Guia Essencial de Producció Audiovisual i Gèneres Cinematogràfics
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en
catalán con un tamaño de 6,48 KB
Fases de la Producció Audiovisual
Preproducció: La Base del Projecte
La preproducció és la fase inicial i fonamental de qualsevol projecte audiovisual, on es planifica i es defineix tot el necessari abans de començar el rodatge.
Sinopsi
Un resum concís que esdevindrà la base de la producció audiovisual. Destaca els punts principals i ajuda tant al lector a entendre l'obra com al guionista a desenvolupar el seu treball.
Guió Literari
El primer element de treball de qualsevol producció. Explica què passa, com, on i quan, detallant diàlegs i accions.
Guió Tècnic
La transcripció escrita de les imatges i dels sons. Especifica l'acció, els moviments de càmera i altres detalls tècnics.
Guió Il·lustrat (Storyboard)
Representació gràfica del guió tècnic. Serveix per definir conceptes com la vestimenta, l'escenografia i inclou fletxes que indiquen moviment o direcció.
Pla de Rodatge
El punt final de tot el procés de preproducció, elaborat per l'equip. Es fa una llista detallada de tot el que es necessita per al rodatge.
Producció: El Rodatge
La fase de producció és on el projecte pren vida, amb el rodatge com a element central.
Rodatge
En aquesta etapa, ja es disposa de tots els materials necessaris. El director té la màxima responsabilitat, mentre que l'equip de producció passa a un segon pla. El pla de rodatge es materialitza i la claqueta s'utilitza per registrar les dades de cada presa.
Postproducció: Donant Forma Final
La postproducció és l'etapa final on el material gravat es transforma en el producte acabat.
Edició
En aquesta fase, el personal es redueix. Els passos a seguir són:
- Selecció: Escollir les millors preses.
- Muntatge: Organitzar i unir les preses seleccionades.
- Etalonatge: Ajustar el color i la lluminositat de les imatges.
- Sonorització: Afegir i mesclar el so (diàlegs, música, efectes).
Fonaments i Conceptes Clau del Cinema
Fonaments de la Indústria Cinematogràfica
Històricament, les grans productores disposaven d'instal·lacions pròpies. A Hollywood hi havia els estudis més importants, i les empreses controlaven la producció, la distribució i l'exhibició.
Studio System
Un sistema de contractació d'autors i professionals per assegurar l'èxit de les produccions cinematogràfiques.
Cinema de Gènere
Una etiqueta que serveix per delimitar i classificar un producte cinematogràfic segons les seves característiques temàtiques i narratives (ex: terror, comèdia, ciència-ficció).
Tipus de Pel·lícules i Classificacions
Sèrie A: Grans Produccions
Pel·lícules amb un alt pressupost de producció. Un exemple modern podria ser Stranger Things (tot i ser una sèrie, il·lustra el concepte de gran producció).
Sèrie B: Cinema de Baix Pressupost
Produccions amb un baix pressupost que busquen treure el màxim profit del material i el personal disponibles. Sovint no tenen gran publicitat i permeten més experimentació. Un exemple clàssic és American Ninja.
Gèneres Cinematogràfics Específics
Western
Gènere ambientat en el Far West americà.
Terror
Gènere que busca provocar por i angoixa en l'espectador. Exemples: Halloween, The Incredible Shrinking Man (més aviat ciència-ficció/fantasia, però amb elements de terror), Armored Car Robbery.
Cinema Més Enllà de Hollywood
Cinema Independent
Cinema produït sense el finançament o el suport dels grans estudis de Hollywood. L'Institut Sundance, per exemple, reuneix guionistes i directors per desenvolupar els seus projectes de cinema independent.
Cinema d'Autor
En aquest tipus de cinema, el director té el control creatiu total de la producció i hi plasma el seu estil personal i visió artística. Exemples destacats són Jean-Luc Godard i Claude Chabrol.
Nouvelle Vague
Un moviment cinematogràfic francès on els directors utilitzen el cinema per expressar opinions i idees innovadores.
Cinema d'Art o Experimental
Aquest tipus de cinema es troba al marge de la indústria comercial. És poc planificable, sovint sense normes narratives convencionals i molt personal en la seva expressió.
Conceptes de Narrativa i So en el Cinema
Les Sagues Cinematogràfiques
Les sagues són un element recurrent en la narrativa cinematogràfica, amb diverses formes de continuïtat.
Saga
Una narració que s'estén en múltiples episodis i, sovint, a través de diverses generacions. Exemples clars són Star Wars i Harry Potter.
Seqüela
Una pel·lícula que narra les segones parts o continuacions d'una història prèvia.
Prequela
Una pel·lícula que, tot i haver-se fet després, explica esdeveniments que van succeir abans de la història original. Un exemple recent és Wonka.
Spin-off
Una pel·lícula o episodi que agafa un personatge, una escena o un element secundari d'una saga existent per crear una nova història independent. Exemples inclouen Wonka (com a spin-off de Charlie i la Fàbrica de Xocolata) o diverses produccions de Marvel.
Pastitx
Una barreja de gèneres i tons en una mateixa obra, creant un estil eclèctic. Exemples notables són Kill Bill i Stranger Things.
Remake
Una pel·lícula que és una nova adaptació d'una obra cinematogràfica prèvia. Exemples clàssics inclouen Nosferatu, King Kong i Cleopatra.
Reboot
El reinici complet d'una saga o franquícia, tornant a començar la història des de zero, sovint amb nous actors i una nova direcció creativa.
So Diegètic
So que és escoltat pels personatges dins de la història i que coincideix amb el temps de la imatge (ex: diàlegs, música d'una ràdio dins de l'escena).
So No Diegètic
So que no és escoltat pels personatges dins de la història i que s'afegeix per a l'espectador (ex: banda sonora, veu en off narrativa).