professió i la competència dels professionals també condicionen el tipus de demanda. Sovint s'associa la tasca del Treballador Social (TS) a tasques administratives o problemes econòmics.
- El tipus de treball realitzat (individual, grupal, familiar, comunitari) orientarà les demandes cap a l'àmbit d'intervenció habitual.
El Primer Contacte amb l'Usuari: Clau de Confiança
- La persona s'ha de sentir important, protagonista de tot el procés.
- Evitar, en la mesura del possible, la burocratització.
- Clarificar expectatives i anar limitant els objectius de la intervenció.
- Generar i desenvolupar vincles de confiança.
- L'usuari no ha d'escoltar del TS comentaris que deslegitimin el paper de suport dels serveis socials.
Factors Clau en el Treball Individual
- El Temps
- La Motivació:
- Pressions i crítiques de l’entorn.
- Els beneficis secundaris que aporta l’actual situació.
- La incapacitat per imaginar una situació diferent.
- La por a repetir una experiència dolorosa.
- Les creences i valors propis del grup social al qual pertany.
- Estar vivint una situació de dol.
Estructuració de la Relació Professional
Capacitats i Actituds dels Professionals
- Estar ben informat
- Capacitat d’anàlisi
- Capacitat de relació interpersonal
- Empatia
- Claredat i transparència
- Respecte
- Confiança
- Creativitat i Flexibilitat
Models de Conducta de l'Usuari
- De col·laboració
- De recel
- De submissió
- D’emergència
- De passivitat
L'Entrevista en Treball Social: Definició i Relació
Definició d'Entrevista
És una situació de comunicació verbal, en un grup de dos, més o menys voluntàriament integrat, sobre una base progressivament desenvolupada d’expert-client (TS-usuari), amb el propòsit de clarificar formes o pautes característiques de viure del subjecte entrevistat, el pacient o el client, i quines pautes o formes experimenta com a particularment generadores de dificultats o especialment valuoses, i en la revelació de les quals espera obtenir algun benefici.
L'Entrevista com a Relació Professional
L’entrevista és una situació interpersonal on s’estableix una relació entre el treballador/a social i la persona que ve al servei. Aquesta relació permet al professional oferir un ajut (no mecanicista), posant l'èmfasi en els aspectes relacionals que es donen. L’observació i l'anàlisi han d’anar al voltant dels elements relacionals que es donen.
Perquè la relació es produeixi, el treballador social ha de tenir un espai mental que li permeti entrar en contacte amb els sentiments profunds de l’usuari per arribar a comprendre quina és la seva realitat objectiva i subjectiva a fi de poder-lo ajudar.
Objectiu de la Relació Professional
L'objectiu principal és millorar la situació de l’entrevistat.
La relació professional engloba tots els elements presents en la situació externa i interna dels participants.
La relació professional es va configurant i retroalimentant a través del feedback que s’estableix entre les diferents parts que intervenen. Per conduir aquesta relació, cal que el TS comprengui el que està esdevenint en ell mateix, en l’entrevistat i en la relació.