Guia Essencial: Retòrica, Lògica i Intel·ligència
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,32 KB
Fonaments de la Persuasió: Ethos, Logos i Pathos
L'Ethos: Credibilitat de l'Orador
L'ethos és la credibilitat que pots tenir com a orador o divulgador. Per poder persuadir el teu públic, el primer que necessites és envoltar-te d'una aura de confiança. Si no et veuen com algú amb qui confiar, no importa com de ben estructurats estiguin els teus arguments o com de ric sigui el teu llenguatge no verbal, ja que serà molt difícil que aconsegueixis convèncer-los.
El Logos: Lògica i Raonament
El logos es refereix al món de la lògica i el raonament. És tot allò que reforça el teu missatge des del prisma de la raó. Es tracta d'aportar dades, arguments, idees racionals... Amb això, aconseguiràs donar una base sòlida al teu discurs i apel·lar a la part analítica de la teva audiència.
El Pathos: Apel·lació a les Emocions
El pathos fa referència a la capacitat que tenen les teves paraules per generar emocions en l'audiència. Apel·lar a les emocions és un dels recursos més potents que té un orador i un dels més difícils de dominar.
Tipus d'Intel·ligència i Organismes Clau
La Intel·ligència Exterior
El Centre Nacional d'Intel·ligència (CNI) és el principal servei del país, amb un àmbit d'actuació nacional i internacional. Dins del CNI operen, a més, l'Oficina Nacional de Seguretat, l'Oficina Nacional d'Intel·ligència i Contraintel·ligència i el Centre Criptològic Nacional. Amb el desplegament de les Conselleries d'Interior a les ambaixades, s'accentua la capacitat exterior dels serveis d'Informació.
La Intel·ligència Interior
Dins del Ministeri de l'Interior, trobem la Comissaria General d'Informació i el Servei d'Informació de la Guàrdia Civil. En matèria d'intel·ligència criminal, destaquen la Unitat Central Operativa (UCO) i la Unitat Central d'Intel·ligència Criminal (UCIC). El Ministeri acull també el Centre d'Intel·ligència contra el Terrorisme i el Crim Organitzat (CITCO). El Ministeri d'Economia i Hisenda incorpora la Unitat d'Intel·ligència Financera (SEPBLAC) i el Servei de Vigilància Duanera (SVA). Dins l'àmbit de la intel·ligència interior, cal esmentar també les Unitats d'Informació de les Policies Autonòmiques.
La Intel·ligència Militar
Encapçalada pel Centre d'Intel·ligència de les Forces Armades (CIFAS), amb intel·ligència estratègica. Inclou les Seccions i Divisions d'Intel·ligència de l'Exèrcit, l'Armada i la Força Aèria (intel·ligència estratègica, seguretat i contraintel·ligència), i les Unitats d'Intel·ligència, encarregades d'obtenir la informació sobre el terreny (intel·ligència tàctica).
Tipus de Raonament Lògic
El Raonament Deductiu
Es basa en tenir un model preestablert del que passarà. Atorga propietats a coses que formen part del mateix grup. Amb aquest mètode, només hi ha una causa i un efecte. Porta a afirmacions 100% verídiques, sempre que les premisses siguin vertaderes. El problema és que és molt difícil d'aplicar a la vida diària. Va molt associat a les ciències.
El Raonament Inductiu
Es basa en observar experiències i, a partir d'aquí, crear models o normes. Però aquest mètode és incert; són models en els quals només podem parlar de probabilitats, d'agrupacions de coses. Creem coneixement provisional que no és 100% segur. No podem assegurar la relació causa-efecte, ja que no sabem si aquella acció tindrà el mateix resultat. Exemple: no sempre que es tira un plat a terra s'ha de trencar.
El Raonament Abductiu
Les conclusions no es deriven directament de les premisses, però són la conclusió més plausible.
Què es Necessita per Crear Bons Arguments?
Per crear bons arguments, cal que siguin sòlids. Un argument és sòlid quan compleix dues condicions:
Condició de Veritat
Que les premisses siguin vertaderes.
Condició Lògica
Que les conclusions es derivin d'una forma correcta a partir de les premisses, sense contradiccions i sense incomplir regles d'inferència vàlides. Llavors, es diu que és un argument vàlid.